Bukefalos 28 år!

Gulligt när småhundar är aggressiva?

Jag förstår att det är bland ens värsta mardröm som ägare till en mindre hund. Men det är också bland ens värsta mardrömmar som ägare till en stor hund. Ett olyckligt bett från min hund och han kan skada en mindre hund allvarligt och jag vill aldrig att varken han, jag eller den andra hunden ska behöva hamna i den situationen - därför kan jag tyvärr inte se små lösa hundar som ett mindre problem.

Alla lösa hundar som inte är lydiga är ett problem!
 
Alla lösa hundar som inte är lydiga är ett problem!

Men problemet "titta vad gulligt med den aggressiva/rädda/ouppfostrade hunden" dyker upp just runt småhundar. Det är (verkligen) inte så att små problemhundar är värre än stora problemhundar, det är bara det att små hundar i väldigt stor utsträckning ursäktas och rentav uppmuntras i sina beteenden just för sin storlek. Det gör inte hundarna värre på något sätt alls, men däremot människorna.
 
Jag förstår att det är bland ens värsta mardröm som ägare till en mindre hund. Men det är också bland ens värsta mardrömmar som ägare till en stor hund. Ett olyckligt bett från min hund och han kan skada en mindre hund allvarligt och jag vill aldrig att varken han, jag eller den andra hunden ska behöva hamna i den situationen - därför kan jag tyvärr inte se små lösa hundar som ett mindre problem.

Absolut är det hemskt. Har ju själv haft stor hund. Men jag måste ändå vara tillräckligt självisk och säga att jag hade blivit mer ledsen om en stor hund kom fram och bet någon av mina hundar än om en liten aggro liten skit kommer fram och blir biten av min stora hund..

Fast visst var det jobbigt att behöva en tumme i ögat på sin egen hund bara för att andra inte har koll på sina. Är ju tyvärr hundarna som får lida i slutändan...
 
Men problemet "titta vad gulligt med den aggressiva/rädda/ouppfostrade hunden" dyker upp just runt småhundar. Det är (verkligen) inte så att små problemhundar är värre än stora problemhundar, det är bara det att små hundar i väldigt stor utsträckning ursäktas och rentav uppmuntras i sina beteenden just för sin storlek. Det gör inte hundarna värre på något sätt alls, men däremot människorna.

Tyvärr så verkar det ju vara rent generellt så i samhället att folk tror att små hundar som skäller/är aggressiva/gör utfall/whatever är ouppfostrade. När det många gånger handlar om att det avlas på dålig mentalitet på små hundar just för att det inte spelar någon roll att de är lite bäng i bollen sas. Vilket är totalt hundra procent fel, för rädda/aggressiva/whatever hundar mår ofta dåligt, vilket folk inte fattar. Och att de dessutom gör det ännu värre genom att bete sig som skitstövlar mot dessa rädda/whatever djur gör mig så galet förbannad.
 
Men problemet "titta vad gulligt med den aggressiva/rädda/ouppfostrade hunden" dyker upp just runt småhundar. Det är (verkligen) inte så att små problemhundar är värre än stora problemhundar, det är bara det att små hundar i väldigt stor utsträckning ursäktas och rentav uppmuntras i sina beteenden just för sin storlek. Det gör inte hundarna värre på något sätt alls, men däremot människorna.

Jag har tyvärr mött den attityden hos folk med större hund också. Fido skulle aaaaaaldrig göra något. Nänä :meh: hunden står bara med ragg från nos till svanstipp och morrar. Tack och lov svarade mina icke upp.

Sen funderar jag på folk med "snälla hundar" som låter dom springa fram till vem och vad som. Är dom inte alls rädda om sina hundar? :confused: Speciellt då om man har små hundar.. För att inte tala om respektlösheten mot sina medmänniskor (och djur).
 
Tyvärr så verkar det ju vara rent generellt så i samhället att folk tror att små hundar som skäller/är aggressiva/gör utfall/whatever är ouppfostrade. När det många gånger handlar om att det avlas på dålig mentalitet på små hundar just för att det inte spelar någon roll att de är lite bäng i bollen sas. Vilket är totalt hundra procent fel, för rädda/aggressiva/whatever hundar mår ofta dåligt, vilket folk inte fattar. Och att de dessutom gör det ännu värre genom att bete sig som skitstövlar mot dessa rädda/whatever djur gör mig så galet förbannad.

En del av dem är dock ouppfostrade, eftersom de är en typ av hundar som lockar till sig köpare som vill ha hund av helt fel anledningar och inte är ett dugg intresserade eller kunniga när det gäller hund. Och det är lättare att ha kvar en ouppfostrad 2-kgs pälsboll än en ouppfostrad 40-kgs muskelmaskin. Andra har sina beteenden som du säger för att de har dåligt arv (något som också till stor del beror på fel sorts köpare). Oavsett är det verkligen människornas fel.
 
På tal om respektlösa hundägare stannade en man vid staketet och lät sin hund hälsa på min tik och bekantens labbe igenom utan att fråga (rastgård med dessutom lågt staket). Jag sa att hundarna har noskvalster och inte ska hälsa på andra hundar, det har dom inte :devil::devil::angel::sneaky: hehehehe
 
Absolut är det hemskt. Har ju själv haft stor hund. Men jag måste ändå vara tillräckligt självisk och säga att jag hade blivit mer ledsen om en stor hund kom fram och bet någon av mina hundar än om en liten aggro liten skit kommer fram och blir biten av min stora hund...
Personligen skulle jag må fruktansvärt dåligt av båda incidenterna. Dessutom finns det ju en viss risk att både jag och min hund råkar illa ut i förläggningen om något nu skulle hända. Med det menar jag inte att jag inte förstår att du oroar dig mer över en stor hund, det skulle jag också göra om jag hade en mindre hund. Menar bara att många med stor hund tycker det är minst lika obehagligt med framspringade små hundar, även om de inte kan göra lika stor skada på ens egna hund.

Sen funderar jag på folk med "snälla hundar" som låter dom springa fram till vem och vad som. Är dom inte alls rädda om sina hundar? :confused: Speciellt då om man har små hundar.. För att inte tala om respektlösheten mot sina medmänniskor (och djur).
Kort svar: Nej.
 
En del av dem är dock ouppfostrade, eftersom de är en typ av hundar som lockar till sig köpare som vill ha hund av helt fel anledningar och inte är ett dugg intresserade eller kunniga när det gäller hund. Och det är lättare att ha kvar en ouppfostrad 2-kgs pälsboll än en ouppfostrad 40-kgs muskelmaskin. Andra har sina beteenden som du säger för att de har dåligt arv (något som också till stor del beror på fel sorts köpare). Oavsett är det verkligen människornas fel.
Ja såklart vissa är ouppfostrade... I vissa fall även understimulerade. Kolla på min pappis, hon har världens arbetslust, majoriteten av alla pappisar får knappast utlopp för det behovet. Koppelpromme runt kvarteret duger väl när hunden har 20cm långa ben el? Eh nej.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 834
Senast: Nirvana
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 485
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket. Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min...
2
Svar
26
· Visningar
6 099
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 031
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp