Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 934
  • Visningar Visningar 188 939

Bukefalos 30 år!

Går inte komma ifrån att de är väldigt vackra fåglar. 🥰

20260304_125910.webp

Tänk att de snart är två år 😍
Eller hur, det är inte klokt! <3
Prim är lagom arg nu också precis som förra våren. Jag glömde mig lite för ett par dagar sedan och tog ut honom för foton - varpå han flög rakt upp i ansiktet på mig så jag har nu snygga sår på näsan och hakan. Ser ut som att jag har kattungar hemma igen. 😅
Vi är nu hands off tills parningssäsongen är slut, för allas trevnad. :bag: :angel:

Ja herregud va tiden går. Och underbart fina fåglar-sådant guldglimmer:) Men jag känner att det ånyo för mig är dax att kapa tråden.:devil::angel1:
Även hos ginnies bor det iaf en guldfågel.:eek::bump:
Mycket tjusiga! Jag skulle så gärna ha lite roliga höns också, men vi får se hur det blir. Vi har ju så många ankor och de skitar ned så gudförbannat. 😅

Men alltså, var är våra fasanrapporter??
Jag har fasaninenst...
Jag tog faktiskt bilder bara typ i förrgår med mening att skriva ett inlägg, men just nu händer det ärligt talat inte jättemycket. 😅 Prim är stroppigare än någonsin, vädret är lite besvärligt men alla mår bra och jag har ett himla sjå att hitta avmaskningspellets som de faktiskt vill äta.

De fick en hel platta med tjugofyra violplantor i morse och jag önskar lite att jag hade tagit en före och efterbild. :angel:
Fröken rödhake sitter nu på ägg så det är bara Mr Robin jag träffar varje morgon när han kommer för att samla så många maskar han kan och flyga iväg med dem istället för att äta dem själv på plats. <3

Det är vår. Kommer de börja lägga ägg nu?

Jag letar ägg varje dag! :D
Fick faktiskt upp ett FBminne just idag om att jag hittat mitt första fasanägg, men någon dag senare hittade jag typ TOLV så de had euppenbart börjat lägga före det, bara gömt dem väl. Vi har hat en rätt drälig och dramatisk vinter i år dock så jag är inte förvånad över att de är lite sena.
De vilda ankorna är också efter upplever jag.

Vi har förresten ännu ett häckande fågelpar i närheten av fasanerna. <3 Här heter de grey wagtail men på svenska (jag minns faktiskt inte att jag sett dem i Sverige.) Forsärla.
Jättevackra små fåglar men lite för skygga för att jag ska kunna fånga dem på mobilkameran.

Lånar bild istället. :)

1777063907300.webp

Fasanerna har också börjat lägga ägg till sist och Prim är argare än någonsin! 😅

Liknande trådar

• Ägg, kycklingar och färg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka