Kallblodstravaren (i mitt liv nordis) bör du ge 10-12 kilo om dagen.
De som jag har träffat som passar in på din beskrivning har inte varit dyra... 10-12000 kr kanske...

Fast nu vet ju inte jag om det är en bruksnordis du är ute efter, de har jag ingen erfarenhet av...
 
Jag säger som Nirak - se till individen och inte till rasen!

Min kallblodstravare, ett sto på 159 cm, är rena rama dynamiten - medan andra kallblodstravare jag träffat på är lugna som filbunkar.

Vad gäller foder, så står min på ca 10 kg hösilage nu, hon går ute och äter gräs på dagarna och kommer in på natten. Vidare får hon ca 2,5 kg havre.

Immer
 
nordisarna har blivit allt mer populära, inte konstigt eftersom det är härliga hästar! ;) I och med att efterfrågan ökar så har priserna höjts rejält. Tar man en travare direkt från banan och skolar om själv så kan det säkert bli hyfsat billigt, men det är ju inte riktigt aktuellt i ert fall.
En hyfsat välutbildad nordis, frisk och sund tror jag går loss på kring 20 000. Har den lite mer gång och kanske är utbildad ännu ett snäpp (ev. också tävlad) blir priset med all säkerhet högre!
Nu är vår nordis relativt gammal och inte till salu heller för den delen men vi har fått bud på honom som har legat betydligt högre än 20 000. Nordisarna är efterfrågade idag och det med rätta! ;) :love:

Nirak
 
Hur viktbärande är travnordisarna egentligen? Jag kan mycket väl tänka mig att lägga ner tid på å skola om en banfärskis (pappa behöver ingen akut :p) om jag bara får vad jag är ute efter när jag är frdig. Har skolat om några (3) varmblod till riktigt trevliga ridhästar så kunskapen och tiden finns, bara jag får d jag är ute efter i slutändan...

En pigg eller kanske t.o.m het häst är inte så stora problem, gubben har ridit flygande pass på en skruvad isis så d är inga större problem, bara den är vettig i psyket så klarar han farten :D D är lättskrämdheten, bli-rädd-för-en-sten-som-låg-10-cm-längre-till-höger-igår-hästarna som jag vill undvika :o
 
Just lättskrämdheten är det stora problemet med min kallblodstravare (som f ö är MYCKET viktbärande :D )

Sedan jag köpte henne för lite mer än två år sedan har det resulterat i sammanlagt fem avsittningar, varav en renderade en knäfraktur. Jag haltar fortfarande efter den senaste avsittningen för drygt två veckor sedan. Då var vi i ett ridhus, det började hagla samtidigt som någon öppnade ridhusporten....

Men annars är hon en riktig pärla!

Immer
 
hur viktbärande en nordis är har att göra med hur den ser ut (alla nordisar ser inte likadana ut), hur den är musklad och hur personen som sitter på rider. Det är inte bara tyngden som avgör, en tung ryttare med bra balans känns säkert betydligt lättare för hästen är en "medelviktig" med usel balans.
Vad gäller "skvätträdd" osv. har det inte heller direkt så mkt att göra med rasen. Det finns heta nordisar, lata nordisar, tittiga nordisar, coola nordisar...(kan fortsätta i all oändlighet).
Vår nordis är hur cool som helst. Blinkar inte ens när plogbilen brakar förbi på vägen, reageade knappt när nån :censur: idiot slängde en smällare på honom på valborg.. kan ridas av småbarn och nybörjare osv. Grannen har en nordisdam som är sur och grinig och allmänt jobbig att rida och hantera.
Så än en gång: Se till individen när ni letar häst

Nirak
 
Min första tanke är Tinker eller Bruksnordis. Det skulle jag iaf rekommendera min sambo om han nu skulle komma på tanken på att skaffa häst (lyckliga tanke...).
 
Jaha...Så nu är halvblod avtrubbade. Där ser man. Tänk vilket ramaskri det hade blivit om du skrev det om travare eller någon annan ras. Men halvbloden får man ju klanka ner på hur som helst tydligen... :mad:
 
Kallblodstravare...nja

Jag har både fjording och kallblodstravare och min erfarenhet av den sistnämnda rasen, som inte enbart grundar sig på mitt eget exemplar, är att detta ofta är HETA hästar. Min egen (sto, f. 97) är för all del viktbärande och inte så lättskrämd, men hon är MYCKET het, har MYCKET engergi och MYCKET känslig för hjälperna. Detta innebär att hästen av och till flyger i luften. Vänner till mig har flera kallblodstravare och dessa har liknande egenskaper. Jag åker ganska ofta på barockkurser och där träffar man ju en del kallblodstravare och just känsligheten och energin är egenskaper som gör dem så populära inom denna inriktning. Nu är detta ju individuellt, men generellt tror jag inte att kallblodstravaren skall anses vara en "skogsluffarhäst". Detta är optimala sporthästar som dessutom har kallblodsstyrka.

Ser man sedan till min fjording så är detta något helt annat. Jag har mycket bred erfarenhet av fjordingar och även om det inom denna ras finns heta exemplar så har de ofta ett LUGN i hettan som är vansinnigt avkopplande ibland. Min egen är supercool. Men det vill även här till att man har en fast hand. Generellt (även om dett till sist är individ som gäller) så tycker jag att fjordhästen är mer lämplig om man vill luffa i skogen. Det är ett rastypiskt drag att man kan släppa hästen lös och plocka svamp, fika el. dyl. och inte behöver oroa sig för att hästen sticker! :cool:

Tyvärr finns det ju inte längre så många fjordhästar och (inte tyvärr :devil:) är priserna därför på väg upp.

Anneli
 
Ha, ha!! Jag visste att d skulle komma :rofl:
Men du måste juh hålla med om att halvblod ofta reagerar lite segt och är väldigt grova i sitt kroppsspråk med andra hästar?!?
Många av mina kompisar har testat kombinationen isis-hbl, å många (inte alla) har bittert fått erfara att d funkar dåligt, en isis i en hbl-flock blir depprimerad av att hbl ständigt skriker åt den och ett hbl i en isisflock blir ofta utmobbat pga. "komunikationssvårigheter".
Självklart kan d funka, men jag vill inte chansa, dessutom är min personliga åsikt att hbl generellt (ja, generellt, inte alla) är ganska tråkiga och opersonliga hästar...

I övrigt är travare eller ursäkta vbl inte heller någon favvoras för mej....
 
Håller med! Jag blev också sur! :mad:
De halvblod jag har träffat är till största delen INTE avtrubbade. Jag har 20 års hästerfarenhet av främst halvblod på ridskolor och som privathästar.
Jag tycker inte att man ska utnyttja ett forum för att vädra fördomar om ursprungsinlägget handlar om en helt annan sak!
 
Föreslår Tinker en gång till!
Min medryttartinker är världens justaste häst. Och så har de flesta andra jag träffat varit. Mycket energi framåt men en klokhet i botten som gör dem rädda om ryttaren och stabila mot "stenar som ligget 10cm till höger om igår". Honom kan jag lugnt släppa i skogen och plocka svamp, eller släppa mitt på ridbanan för att gå fram till någon annan och hålla några minuter undervisning. Sen kan jag också tokgallopera och busa med honom när jag vill!

Absolut inte lite för pengarna i mina ögon. Men håller också med ovanstående som säger att det är nog kanske smart att rikta in sig på några olika passande raser och sen mera gå efter individ!
/Anna
 
Då kan du inte ha mött särskilt många halvblod då! Tycker det är tråkigt att man generaliserar. Man kan tycka mer eller mindre om en viss ras men måste man trycka ner den bara för att kunna visa "sin" ras egen förträfflighet.
Det är jäkligt konstigt att alla hästägare som inte har halvblod måste jämföra sina hästar med just halvbloden. :mad:
Duger inte era hästar som de är? Skäms ni över dem?
 
Själv har jag fjording och därför är det förstås mitt självklara tips ;)
Min erfarenhet är att fjordingar och islänningar ofta trivs väldigt bra ihop. Min häst går bäst ihop med islänningar och araber.
 
hade en ardennerhingst på 4år,knappt hanterad men var lugn och snäll som ett lamm.ej hingstig,var så snäll så att vi trodde att han var val när vi köpte han en riktig myshäst, han var ca 155cm,palmonifärgad m bläs och ljusman.
 
Läste du anledningen till att jag tyckte halvbloden var avtrubbade?? -dåligt hästspråk.
Detta är dock inte rasens fel utan uppfödarnas/ägarnas.. Det är inte lika vanligt att Halvbloden växer upp i STORflock och får lära sig att prata hästspråk, lika ingående och koncentrerat som ex. islänningarna oftast får göra.... Och man ser allt för ofta halvblod (och givetvis massa andra raser) gå själva eller med bara en annan hästkompis i sin hage, detta lär dom sig inget på...

Och jag kan lova dig att jag har träffat mängder av halvblod... har ett förflutet som halvblodsryttare och jag har följt massor från föl till slaktfärdig... Och rasen tilltalar inte mej - generellt, självklart finns d halvblod jag fastnat för men rasen rent generellt och kanske ännu mer, den generella hanteringen av halvbloden tilltalar inte mej...

Anledningen till att man gärna jämför med halvbloden är att d allra allra flesta har träffat på halvblod och har lite hum om hur d fungerar, börjar men å jämföra med t.ex.
morganhästar är det mycket färre människor som vet vad man snackar om...

Jag skämms inte över mitt rasval och jag behöver inte ett halvblod för att bevisa dess förträfflighet, försökte bara förklara varför jag inte ville ha ett halvblod!
 
Jag svarar fast inlägget inte var riktat till mig. :)
Personligen tycker jag det är helt ok att du inte föredrar halvblod. Jag köper också dina argument. :)
Kan bara tala för mig själv, inte Valionora, men det jag vände mig mot var den negativa, rasistiska attityden.
Den är inte ok mot någon hästras, inte ens halvblod.
Jag tycker inte heller att det var någon förklaring, utan snarare ett påstående att halvblod ÄR avtrubbade.

Sen kan man ju också fråga sig vad du lägger in i betydelsen avtrubbad? :confused:
Är mitt halvblod avtrubbat för att han står still när man sköter honom, går lugnt efter mig utan grimskaft, sover middag på maten, kan stå ensam i stallet, blinkar knappt när det ramlar äpplen i huvudet på honom från äppelträdet, skyggar i stort sett aldrig för något? :confused:
Eller är han en trygg häst? ;)

Fine, om du tycker halvblod är ena trista rackare, men du behöver inte ventilera det på ett forum i tid och otid när det inte ens hörde till ämnet. :mad:
 
Jag svarar fast inlägget inte var riktat till mig. :)
Personligen tycker jag det är helt ok att du inte föredrar halvblod. Jag köper också dina argument. :)
Kan bara tala för mig själv, inte Valionora, men det jag vände mig mot var den negativa, rasistiska attityden.
Den är inte ok mot någon hästras, inte ens halvblod.
Jag tycker inte heller att det var någon förklaring, utan snarare ett påstående att halvblod ÄR avtrubbade.

Sen kan man ju också fråga sig vad du lägger in i betydelsen avtrubbad? :confused:
Är mitt halvblod avtrubbat för att han står still när man sköter honom, går lugnt efter mig utan grimskaft, sover middag på maten, kan stå ensam i stallet, blinkar knappt när det ramlar äpplen i huvudet på honom från äppelträdet, skyggar i stort sett aldrig för något? :confused:
Eller är han en trygg häst? ;)

Fine, om du tycker halvblod är ena trista rackare, men du behöver inte ventilera det på ett forum i tid och otid när det inte ens hör till ämnet. :mad:
 
Läs inlägget igen!!
Jag skrev att halvbloden är avtrubbade, med detta menade jag att dom har dåligt kroppsspråk jämtemot andra hästar... En lugn å trygg häst har jag inget emot men i mina välfungerande flockar måste jag ha en som smälter in och inte står å "skriker" åt dom andra...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 389
Senast: Kilauea
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Jag vill hemskt gärna byta ut min gamla slitna ryggsäck till något lite snyggare :angel:. Men att hitta en väska som passar in på mina...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: hagel
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp