Hältutredning på sedan länge halt häst

Undrar om jag måste ringa PH vet och fråga lite mera...

Ser ut som att antingen måste jag ta med:
Sadel (och ryttare som känner hästen; han har varit halt under den tid jag haft honom, så jag har inte lärt känna honom från ryggen; har bara skrittat honom ett ridpass)
ELLER
Självmordskandidat (eftersom hästen har ont i bakdelen + är aningens bortskämd och otränad så vill jag inte ge mig på att longera honom; brukar överlåta det på en bekant de få gånger han har longerats (då har det varit i syfte att se om han fortfarande är halt eller inte; eller för att han ska få röra sig utan ryttare))

Behöver de göra ridprov/longervisning om hästen har tydlig hälta utan ryttare på rakt spår? :confused:

Annars är det bara att ut och träna longering med min halta häst, och det känns som att det gränsar till djurplågeri (trots att han inte är mycket halt alls (syns nästan aldrig i skritten, mestadels bara lite ojämn i traven)), men han har varit väldigt öm i bakbenen de senaste dagarna när jag kollat hovarna/lyft benen (kan bero på att hovis och häst hade ett stort gräl om bakhovarna för ungefär en vecka sedan).
 
Nej, är han halt efter böjprova brukar man inte longera.... Men om du nu måste longera, så spelar det ingen större roll hur det går till, huvudsaken är att hästen skall trava på ett böjt spår. Ta med dig en långpisk så du kan driva ut hästen om han kommer in och sparkar.

Det går förresten inte att säga att så och så många rtgbilder är vanligt. Min kompis häst tog dom 39 bilder på!!!! Och hittade inget fel heller..... :crazy: Tur att hennes pappa har jättemkt pengar....

Jag tycker du ska åka med din häst, sen så får du se vad som händer, och ta beslut efter vad veterinären säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Lite uppgiven efter hältutredning igår som inte gav så mkt svar. Funderar lite på vad som är vanligt/praxis kring hältutredningar, inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 535
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 901
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp