Gudföräldrar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Har ni sådana till era barn?
Vilka i såfall? Nån kompis,mamma,eller annat?

Har gudföräldern någon plikt nuförtiden? Förr hade de väl ansvar de också,men det har väl ändrats,hur ligger det till.

Har lite funderingar över sånt,om jag skall ha någon & vem man skall välja i så fall,har ett dussintal kompisar som så gärna vill,men det har inte kännts riktigt rätt med någon av dem.

Mvh Zaria
 
Sv: Gudföräldrar?

Vi kom fram till att våran dotter hade ett såpass stort nätverk utan gudföräldrar och att det var mer problem att välja någon. Dessutom har flera kompisar som har valt ha någon speciell kompis som gudförälder kännt att det har blivit konstig om man sedan flyter isär pga olika omständigheter. En del väljer ju även att ha någon släkting som bror eller syster men för oss var det inget alternativ, då min syster inte är med i sv kyrkan och min svägerska inte så gärna ville.
Men de älskar elin över allt annat, och jag tror inte att gudförälder titel skulle ändra den saken.
Däremot hade jag en gudmor, hon var avlägset släkt med oss egentligen men vi umgicks väldigt nära, henne mamma kallade vi gammelmormor och jag sörjde henne otroligt mycket när hon dog.
 
Senast ändrad:
Sv: Gudföräldrar?

Vi har haft stor otur med våra gudmödrar.
T1 en arbetskamrat + min bror . Mina arbetskamrat (jobbat ihop då i 10 år) har vi inte kontakt med alls idag.
T2 min fd svägerska + min andra bror. Min fd svägerska och min bror skiljde sig 1 år efter dopet, är idag istort sett nersupen och inte änns hennes egna barn ahr kontakt :(
T3 Här valde vi ett gift par som varit stallkompisar till oss innan vi flyttade. De har vi jättebra kontakt med idag :)
T4 Här har vi valt våra egna största gudbarn. Min brorson och gubbens brorsdotter :idea:

Så kan det gå ibland!
 
Sv: Gudföräldrar?

Mina barn är inte ens döpta, så de har inga gudföräldrar/faddrar.

OM jag inte missminner mig så ska faddrarna se till att barnet fostras i den kristna andan. Annars är det inga förpliktelser. Min man är fadder til sina systerdöttrar, han är inte ens med i svenska kyrkan.. Deras andra fadder är deras faster - som bor i Florida och är amerikan..
 
Sv: Gudföräldrar?

Föö var det oxå meningen att gudföräldrar/faddrarna var de som skule ta hand om vårdnaden om barnet ifall föräldrarna dog.
Men jag tror inte så många ´nuförtiden väljer att ha faddrar/gudföräldrar då många inte ser sig som kristna.
 
Sv: Gudföräldrar?

chrysler skrev:
Men jag tror inte så många ´nuförtiden väljer att ha faddrar/gudföräldrar då många inte ser sig som kristna.

Jaså? På alla dop jag har varit på (det har blivit en del eftersom jag har många yngre kusiner mm) har det funnits faddrar/gudföräldrar.
 
Sv: Gudföräldrar?

Jag tror att det där med vanligt eller inte beror väldigt mycket på sin släkt... Om "alla" har faddrar faller det sig naturligt att välja någon själv oxå men finns det ingen tradition så kanske man inte ens tänker på det...
 
Sv: Gudföräldrar?

Nu har inte gudföräldrar samma syfte som de hade förr men nej, jag vet inte så många som väljer faddrar å gudföräldrar längre me de finns ju.Själv vet jag inte om jag skulle göra det, jag kan tänka mej min syster då hon inte har egna barn men inga andra, då det, som sagt kan hända att amn säger upp kontakten mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 234
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 868
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp