Bukefalos 28 år!

Hälta på flera ben samtidigt

Lotus

Trådstartare
Hur ser man som lekman om hästen är halt diagonalt - dvs vänster fram och höger bak? När syns det tydligast?

Hur ser mna om hästen är halt på exvis båda frambenen , eller båda bakbenen samtidigt?

Med anledning av att en häst i stallet fått kotledsinflammation i båda frambenen samtidigt, vill veta!
 
Det gör man inte...

Jag upptäckte att min häst var dubbelsidigt halt fram genom att jag tyckte att han gick lite ojämnt då och då på volter i trav. Det var dock väldigt diffust och hade det inte varit för att en annan häst i stallet precis hade fått diagnosen dubbelsidig kotledsinflammation fram så hade jag nog knappt lagt märke till det alls. Som tur var åkte jag iväg med honom till klinik där de efter böjprov och bedövningar kunde konstatera att han var halt på bägge fram och ena bak (kotledsinflammationer). :crazy:

Hästen som hade fått samma diagnos innan min upptäckte de inte hältan på förrän han lade sig ner mitt i en hopplektion! Då vart det ilfart till veterinärkliniken...

Jag tror att det bästa sättet att upptäcka hältor är att känna sin häst väl och hålla nogrann koll på hur benen känns. Vid minsta misstanke om att nåt inte är som det ska bör hästen kollas av veterinär.

Är det nån som har andra idéer om hur man kan se dubbelsidig hälta (eller mycket små hältreaktioner typ 0,5 grad efter böjprov) så är jag också mycket nyfiken på detta!
 
Hej!

Kan ge dig svar på några av dina frågor :)

Hälta på båda frambenen kan ibland vara rätt klurigt att se om du inte har ett vant öga eller känner hästen.
Man kan se det o känna det genom att hästen inte vill ta för sig i framsteget, kortar steget o verkar vara allmänt ovillig(saknar framåtbjudning?) samt missbelåten.
Det jag kan tillägga är att ofta så har hältan till en början funnits på bara ena frambenet o det andra benet överbelastas därav hälta båda fram.

Longering är ett bra sätt att se hälta tycker jag och springa med hästen på hårt jämnt underlag där du hör klappret. Sedan så om man känner sin häst väl så märker man om något är fel.

Hälta båda bak har jag inte varit med om men jag gissar att hästen kortar steget där också, vill inte trampa under sig ordentligt.


Är hästen halt på ena frambenet så ser man ju det oftast genom att hästen nickar åt ena hållet. Bakbenen är lite klurigare.

Hälta diagonalt märker man ju om inte annat när veterinären går igenom hästen. Oftast har man säkert märkt att hästen är halt ena fram innan.

/Ellinor
 
Mitt sto har fått diagnos kotledsinflammation på tre ben och hasledsinflammation båda bak. Jag märkte det genom att hon, som normalt sett alltid är stissig att rida, blev värre; slängde sig mer än vanligt, skyggade mer osv samt att hon inte bjöd framåt lika mycket.

Gissa om det var en chock med typ förstörda ben eftersom hon inte har varit halt (vad jag kunnat se) nån gång på de sex åren jag haft henne. Jag hade fel.... :cry:
 
Är hästen halt på ett bakben tycker jag att det lättaste sättet och se det är att glömma bort benen...och titta på kors/länd. Kan dock lätt blandas ihop med att hästen inte orkar bära sig ordentligt. Lättast sättet och se bakbenshältor är helt klart vid longering.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 790
Senast: Takire
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp