Bukefalos 28 år!

Häst föll genom golvlucka

Sv: Häst föll genom golvlucka

Shit stackars häst! Hoppas fastighetsbolaget tar tag i seina säkerhetsbrister nu då!
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Men usch vad hemskt.

Hoppas att fastighetsbolaget ser till att ta tag i det. En stämning kanske inte vore helt fel här...
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Tycker synd om hästen som fick lida för att ingen tagit tag i saken tidigare, om det handlar om månader är det ju försummelse tycker man. Å andra sidan hade jag som hästägare åtgärdat eller flyttat hästen.
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Tycker synd om hästen som fick lida för att ingen tagit tag i saken tidigare, om det handlar om månader är det ju försummelse tycker man. Å andra sidan hade jag som hästägare åtgärdat eller flyttat hästen.


Nu står det ju ridskola, så i det läget handlar det kanske inte om att flytta en häst utan kanske 30 st.
Dessutom är fastighetsägaren ansvarig, och anmälan har gjorts långt tidigare.
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Nu står det ju ridskola, så i det läget handlar det kanske inte om att flytta en häst utan kanske 30 st.
Dessutom är fastighetsägaren ansvarig, och anmälan har gjorts långt tidigare.

Fast det står ju "Hästens ägare är mycket kritisk..." så det verkar ju inte som om det är ridskoleägaren eller klubben som är det även om det naturligtvis kan vara det.

Det är nog inte så lätt att hitta central stallplats med ridhus i Stockholm idag apropå att flytta. Köerna måste vara låååånga. Stackars häst.
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Nja, jag tror inte att köerna nödvändigtvis är sa langa - stallen inne i stan är fruktansvärt dyra, sa det är rätt bra omsättning pa platserna.
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Jag fattar inte hur man kan säga att man är kritisk. Hade jag haft en lucka i mitt stall nog fn hade man antingen åtgärdat det själv eller inte haft hästen där.... Hur kan man skylla på fastighetsägaren för att de inte åtgärdat en lucka (ÄVEN om det är deras jobb) så är man väl rädd om sin egen häst och ser till att just den luckan spärras av eller liknande under tiden ?
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Oj! På Östermalms har man ju sprungit en hel del i sina yngre dar, men att de har haft golvluckor visste jag inte...
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Visserligen är det fastighetsägarens ansvar att förebygga att olyckor och bränder inte sker (lagen om skydd mot olyckor), MEN det känns inte som att man bara kan skylla allt på fastighetsägaren.

Om luckan var så dålig att man anmäler detta till fastighetsägaren - så varför i helsicke spärrades inte platsen av ? eller att man åtminstone sätter upp avspärrningsband runt luckan, det är ju för tusan gjort i en handvändning... om man inte står som ett dumt våp med tummen mitt i handen och väntar på fastighetsägaren dvs.

Är luckan i en box tar man boxen ur drift till dess att det är åtgärdat, det är ju för tusan sommar fortfarande så det är ju inga problem med att hitta nånstans att göra av en häst tillfälligt... även om det kanske innebär att hästen måste vistas utomhus utanför tullarna i några dar, det dör varken hästen eller hästägaren av !
 
Senast ändrad:
Sv: Häst föll genom golvlucka

Inte bara fruktansvärt dyra utan helt i avsaknad av utegångs möjligheter också för hästarna! Förstår inte att man öht kan överväga att stalla upp sin häst runt ryttarstadion.. OK, detta verkar handla om ridskolan men att det är ändå inte bra..

Finns många stallar i Stockholmstrakten som har ridhus OCH hagar och som dessutom väldigt ofta har platser lediga så svårt att hitta platser är det inte!
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

är det någon som vet något om just denna lucka, vart den finns och hur den ser ut etc etc? det kan ju handla om en lucka som finns där hästarna aldrig går..

jag vill nog ha lite mer kött på benen innan jag uttalar mig om något, har hört än det ena än det andra konstiga saker som skall åtgärdas utan att någon risk föreligger.. ex en kabel skulle skyddas från hästarna om de kom lösa, kabeln fanns på toaletten.. :angel:


dock tycker jag det är tråkigt det som hände med hästen och håller tummarna för att den blir helt återställd..
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

I detta fall så visste inte den som hyr boxen att luckan fanns och var så illa därann utan det var något som man märkt vid inspektering och skulle åtgärdat för länge sedan.
Luckan och dess skick hittades månader innan hästen föll igenom men man hade inte tagit tag i och åtgärdat felet.

Att det gick som det gick kom som en chock då personen som äger hästen möttes av ett stort uppbåd med flera brandbilar, räddningspersonal och etc vid stallet när denna komma tidigt en morgon utan att förstå vad som hänt och vad för illa tilltygad lucka man pratade om medans alla kämpade för att få upp hästen.
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

oj, så den fanns alltså i en box det är verkligen inte lämpligt, men hur kan man upptäcka den vid en inspektion men att den som hyr boxen inte märker den vid mockning? när jag mockat en och samma box 4-5 ggr bara så vet jag vart alla ojämnheter finns..

hoppas att hästen blir återställd och ägaren får ut skälig ersättning för det inträffade..
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Hej!

Jobbar i närheten och vet lite mer.
Luckan i golvet finns där det innan ombyggnad låg en stallgång. Ombyggnaden skedde för många år sedan.
Luckan i sej är max 1*1 meter och av typ plåt. Hålet under är ca 2 meter djupt. Det är tydligen någon typ av gammal avloppsbrunn. Tydligen så har "spikarna" som håller fast luckan har frätts av hästarnas kiss och därför blivit dåliga.
Riktigt vad som händer med luckan vet jag inte, grannstallet stängde omgående av sin box med lucka i, så där står ingen häst- trots att de inte fått någon anmärkning på den.

Häststackaren (som är helt underbart läcker och vacker) har tyvärr fått en hjärtmuskelinflammation och någon skada i ena bakdelen. Prognosen är inte alltför bra, dom ska ge det ca 2 månader och se.. Pålle står kvar på Ultuna..

/
Lavinia
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Fuskbygge är vad det rör sig om !

Jag blir så väldigt trött på att det är total brist på folk som kan både häst och att bygga.... vem tusan som helst som har sett en häsbox i bruk vet att i golv ska endast användas rötbeständiga och rostbeständiga material - betong, rostfritt/syrafast stål, och aluminium... trä, "vanligt" stål m.m. hör inte hemma i ett boxgolv då det inte håller för miljön :mad:.

Varteviga år händer det olyckor med transporter och stallar som har dåliga golv så att hästar trampar igenom ! Helt onödigt.

Antingen måste "byggfolket" lära sig om hästar... eller så måste hästfolk sluta upp med att ha tummen mitt i handen för i slutändan drabbar det stackars oskyldiga hästar !
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

Hej!

Denna lucka är alltså byggd av nån typ stål som iaf hos grannstallet verkar tåla mycket. Det finns flera liknande på andra ställen i stallet, som sitter där utan problem- eftersom ingen urin har frätt på skruvarna som håller den fast. När skruvarna släppt har luckan kunnat "ruckas" ram och tillbaka och missat spåren den ska ligga i, vilket med en stor hästs tyngd på tex ena delen av luckan torde lett till att den helt enkelt hoppade ur sin spår och föll in.

Jag skulle hävda att det mer handlar om idioter som inte tog besiktningsresultatet på allvar. Där satt en lapp på boxdörren att den ej fick användas innan luckan var åtgärdad- någon tog tydligen ner den utan åtgärd och vips hade ytterligare någon (annan?) ströat boxen och ingen visste att någon annan inte åtgärdat problemet. Allvarlig brist i kommunikationen, klart mer än brist i byggande. Stallet har ändå stått där i en herrans massa år utan att det tidigare behövts åtgärdas- naturligt slitage skulle jag kalla det hela.

/ Lavinia, som därmed inte anser att inte någon gjort hemskt fel.
 
Sv: Häst föll genom golvlucka

men alltså, skulle det vara så sjukt mycket jobb att fylla hålen med sten och gjuta till ytan? det kan inte kosta mycket, mycket sten finns ju gratis utomhus.. det kostar säkerligen mindre än kvadratmeterstora tjocka syrafasta stålluckor.. om inte annat kan man ju gjuta kanten runt stålluckan när den väl ligger rätt och då "gjuts fast" och inte kan ruckas en centimeter ens..

missen i kommunikationen är hemsk.. :( men alla som jobbat lite i stall vet hur bra en oskyddad liten papperslapp håller på en boxdörr.. tyvärr.. det skulle ha varit mer tydligt att boxen inte fick användas..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 259
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 334
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp