Bukefalos 28 år!

grundträna travhäst???

Sv: grundträna travhäst???

Montéryttare skrev:
Men det är väl Faxen som går m special vagn... som är lite tyngre.. hela tiden?!?! :angel:

Jo, jag har sett Faksen gå med nån specialvagn och loksele. I ett tidningsrepotage innan han fick Baron Gruff-sjukan.
 
Sv: grundträna travhäst???

Förlåt att en total nybörjare gör ett inhopp - skulle du kunna berätta lite om de där tiderna som travfolk använder sig av?
1,15 tempo, 1,50 tempo, premietempo, snabbjobb, långsamjobb och allt vad det heter. Vad betyder de där uttrycken egentligen och vilken distans är tiden relaterad till? 1,15 = 1 minut och 15 sekunder på en km??

En förvirrad Lejonelle
 
Sv: grundträna travhäst???

Lejonelle skrev:
Förlåt att en total nybörjare gör ett inhopp - skulle du kunna berätta lite om de där tiderna som travfolk använder sig av?
1,15 tempo, 1,50 tempo, premietempo, snabbjobb, långsamjobb och allt vad det heter. Vad betyder de där uttrycken egentligen och vilken distans är tiden relaterad till? 1,15 = 1 minut och 15 sekunder på en km??

En förvirrad Lejonelle

Be coool, det klarnar nog för dig på torsdag... Samt att vi kan ställa till det ännu mera för dig så att du får tusen nya frågor att ställa till oss på detta forum... ;)

1,15-tempo eller 1,50-tempo är båda en benämning på farten man tränar i, och precis som du tror så är det tid på 1 km man räknar. Distansen är av underordnad betydelse i det fallet, den kan vara allt från ett par 100 m till flera km. Vi kan alltså köra i 30-tempo 700 m och tar då tid på dessa 700 m som vi sedan räknar om till km-tid.
(Minuten brukar vi oftast generalisera bort då vi sällan kör över 2-min-tempo)

Tvååriga travhästar kan om de är färdiga för det gå ett premielopp vilket gör att ägaren får några tusenlappar som "belöning" för att man gjort ett bra grundjobb och hästen är färdig för att gå en idealtid som hästarna varken får underskrida eller överskrida. De sänkte tiden för vbl i år, så jag har den inte i huvudet då jag inte har nån tvååring i år.

Långsamjobb kan vara låååånga joggingturer, dessa ger man först och främst unghästar som håller på att träna upp grundkonditionen. Som jag ser det så är även evighetslånga skrittjobb och all annan träning som inte bedrivs i högre tempo långsamjobb.

Snabbjobb bedrivs på något ställe som lämpar sig för det 1 - 2 ggr / vecka ungefär, till exempel rakbana eller vanlig travbana eller något annat lämpligt ställe där underlaget passar och man kan köra tillräckligt fort. Det finns massor av olika sätt att genomföra snabbjobb, själv brukar jag varva mellan intervaller på rundbana, intervaller på rakbana och mer "tävlingsliknande" pass.


Men MIN träningsfilosofi får du höra mera om i veckan... :D

/// ghost
 
Sv: grundträna travhäst???

Zandrah skrev:
Jo, jag menar ju som sagt inte att man ska dra däck som man kör med tryckvagn i intervaller...
Häng inte upp er på det där med däcket, det var bara ett förslag till variation :)

Jasså? Ja, jag har mest hållit på med kallblod, innan jag gick över till varmblod, och min erfarenhet säger mig att de tål mer arbete, och vad jag vet så är då alla jag känner som sysslar med kallblod (och så gjort i många 10tals år) överens om det. De kräver oxå mer träning då de ofta kan bli snurriga annars, om de får för lite träning...
Ja, men alla tränar ju olika, men enligt min erfarenhet så är då variatiion med släde, trilla etc ett väldigt fungerande koncept...vilket SJÄLVKLART inte gäller för alla, alla är ju olika....
Detta har ju varit det mest dominerande sättet att träna kallblod på förr i tiden, jag är inte konsrvativ för 5 öre, men jag har aldrig hört om att kallblod skulle tåla mindre träning iaf.... ;)

Det är inte kroppen som är känsligare på dom utan psyket! (Borta är den där lugna timmerhästen!)
För korta intervaller kan dom bli lite tokiga av...
Men samtidigt kräver dom "mera" träning, dock inte hårdare.
Vet en tränare som alltid är med på "top10" bland kallbloden, som kör många av sina varje dag. (1.000m intervaller)
 
Sv: grundträna travhäst???

Lillan_tuff skrev:
Jo, jag har sett Faksen gå med nån specialvagn och loksele. I ett tidningsrepotage innan han fick Baron Gruff-sjukan.

Pullert heter vagnen, Faksen drar den på bild i deras broschyr!
 
Sv: grundträna travhäst???

jari skrev:
Pullert heter vagnen, Faksen drar den på bild i deras broschyr!

Pullert var det ja!!! Har minne som en guldfisk(3sek) ;) :D
 
Sv: grundträna travhäst???

jari skrev:
Det är inte kroppen som är känsligare på dom utan psyket! (Borta är den där lugna timmerhästen!)
För korta intervaller kan dom bli lite tokiga av...
Men samtidigt kräver dom "mera" träning, dock inte hårdare.
Vet en tränare som alltid är med på "top10" bland kallbloden, som kör många av sina varje dag. (1.000m intervaller)
Det du säger låter klokt :D
 
Sv: grundträna travhäst???

Humelibumlan skrev:
Det du säger låter klokt :D

Man lär av misstagen...

Som bekant (dom som har minne) har jag ju gått "bet" med mitt kallblod, kanske hon som har henne nu lyckas!
Tror det gick så långt att det behövs tränar+miljöbyte :crazy:
 
Sv: grundträna travhäst???

SÅ när ni säger 15-tempo så är det alltså en minut och 15 sekunder per km?
Häftigt :) det förklarar ju ett och annat mystiskt som man hört på DD-sändningarna i TV4..
Ser fram emot att få hänga med på träning!
Lejonelle
 
Sv: grundträna travhäst???

Men vid vilken ålder är det lämpligt att börja ge kallblodet lite tyngre jobb tex köra med tyngre rockard med SAAB-axel?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Bärstol
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp