Hältutredning på sedan länge halt häst

J

joneya

Vill börja med att skriva att jag vill bara diskutera ämnet att åka till klinik; eventuella namn, erfarenheter m.m. kan ni p.m'a till mig så att tråden får ligga kvar utan att kallas reklam.

Jag bor i Sundsvallstrakten och ska göra hältutredning på min häst. Men efter att ha ringt PH vet. i Timrå (som rekommenderats) blev jag tveksam. Vilken klinik/veterinär bör man gå till? Det är så olika vad folk säger.

Jag fick höra att eftersom han varit halt i 4 år så skulle det nästan säkert inte gå att göra något för hästen; men kan jag lita på att de ändå gör allt för att HITTA problemet? (jag är mest ute efter att hitta problemet, obotligt eller inte så vill jag veta vad det är).

På den klinik jag talat med lät det ju som att de tycker att jag ska skicka honom till slakt utan att ha kollat upp honom; så kan jag lita på att de gör ett bra jobb eller bör jag välja en annan klinik?

Hörde från några andra i staden att våra tävlingsryttare åker vanligtvis till Hudiksvall, och inte till Timrå. Någon som kan förklara detta?

M.v.h. från en fundersam Joneya
 
"Tidigare" ägare har ansett att det är lönlöst med hältutredning, att antingen hittar de inget eller så går det inte att bota.
 
Hur ska jag kunna veta? Jag kan bara gissa.

Det ena är en ung liten tjej som tror på allt som equiterapeften (som också är delägare i hästen) säger. Equiterapeften har varit med om att de har röntgat fel ben trots att han insisterade på "rätt ben" på en annan häst, och som jag förstått det är han led på hela veterinärkåren i Sverige bara därför.

Sedan vill ingen av dem bekosta en veterinärundersökning (tydligen är de övertyggade om att den kommer ta lång tid och inte visa på något). De är också övertygade om att om hästen tränas och behandlas av equiterapeft regelbundet så kommer han att läka sig själv; därför tycker de att det är totalt onödigt med veterinär. De tycker att; de kommer hitta felet (eller inte hitta något alls, eftersom det kan vara en mjukdelsskada), ge en skyhög räkning, inte kunna behandla skadan hjälpligt själv och så får man behandla regelbundet med equiterapeft sedan ändå. D.v.s. att man skulle kunna spara in hela veterinärkostnaden.

Jag vill dock gärna veta vad som är fel; kanske hittar de inget (precis som ägarna tror), ELLER så hittar de ett fel som faktiskt ställer till det och behöver vetas om.
 
Vet du vad jag tycker? Låt en ANNAN equiterapeut kolla på hästen, och se om denna tycer samma sak som delägaren. Hon KAN ju ha rätt, men chansen är även ganska stor för att hon blundar för verkligheten. Eller ta ut en vanlig veterinär. Det blir billigare en hältutredning på klinik, och du får kanske nåt hum om vad det kan vara.

Även jag har varit med om att vet. kollat fel ben! Det känns inte roligt, och jag har inte så stort förtroende för veterinärer i allmänhet. Jag är kritisk, främst mot behandligen av halta hästar (läs låång boxvila). Men jag skulle ändå tagit med hästen på en klinik om jag inte hittade felet själv. Dom har trots allt tillgång på en hel del undersökningsmetoder som jag inte har.

Och en sak till: En bra ET. borde rekommenderat noggrann klinikbesiktning!!! Det skulle min göra iaf.
 
Du vet ju vilken klinik som jag använder mig av, och jag har hittills varit jättenöjd! snälla människor som inte behandlar en som "en i mängden". :bow:

Har kompisar och bekanta som åkt till den som ligger ca 1 mil söderut men har inte varit nöjda, vissa veterinärer (inte alla) har varit nonchalanta och inte gått igenom hästarna ordentligt.

" Jag fick höra att eftersom han varit halt i 4 år så skulle det nästan säkert inte gå att göra något för hästen; men kan jag lita på att de ändå gör allt för att HITTA problemet? (jag är mest ute efter att hitta problemet, obotligt eller inte så vill jag veta vad det är).

"kan jag lita på att de gör ett bra jobb eller bör jag välja en annan klinik?"

Tror att du har missförstått vad de menade (eller så gör jag det..)
Om de sagt att det smartaste är att skicka hästen till slakt så resonerar de efter vad hästens marknadsvärde är och vad en ev hältutreding kan komma att kosta i ett sånt här fall.
Och i det här fallet kan kostnaden för hältutredningen överstiga hästens marknadsvärde med ungefär det tredubbla, därför råder de dig att istället avliva honom.

Men om du väljer att åka dit så kan du lita på att de gör ALLT för att hitta orsaken till problemen, men om du har en ekonomisk gräns som kostnaden inte får överstiga kan de inte använda sig av all utrustning de har.
Värmekamera, röntgen, sprutor m.m kostar en del, och beroende på din smärtgräns kommer de inte kunna använda sig av alla resurser som krävs och risken är då att de inte hunnit hitta orsaken kostnadsgränsen är nådd, och då står du i samma ställe igen - fast utan pengar den här gången för fakturan måste ju betalas ändå.

Så för att du ska slippa risken att bli av med dina pengar i onödan + att hästen ska slippa genomlida en hältutredning så rekomenderar de dig att avliva istället.
Så har jag fattat det.

Å andra sidan gäller det här för alla kliniker (den kliniken har vad jag vet ganska "normala" priser).
 
Samma här :crazy:

Hade ut en när min häst skadade sig på en lördag (klinikerna hade stängt då), det var den mest oseriösa männiksa man kan hitta! :mad:
Jag fick leda min häst i SKRITT ca 5 m på raksträcka och han sa att hon var frisk och så trodde han att det var klart.
Efter arga påtryckningar från min sida gick han med på att titta i trav, och konstaterade lätt hälta/ömhet/ojämnhet vänster bak.
(hästen haltade så hon mkt att hon knappt kunde trava)
Tog ner henne till kliniken veckan därpå och hon hade akut hälta HÖGER FRAM!

skulle aldrig ta ut en vanlig distriktsveterinär till min häst för något så komplicerat som en hästutredning.
Vaccinering och sårvård möjligtvis.
 
En equiterapeft FÅR inte ens behandla en häst som inte fått veterinärvård, mig veterligen. Vill inte lura equiterapeften. Självklart tar jag ut equiterapeften senare (om det inte visar sig att han har en allvarlig skada och borde avlivas). Men en duktig alternativ terapeuft brukar samarbeta MED veterinär; tillsammans så täcker de så gott som allt, ensamma täcker de inte lika mycket.

Säger som Cox, i dessa trakter vill man INTE ta ut veterinär till stallet (våra distriksveterinärer är kända för att vara rätt dåliga på häst). Och en hältutredning kan de ändå inte göra i stallet; vad de KAN göra är att böja igenom benen, spruta och ordinera vila, men de kan inte röntga hästen. Var med när Cox hade veterinär till sin tillfälligt halta häst, och mannen kände knappt på hästen, nickade och sa "det ser bra ut, inte behöver vi visa henne i trav; ska vi göra böjprov kanske?"; då hästen redan såg tydligt halt ut i skritt.
 
"Om de sagt att det smartaste är att skicka hästen till slakt så resonerar de efter vad hästens marknadsvärde är och vad en ev hältutreding kan komma att kosta i ett sånt här fall"

1. Jag nämde inte ens vad det var för häst det handlade om, varken storleksmässigt eller rasmässigt; det enda jag sa var att jag hade en häst som varit halt till och från i 4 år och som aldrig utretts.
2. När hon försökte avskräcka mig använde hon 3.500:- som en normalstor summa; detta är lägre än marknadsvärdet på hästen (vill någon hitta en Italien-häst så kan de ge 7.000:- för honom).

Behandligen kan bli svindyr, vilket jag är medveten om (även utredningen KAN bli dyr, men det är jag beredd att ta). Men jag snackar inte om behandling, jag snackar om utredningen i sig. När/om de hittar felet/felen så kan man bättre ta ställning till vad man ska göra med honom. Kan han få ett drägligt liv med rätt behandling och rätt förutsättningar? Eller slösar vi bara pengar och tid på en häst med ett större fel än vi är medvetna om?

Jag är den typ av människa som inte kan ta NÅGONS liv bara för att det TROLIGEN inte går att göra något åt det. Jag är villig att betala en massa, även om det så bara leder till att han går till slakt. Hellre det än att i resten av mitt liv gå och fundera på VAD som var felet; om han kanske hade kunnat räddats av någon med bättre ekonomi och bättre horsemanship (att ta sin häst till veterinären när den behöver = en del av horsemanship). Han må vara billig och inte värd mycket alls, men det är i människans ögon; han är ändå en levande själ och förtjänar samma chanser som vilken annan levande varelse som helst. Jag tycker inte att det är OK för människan att leka allt för mycket med djur; avliva dem bara för att det passar en bättre o.s.v.
Trots att han är en billig häst så är han värd lika mycket som dig och mig; i mina ögon.
 
okej, jag antog att de frågat vad för slags häst det gällde
(rid/trav/galopp) ålder och om den är försäkrad.

3500 kr låter billigt när man inte vet vart man ska börja leta efter problemen, men om de sa den summan så är det säkert så.
Jag utgick från fakturan vi fick från hältutredningen som gjordes på min första häst, kommer inte ihåg det exakta beloppet men det låg runt 6000 kr, och jag kan tänka mig att den inte är den mest komplicerade som utförts.

Jag har bara pratat om hästens marknadsvärde , inget annat.
Man kan inte uttala sig om något annat värde eftersom det är individuellt för varje människa som har med hästen att göra, men för utomstående (rådgivande veterinär med flera) gäller marknadsvärdet.
Precis som ett gammalt billigt smycke som gått i flera generationer är oersättligt för berörda medan juveleraren troligtvis ser något rostigt skräp.
Och jag pratar om det "normala" slaktvärdet, eftersom jag utgår från att varken du eller ägarna skulle komma på tanken att skicka honom till Italien.
 
3.500:- var sprutning av 2 leder + röntgen - vilket låter som mindre än vad jag behöver (det var hennes exempel, kanske är detta det vanligaste som brukar behövas; vad vet jag).

Var det inte 6000:- för sprutning av så gott som alla leder och röntgen på 2 ben? (rätta mig om jag har fel, men har i alla fall ett svagt minne av att du sa att de fick spruta så gott som alla leder innan de röntgade bakhaserna ¿ )

Det är nog inte många som kommer på tanken att skicka hästen till Italien, där hamnar den tack vare oseriösa köpare och oseriösa kötthandlare. Ett av få sätt att gardera sig mot det är att sätta priset lika högt som Italienskt slaktvärde. I alla fall är det så jag uppfattat saken. Kanske har jag missuppfattat något?
 
Diagonal hälta alltså?

Vad är detta för skitsnack att man inte ska låta en veterinär bedöma skadan!? Vad gäller konvalescens osv kan åsikter gå isär, men man kan inte ens diskutera lämplig rehab-träning utan att ha en diagnos.

Halt i fyra år utan veterinär bedöming gränsar till djurskyddsfall. En seriös equiterapeut hade omgående sett till att få iväg hästen till klinik.

En hästs marknadsvärde är inget som ingår i anamnesen öht, den raggigaste lilla ponny kan vara värd med för sin ägare än en toppgaloppör för sin.
 
Har kollat papperen, det var 5 st ledbedövningar och bakhaserna blev röntgade.
Ser nu att kostnaden inkluderar behandling; 2 sprutor, utredningen i sig var alltså något billigare.

Ja man kan sätta priset över 7000 kr för att inte riskera att hästen blir uppköpt och vidaresåld till Italien.
MEN eftersom ingen kommer betala 7000 för den hästen i dagsläget och ni inte skickar honom till Italien återstår bara en som är villig att betala, och det är svenskt slakthus, såvida han inte fått något preparat med livstids karens.
Hästens marknadsvärde är alltså slaktvärdet.
 
Diagonal? Det står väl inget om "min" hästs ben här? (bara det jag skrev om cox häst som utreddes på PH-kliniken).

Som det verkar nu är han rejält öm i båda bakbenen, men det har alltid varit höger fram som han markerat på när han har visat något (förutom ett litet slag i höstas när han varit dåligt skodd och blev dålig i vänster fram).

Självklart gränsar det till djurskyddsfall; tyvärr har inte denna häst varit tillräckligt halt för att man skulle kunnat få till en sådan dom. Han har varit halt till och från, bättre bitvis, helt oren vissa perioder. Aldrig blockhalt, knappt tydligt halt alls (förutom det första året hos ägarna då han klev av sig skon på höger fram ständigt och därefter blev rejält öm i hoven/benet tills man fick på skon igen).

Imorgon ska jag ringa och fixa en tid på PH-kliniken, så får vi se vad de kommer fram till.
 
skitsnack? vad snackar du om?

SJÄLVKLART ska veterinär bedömma skadan, jag säger att jag lastar min häst och kör till en riktig och seriös klinik istället för att ta ut en gårdsveterinär som troligtvis vet mer om skalbaggens matsmältning än om hästar öht.

Jag är inte på humör för bokstavsmixar vid den här tidpunkten på kvällen, så jag vet inte vad du menar med "anamnesen", men var snäll och reda på vad marknadsvärde innebär, då det är det enda värde jag pratat om.
sedan är du välkommen tillbaka till diskussionen.
 
Ordlek!? Anamnes betyder "sjukdomshistoria" och är den bakgrundshistorik om djuret som landets distriksveterinärer (och övriga) tar upp i samband med besöket. I den har jag aldrig hört nämnas skalbagge, inte heller någon redogörelse för marknadsvärdet (eller "det normala slaktvärdet").

Så här dags på kvällen är jag om möjligt mindre än vanligt på humör för att höra en massa generaliseringar om dåliga veterinärer. Jag betvivlar inte att de finns, men man ska för den sakens skull inte dra alla över en kam.
 
Okej, kände inte igen ordet så jag trodde du slant på tangentbordet.

Det finns säkert en och annan kunnig distriktsveterinär (om än få), men då jag har haft ut så gott som varenda en till mina hästar kan jag säga att i DETTA distrikt gör du bäst i att lägga dina pengar i kakburken.
Och eftersom joneya bor i samma stad som jag gäller samma veterinärer för henne.

Det är klart att hästens marknadsvärde spelar in vid övervägninging av ev undersökning/behandling!
Slaktvärdet tog jag upp eftersom att hästen ifråga inte är "värd" mer för tillfället.
Jag uttalade mig inte om hästar generellt eftersom många hästar är värda betydligt mer.
 
Jag skulle välja P*Vet eftersom dom har värmekamera.
Jag har hört att H. är bra för att väntetiderna är kortare, inte att dom skulle vara bättre på ngt sätt. Men jag har erfarenhet av att jämföra eftersom jag aldrig varit i H*.
 
Nu har jag en tid inbokad på PH vet. Vi får väl se om jag kan fixa ihop bil, förare och transport för den dagen (tre olika saker det hänger på, så det kan tyvärr hända att jag inte kan ta den tiden).

Lång väntetid kan jag väl hålla med om; tiden jag fick är om drygt två veckor.

Värmekameran visar väl "bara" på varma områden? Denna häst har för tillfället varma områden i kors, länd, i hela båda bakbenen och troligen på flera ställen runt bog och framben. Den kommer alltså visa på så gott som hela hästen.

Men jag litar på PH vet. Har hört goda rykten om kliniken även från annat hästfolk.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Lite uppgiven efter hältutredning igår som inte gav så mkt svar. Funderar lite på vad som är vanligt/praxis kring hältutredningar, inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 539
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 901
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp