Bukefalos 28 år!

Gul märkning

emlem

Trådstartare
I hästvärlden fäster man en röd rosett i svansen på hästen om man inte vill ha andra hästar i närheten. Jag fick nyligen reda på att man fäster något gult på sin hund om man inte vill att andra ska komma fram.
Känner ni till det? hur utbrett är det egentligen?
 
Sv: Gul märkning

Jag kände till det. Det är bra samtidigt som det inte ska behövas, har man lite vett i skallen hälsar man inte på okända hundar o man släpper absolut inte fram sin hund bara sådär utan att fråga.
Men tyvärr finns det fullt av vettlöst folk o jag tror inte att ett gult band hjälper mot dem.
 
Sv: Gul märkning

Jag kände till det. Det är bra samtidigt som det inte ska behövas, har man lite vett i skallen hälsar man inte på okända hundar o man släpper absolut inte fram sin hund bara sådär utan att fråga.
Men tyvärr finns det fullt av vettlöst folk o jag tror inte att ett gult band hjälper mot dem.


Instämmer.

Jag håller alltid avstånd till mötande hundar, hur snälla och glada de än ser ut att vara och även när jag är ute utan hund så tar jag inte kontakt med andras hundar. (Med undantag för om jag möter en vinthund, för då springer jag fram och pratar med ägaren, gullar med hunden och är allmänt översocial :D)

De där "Men min hund är så snäll och vill bara leka!"-folket bryr sig nog inte ett smack ens om mötande hund går runt iklädd stopp-skyltar...
 
Sv: Gul märkning

Jag känner till det. Det är en halvny grej som någon hittat på. En del tycker det är bra och följer, andra inte.

Själv anser jag att man ska hålla avstånd oavsett så jag använder inte något gult på min hund som behöver lite extra space..
 
Sv: Gul märkning

Jag tycker att just gult var en dum färg annars är väl iden ok om jag inte starkt misstänker att hundar Utan gult tecken kommer bli svärmade på för "den har ju inget gult då är det ju okej"...

Finns inte respekten från början eller ens för ett klart och tydligt NEJ så varför skulle folk respektera nåt gult? (något pessimistiskt men sådan är världen tyvärr:grin: )
 
Sv: Gul märkning

I hästvärlden fäster man en röd rosett i svansen på hästen om man inte vill ha andra hästar i närheten. Jag fick nyligen reda på att man fäster något gult på sin hund om man inte vill att andra ska komma fram.
Känner ni till det? hur utbrett är det egentligen?

Ja kampanjen heter gula hund och ska spridas i hela världen.
Om jag inte är felunderrättad så ska SKK ha tagit avstånd från kampanjen av samma anledning som flera andra skrivit i tråden. Man ska inte behöva markera ut sin hund för att folk ska förstå att man ska hålla (sunt förnuft) avstånd man är också rädd att Tex barn ska lära sig att det inte är okej att gå fram till hundar med gul markering men att det sedan tror att det ska vara okej att gå fram till alla andra hundar.

Jag personligen tycker det är bra att sprida infon så folk vet vad det innebär för dem som har ett gult band men hade sett att det varit bättre med en kampanj som allämt talar om hur man ska bete sig vid hundmötet osv

gulahund_poster_swedish.jpg


Läs mer om kampanjen på gulahund.se
 
Sv: Gul märkning

Jag kände till de, och tycker det är en bra grej. Men jag har aldrig sett en hund som har gult på sig och jag tror tyvärr inte att det är så många som vet om det. Men håller med om att de borde vara självklart att man inte rusar fram till alla hundar hur som helst, oavsett om dom är säkra eller osäkra.:)
 
Sv: Gul märkning

Har hört talas om det, men inte sett någon hund med det. Tycker det kan vara en bra grej, även om jag håller med om att man inte ska fram till hundar ändå. Och som någon skrev, gult är "fel" färg och kan kopplas ihop med reflexer istället.

Det problem jag ser av, här där jag bor, ( och det både av bekanta hundägare och okända), är att ingen verkar bry sig alls om några regler. Här ska de flesta hundar hälsas på annars blir man "surkärringen" i kvarteret som är elak mot sin hund för att de inte får träffas, hälsa och leka. Ingen verkar tycka det är naturligt att ha hunden på sin vänstersida vid möten, och jag är tveksam till om de flesta hundägare ens vet vad ett gult band skulle betyda.
 
Sv: Gul märkning

Jag personligen tycker det är bra att sprida infon så folk vet vad det innebär för dem som har ett gult band men hade sett att det varit bättre med en kampanj som allämt talar om hur man ska bete sig vid hundmötet osv

Jag kan bara hålla med. Jag tycker inte att jag ska behöva klä mina hundar i gult för att dom ska visas hänsyn. Vill man hälsa på någon annans hund så frågar man, punkt slut.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 317
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 197
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 580
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp