Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Jag hade mina två hästar (halvblod och fullblod) för 3000 kr i månaden (inte hovis, inte veterinär inräknat), nästan helinackodering. Nu har vi bytt stall (tyvärr) så det blir några hundra till per häst.
 
Jag har två hästar och är verkligen inte höginkomsttagare. Får ut typ 14000 efter skatt.
Bor utanför Stockholm och har båda hästarna på en lösdrift som är ganska billig, köper billigt hö från bonden i närheten, fodrar inte med så mycket kraft foder, och har en ganska billig hovslagare. Båda hästarna är försäkrade och har en buffert ifall något skulle hända med dem. Så det går. ;)
Jag är imponerad!
Du har ingen bil och bensinräkningar?

Jag tjänar mer än dig men tycker det kan vara kämpigt att få ihop det vissa månader. Har bara en häst och löpande kostnader/månad är inte så höga, runt 1500 för stall+skoning. Hö och spån köper jag in större partier och skulle tro att hästen kostar runt 3000kr/månad under vintern i foder, strö, försäkring, stallhyra och skor. Jag har en stor buffert men vill ju inte ta där i onödan.

Men sen tillkommer bensin på ca 2000-2500kr/månad, trasig bil, trasigt täcke, ny sadelgjord, veterinärbesök, träningar, kanske nån tävling.
Men jag har inga andra intressen.
Tror jag måste se över min ekonomi:grin:
 
Jag hade mina två hästar (halvblod och fullblod) för 3000 kr i månaden (inte hovis, inte veterinär inräknat), nästan helinackodering. Nu har vi bytt stall (tyvärr) så det blir några hundra till per häst.
Jag räknade för någon månad sedan vad två hästar skulle kosta mig, i nuvarande stall skulle det funka. Men skulle jag ha blivit tvungen att byta stall, skulle stallhyran lätt kunna dubblas, det gjorde att jag inte vågade ha två hästar.
 
Jag är imponerad!
Du har ingen bil och bensinräkningar?

Jag tjänar mer än dig men tycker det kan vara kämpigt att få ihop det vissa månader. Har bara en häst och löpande kostnader/månad är inte så höga, runt 1500 för stall+skoning. Hö och spån köper jag in större partier och skulle tro att hästen kostar runt 3000kr/månad under vintern i foder, strö, försäkring, stallhyra och skor. Jag har en stor buffert men vill ju inte ta där i onödan.

Men sen tillkommer bensin på ca 2000-2500kr/månad, trasig bil, trasigt täcke, ny sadelgjord, veterinärbesök, träningar, kanske nån tävling.
Men jag har inga andra intressen.
Tror jag måste se över min ekonomi:grin:

Jo jag har bil och bensin räkningar. Har dock flera mekaniker inom familjen så om bilen går sönder brukar jag få den fixad gratis. Det blir inte mycket pengar över men det går om man är ekonomisk. :)
Hästarna kostar mig bara ca 4500 i månaden. Bor billigt och äter billig mat, tror jag lägger typ 1500 i månaden på mat till mig själv.
De senaste månaderna har jag dock jobbat lite extra på helgerna förutom mitt vanliga heltidsjobb, men de pengarna har jag inte behövt använda utan de har åkt direkt in på spar kontot :up:
 
Men bara oron över veterinärräkningen :nailbiting: Min senaste räkning landade på nästan 14 tkr, dock inkl avlivning.
Det finns buffert för sånt! Lägger undan 800-1000kr i månaden på sparande :) och skulle det bli en riktig katastrofal situation har jag både sambon och pappa som kan ställa upp. Och båda hästarna är försäkrade.
 
Det finns buffert för sånt! Lägger undan 800-1000kr i månaden på sparande :) och skulle det bli en riktig katastrofal situation har jag både sambon och pappa som kan ställa upp. Och båda hästarna är försäkrade.
Där har vi en skillnad mellan oss! Är mina pengar slut, har jag inte någon som kan hjälpa mig.
 
Jag räknade för någon månad sedan vad två hästar skulle kosta mig, i nuvarande stall skulle det funka. Men skulle jag ha blivit tvungen att byta stall, skulle stallhyran lätt kunna dubblas, det gjorde att jag inte vågade ha två hästar.
Så är det. Skulle jag behöva flytta till dyrare får jag sälja den ena.
 
Telefon var det för min del. Fast telefon med minutkostnad - först när jag flyttat hemifrån förstod jag varför mina föräldrar gnällt över att jag tillbringade varje kväll i telefon med min bästis. :meh:

Haha ja telefon usch, när jag flyttade hemifrån (typ 9 år sen) så fanns väl messenger vill jag minnas så mesta kontakten sköttes via det, eller om det var sms kanske? Men pga tekniskt inkompetent (och lat, främst lat) så orkade jag aldrig skaffa wifi i min lägenhet utan körde på surf via telefonen till dator och padda. För typ 1000kr i månaden. Så himla onödigt.

Men det med osten var värst, speciellt för en ostmissbrukare som jag.
 
Jag har två hästar och det senaste året har jag verkligen varit låginkomsttagare sen jag ändrade i arbetstid. Nu har jag sen två månader nytt jobb och det är verkligen en lättnad!
Hursomhelst har jag vettiga kostnader för hästarna. Hyr ett litet stall som jag sköter själv, kostar 3.200:-/månad ink. hö. Köper spån själv vilket blir ca 400:-/månad (hämtar en pall var sjätte månad). Har connemaror som är billiga att försäkra och har låga livvärden, de kostar ca 600:-/månad tillsammans. Skoning är just nu lite oklart vad de kostar eftersom jag håller på att byta hovslagare, men tidigare har det blivit ca 2.500:-/varannan månad. De äter inget kraftfoder, men mineraler och lite annat tillskott. Tror jag max lägger 300:-/månad på sånt utslaget per år. De här grundkostnaderna blir alltså drygt 5.500:-/månad vilket känns helt rimligt, det förutsätter förstås att jag sköter allt själv vilket passar mig bra! Har fått investera i en lunchgrind som öppnas mitt på dagen, och det var så välinvesterade pengar! Har dock hästrelaterade lån (köp av hästar, sadlar och nu transport) för 3.000:-/månad, vilket det enligt Buke såklart är värt en skampåle. Men men.

Tävling och träning är för mig också det som först ryker när ekonomin är tajt. Försöker få till träning för dyra tränaren som kommer utifrån ca 3 ggr/termin. Har reservplats så hoppar in om någon faller ifrån och då brukar jag kunna köpa plats lite billigare. Annars rider jag i par och då kostar en träning "bara" 700:-. Har superb tränarhjälp av en vän annars som bara tar en symbolisk summa vilket verkligen är guld värt! Tävling är snordyrt och jag väljer att rida tävlingar ganska nära, betalar av licensen med endagslicenser och helt enkelt göra färre starter.
 
Inkl. grovfoder, exkl. allt annat foder :)

Ja, det beror väl på vad man vill ha för "standard", men åtminstone på min sida stan tycker jag ändå man brukar få komma ganska långt ut för att få 3k inkl. foder, åtminstone om man också vill ha en hyfsad ridbana och dito hagar. Eller långt ut och långt ut, men typ yttre Grödinge, dito Haninge, Nynäshamn etc.

jag betalar 3800 för stallplats med ridhus ink hö och strö. Södra sidan av stan.
Andra hästen har kallhyra men blirca 3000.
Båda helskodda, en skoning per lön, 1500kr per gång.
Jag räknar ca 12 000 i kostnader per månad. När unghästen tävlas blir det ca 15'.
Yolo
 
Det har jag ännu inte kommit över. Kan köpa champagne men ost svider.

Ja usch köper typ aldrig ost längre :( aldrig sån stor ost typ präst utan bara färdigskivad (haha är säkert dyrare i kg pris :p ) men köper redbull för 25kr burken utan att reflektera. Iofs är det bra för mig att inte köpa ost, har jag det hemma äter jag massa mackor med typ 6-7 ostskivor på. Noll karaktär när det gäller ost. Tur att en har hög (än så länge) förbränning.
 
Det har jag ännu inte kommit över. Kan köpa champagne men ost svider.
Samma här. Jag hinner ju dessutom aldrig äta upp den innan den möglar så det känns verkligen som att vaska pengar de gånger jag inte kan motstå cravings efter lagrad grevé.

Gräddosten sambon köper är knappt ätlig
 
Min inkomst varier mycket, då jag är vikarie. Men har 4 hästar. Står i en egen lösdrift, med tillgång till 2 boxar. Står själv. Platsen kostar 500 vintertid (Okt,nov till april, maj) och 500 för strömmen. På sommaren står dom gratis. Men sen som sagt tillkommer hovslagaren, försäkringar, mat (mest hö och halm. Mest mineraler till dom, utom gamlingen som kan behöva extra ibland) Så igenomsnitt blir det ca minst 3000 per månad vintertid.
 
Jag har ett halvblod, en islandshäst och två shetlandsponny.
Egen gård med lösdrift och boxar.

I genomsnitt över året lägger jag 4000:-/månad. Då är även stängselmaterial inräknat.
När jag handlar grovfoder och strö köper jag så mycket som möjligt per gång. Har gott om förvaringsmöjligheter.

När jag tränade tillkom 5-600:- i genomsnitt beroende på var och hur ofta.

Jag har medelinkomst och när jag inte helrenoverar gården landar jag på en lägre "hyra" än när jag bodde i lägenhet. Gården har jag köpt just för att kunna ha häst hemma.


Jag går aldrig ut, jag handlar kläder till mig själv för i genomsnitt 3000:-/år. Jag reser sällan, max var tredje år.
Mina djur går först.
 
Jag har nu en skaplig inkomst. Jag har haft häst billigt. Just nu är han sk*t dyr. Men rent krasst är jag oändligt less på att mocka och ta ut och in hästar. Så det är faktiskt värt det!
Sen har jag nu egen trailer, dyrt med tanke på hur lite jag åker men jag pallar inte leta hyrsläp längre!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 238
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp