Bukefalos 28 år!

Häst gick utan tillsyn i månader

Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

VARFÖR skulle de kanske avliva hästen:confused:
Den verkade ju vara fullt frisk! Och samma sak med den stackars katten :cry:
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

men katten mådde nog inte så bra lät det som:( Men hästen verkar ju må iallfall, den kan dom väl försöka sälja...? (men inte avliva!!:eek: )
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Tycker det är väldigt knstigt att det ska ta så himla lång tid för att det ska hända nått...:mad:
ska hästar (djur överhuvudtaget) behöva lida så länge innan nån gör nått...:confused:
Det är lika dant där jag bor, finns ett par med hästar som har hästarna ute året runt utan nått som helst vindskydd!!!
Har ringt kommunens miljökontor sen december -05 men inget händer... Å jag är inte förvånad, har även pratat med ägarna till hästarna men dem säger att då dem får en varning ska dem tänka på det...
Om nu djurskyddslagen ska va så skärpt här i Sverige kanske vi ska ha folk som bryr sig i det dem jobbar med och inte bara säger jo jo vi ska kontakta ägaren... Men inget händer!
Skrämmande...
Ska inte Sverige va så himla BRA då det gäller djurskydd å liknande???:confused:

(HP)
I nästan tre månader gick en travhäst utan tillsyn i en hage innan en granne slog larm till myndigheterna.
Nu har hästen omhändertagits och länsstyrelsen ska besluta vad som ska hända med den.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=188012
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Tycker att det allt för lättvindigt går att avliva djur av rena bekvämlighetsskäl. Finns säkert någon som gärna skulle ta hand om hästen. Katten också om nån hunnit innan dom tog livet av den...
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Sverige har en jättebra djurskyddslag, problemet är de små resurserna som finns för att se till att lagen efterlevs..
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Jag förstår faktiskt inte varför avlivning är på tal? Överlåt hästen istället.

Ägarna kan de gott sätta i en källare i tre månader, där skulle de passa :mad: OBS! varsin källare, de ska vara ensamma precis som hästen.
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Hej! Jag samarbetare med djurskydd och polis i min stad. Ring polisen och kontakta länstyrelsen där du bor. Länstyrelsen betalar och bestämmer över det polisen skall göra i dett fallet.
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Avlivning är förmodligen på tal eftersom man räknar upp de möjligheter som finns för omhändertagna djur.

Om hästen tex visar sig vara 25 år, ha spatt, strålbenshälta, hjärtfel eller liknade är det förmodligen inte helt lätt att hitta en ny ägare till den. Eftersom hästen är övergiven i stället för såld är det inte orimligt att anta att det knappast är en häst där köparna står på kö och viftar med 1000-lapparna...
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

Har ringt kommunens miljökontor sen december -05 men inget händer... Å jag är inte förvånad, har även pratat med ägarna till hästarna men dem säger att då dem får en varning ska dem tänka på det...

Herregud, så de ska fixa vindskydd om de får en varning av kommunen, hade aldrig tänkt på att de kanske borde göra det för hästarnas skull? gosh! :devil:
 
Sv: Häst gick utan tillsyn i månader

fy ..
tänkt vad kallt och ruggit det måste varit under ovädret som drog förbi.
Stackare.. helt själv också...

jävla folk som inte tar hand om sina djur..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 524
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp