Bukefalos 28 år!

Häst eller ponnylicens?

klasselover

Trådstartare
Har lite funderingar på hur jag ska göra med licens till min pålle. Han är 4 i år, D-ponny ca 143cm, blir väl ett par cm högre. Egentligen skulle jag mätt honom i år, men jag hann aldrig utan om det blir, så blir det inte förrän nästa år.

Jag fyller 18 i år och kan således inte tävla honom på "vanliga" tävlingar som ponny nästa år, utan då är det storhäst som gäller. Frågan är då hur det är på körtävling? Cero går som kallblod (fjord), men delas det upp även i kallblod som ponny och storhäst? Behöver man alltså mätintyg för att tävla honom i kallblodsklassen?

Det känns som att jag kan skaffa storhästlicens åt honom direkt.
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Häst eller ponnylicens?

Det finns visst ponnylicens och storhästlicens. Ponnylicens kräver mätintyg, storhästlicens skaffar du om hästen kommer tävlas bland storhästar pga ryttarens ålder.

Men det var inte frågan, frågan var hur kallblod räknas på tävling, går alla ihop eller finns det ponnykallblod resp storhästkallblodsklasser?
 
Sv: Häst eller ponnylicens?

Men det var inte frågan, frågan var hur kallblod räknas på tävling, går alla ihop eller finns det ponnykallblod resp storhästkallblodsklasser?

Kallblod är kallblod oavsett ras dvs stora och små kallblod tävlar i samma klass, det görs ingen skillnad i storleken där. Jag som har fjording kan välja (inte längre eftersom jag löst ponnylicens för min kille) om jag vill köra i kallblodsklassen eller ponnyklassen.
Vad jag förstår är kallblodsklassen gjord för att stora kallblod inte alltid kan mäta sig med varmblod i tempo och då fått en egen klass tillsammans med de små kallbloden.

Rätta mig om jag har fel men jag tror att de med t.ex små kallblod har då möjligheten att tävla bland stora hästar i andra grenar (hästlicens) och samtidigt tävla i kallblodsklassen på körning där tempot är som för D-ponny.

Kan det vara så? Borde stå i allmänna TR.
 
Sv: Häst eller ponnylicens?

Det låter ju perfekt isåfall :) Dvs storhästlicens och kallblodsklass på körtävling :)
 
Sv: Häst eller ponnylicens?

Men visst står det på den sidan du länkade till både ponny- och hästlicens som skilda? Eller är jag helt knäpp?

Nej det är nog jag som är knäpp då för jag tycker att det är samma licens men om man vill tävla som ponny så måste man komplettera med mätintyg. Om man börja tävla som ponny och den senare växer över ponnymåttet så behöver man väl inte beställa en ny hästlicens?? Upp tills ponnyn är 8 år så måste man ju mäta den varje år.

Men om ts tävlar sin ponny som häst i ridgrenarna så måste den ju tävlas som häst eller kallblod i körningen.
 
Sv: Häst eller ponnylicens?

Det låter ju perfekt isåfall :) Dvs storhästlicens och kallblodsklass på körtävling :)

Jag har ju också fjord och är överårig, men är jätte velig.
Jag skulle ju villja att han får komma ut på lite hopp och dressyrtävlingar framöver, men jag vet inte ur pass sugen jag är på det själv och i hästklasser eller om jag ska försöka fiska fram en ponnyryttare åt honom.

Jag behöver iof inte bestämma mig just nu, men jag har grubblat ett tag redan. :)
 
Sv: Häst eller ponnylicens?

Vad gäller mätintyg så mäter du ponnyn när den är 4 år (om du ska börja tävla), om den är mindre än 5cm från kategorigränsen så mäter du när den är 6 år, annars bara slutmätning som 8-åring. Om ponnyn växer över alternativt man vill tävla fast man är överårig, så måste man beställa hästlicens, och kan då inte få tillbaka ponnylicens.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 394
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej bukare! Jag står just nu i ett vägskäl... Jag har precis sålt min D-ponny till ett lugnare ställe och nu har jag två alternativ att...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp