Häst i spilta, är det illa?

M

Molinima

Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid tyckt att det är en självklarhet att de ska ha den rörelsefriheten, kunna ligga ner och sträcka ut sig ordentligt osv.
Men nu har vi fått hem ett sto i vintras som är helt otroligt hopplös att ha på box. Kanske beror det på att hon stod i spilta hos sin förre ägare och har gjort så sedan hon var liten, jag vet inte. Men hon rör till något så fruktansvärt i boxen, inte bara att hon vandrar runt utan hon gräver upp allt i hela boxen och skottar upp det till en meterhög vall längs ena väggen. Jag har ju mycket strö i boxarna för att de ska kunna ligga mjukt, eller rättare sagt alla de andra hästarna har permanentbädd. Det blev jag inom ett dygn varse att det skulle aldrig fungera med den här hästen. Alltså körde jag växelströbädd till henne men det tog mig mellan 45-60 min VARJE dag att mocka hyfsat för henne. Och då fick jag ändå byta ut allt strö varannan vecka för då var det så grisigt att det inte gick att stå ut längre. Både dyrt och arbetsamt med andra ord.
Så inför inför installningen nu har jag självklart funderat på andra lösningar. Ska hon stå i box kan jag knappast hålla på och mocka så länge åt henne när de andra hästarnas boxar tar 5-6 min i varje. Ont om tid har jag också de dagar (läs nätter) jag jobbar då jag jobbar tolv timmars pass, så jag måste försöka tidseffektivisera.
Att ha mindre spån/torv och mocka ut allt varje dag är ett alternativ som är snabbare men hur skönt ligger damen då på cementgolvet? Har letat efter gummimatta att lägga in men hittar ingen begagnad och att lägga in i en 12 kvm box blir dyrt. Iofs en engångskostnad men pengarna måste ändå fram.
Och annars är ju då alternativet spilta. Men jag har ju som sagt aldrig haft häst på spilta så kom med era synpunkter är ni snälla.
Går det att ha rejält med strö i en spilta så att de kan ligga mjukt? Hur stor spilta kan man ha utan att det blir farligt dvs vänder runt och fastnar eller liknande. Enligt jordbruksverket ska en häst i hennes storlek ha en spilta som är 2, 65 lång och 1,75 bred vilket inte ska överskridas eller underskridas för mycket. Men kan en häst vila ordentligt i en sådan? Känns så fel att de inte kan sträcka ut ordentligt och sova...
Och innan ni säger det, jag vet att man inte får bygga nya spiltor för uppstallning längre och det behövs inte heller. Det finns redan befintliga spiltor som korna stått i...
Andra tips och tankar på hur problemet ska angripas mottages tacksamt.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Jag tycker att du ska prova spilta till henne. Om hästarna är ute mycket så får de den rörelse de behöver och man vill inte att hästarna ska röra sig för mycket i boxen heller. Den större rörelsefriheten i boxen kan därmed ses som marginell ur rörelsesynpunkt för en häst.
Hur hästar fungerar på spilta är väldigt individuellt. Vissa individer trivs bättre på box andra bättre på spilta och en grupp spelar det ingen större roll för. En spilta i rätt storlek kan hästen vila i. Den enda nackdelen vid vilandet är att de hela tiden får grimskaftsklossens tyngd i grimman.
Passar inte spilta till henne är det ju inte värre än att du flyttar tillbaka henne till boxen.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Ja du, då kom det genast fler frågor ;)
Hur långt grimskaft ska man ha? Hur högt upp ska "ringen" som grimskaftet ska löpa i sitta? Och går det kanske att modifiera längd på grimskaft och höjd på "ringen" så att klossen vilar mot golvet när hästen står med huvudet i normalläge?
Hästen i fråga kan säkert trivas bra i spilta då hon som sagt är van vid det sedan "barnsben". Hon verkar närmast rastlös på box men blir lugn när vi ställt henne i en av spiltorna nu på sommaren för lite pyssel och godis. Det är jag som har problem med att tänka om tror jag :o.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Har du befintlig spilta? Det är ju inte tillåtet att bygga nya spiltor o spiltbox är ju inte heller tillåtet. Annars hade et nog varit en bra ide att ha pållen i spilta
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

...
Och innan ni säger det, jag vet att man inte får bygga nya spiltor för uppstallning längre och det behövs inte heller. Det finns redan befintliga spiltor som korna stått i...

Har du befintlig spilta? Det är ju inte tillåtet att bygga nya spiltor o spiltbox är ju inte heller tillåtet. Annars hade et nog varit en bra ide att ha pållen i spilta

Personligen tycker jag nog ts varit tydlig nog...
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Höll hästen på så här i sitt tidigare hem också de gånger hon stod i box (om hon ens stod i box)? Om det är ett invant beteende så skulle jag också fundera på spilta, om hästarna inte är inomhus särskilt länge och tillbringar större delen av dygnet i hagen. Annars kanske ni kan prova att flytta runt hästarna i stallet och ställa marodören längst in i ett lugnt och mörkt hörn - lite spiltkänsla och trygghet fast utan att vara uppbunden?

En tanke till: har ni provat att täcka sidorna på gallret med pressening eller något liknande? På förra stället bodde en häst som var så nervös över vad alla andra hästar gjorde i stallet, att han faktiskt travade runt i små cirklar i sin box och grävde tunnlar in till grannen. När stallägaren tröttnade och "plastade in" hans box, blev han lugn på en gång - han hade bara sig själv och sin egen mat att tänka på när de andra hästarna inte syntes längre.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Jag tror inte hon har stått på box förut, bara när hon har fölat/haft föl. Övrig tid har hon som sagt stått i spilta alltid.
Jag tror inte hennes problem är boxgrannen, hon gör så även om bästisen står brevid, fast hon är iofs bästis med allt o alla :love:. Men hon är väldig energisk, och totalt matgalen så när maten är slut så ska det egentligen fram ny bums enl henne. Och skulle jag ge henne mat enligt hennes önskemål skulle hon se ut som en zeppelinare. Så resultatet blir att hon vandrar o gräver när hon blir rastlös.
Men jag tror att jag har hittat begagnad gummimatta nu, ska åka och kolla på den på söndag om den är ok. Hoppas och ber att det löser problemet. Ska iallafall prova det först och fungerar inte det så får det väl bli spilttest efter.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Finns ju nåt nytt nu i pelletsform som kanske kunde va nåt? Halm för att h*n ska lugna ner sig?
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Hur blir det om hon står på halm? Då har hon något att syssla med när maten är slut - särskilt om det är då hon blir orolig.

Edit: Precis som cristobal sa, blev lite för snabb i skrivandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Provade med halm som strö i vintras med resultatet att hon åt enorma mängder.... Kommer att komplettera/byta ut delar av höet mot halm i vinter så att hon får längre ättid men jag tror hon är bottenlös :eek:.
Halmpellets har jag tänkt prova som bädd till de andra hästarna i vinter men jag tror inte jag törs till henne faktiskt. Gud vet hur mycket hon sätter i sig av det och jag är orolig att det inte är särskilt nyttigt i större mängder.
Så planen ser ut som sådan att gummimatta i botten, något mindre mängd strö (torv el sågspån) på den och pysselhalm. Ska försöka fixa någon sorts galler med tyngder att lägga ovanpå hökrubban så att det blir lite pilligare att äta. Och fungerar det ändå inte trots det, då provar jag spilta.
Tänk att en häst kan röra till så katastrofalt??? Visst har jag sett hästar som varit stökiga i boxen men den här slår allt. Inser att jag blivit bortskämd de sista åren med hästar som lägger små prydliga pyramider i ett hörn.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Nu frågar du ju efter spilta men kan du inte tänka dig att ha pålle utomhus på nätterna? Om du nu inte gillar lösdriftssystem till alla, kanske en lite mindre hage i anslutning till stallet skulle funka till just den hästen. Hon är väldigt energisk skriver du. Är det inte bättre att ge henne möjlighet att få utlopp för det istället för att sätta fast henne?

Spilta känns väldigt förlegat.

Lycka till/Gg
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Jag tycker spilta är ok om hästarna får en lång och bra utevistelse. I sthlm har många små 3*3 boxar och hästarna är ute i små hagar 4 timmar per dag. Det tycker jag är dålig hästhållning. Om man då i stället jämför med en häst som står i spilta och får gå ute i flock i stor hage ca 12 timmar per dag så tycker jag det är mycket bättre. Din häst kanske trivs mycket bättre i spilta än i box. Jag tycker du ska test och sedan utvärdera vad som är bäst för din häst.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Det finns knep för att förlänga ättiden på grovfoder. Det kanske kan vara ett alternativ för innetiden på natten? Annars slår jag också ett slag för någon slags lösdriftslösning.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Är spiltan av tillåten storlek så kan du kanske prova att ha hästen i spilta. Grimskaftet ska vara så långt att hästen när den ligger ner ska kunna ligga ner med huvudet också. Klossen är till för att grimskaftet inte ska hänga slakt när hästen står upp så att hästen ska råka trampa över grimskaftet och fastna. Ringen i väggen samt grimskaftets längd ska du alltså anpassa så att hästen dels kan ligga ner utsträkt, men ändå inte riskera att fastna med ett ben över grimskaftet när den reser sig eller står upp.

Angående mattor kan du kanske leta efter begagnade båspallsmattor. De kanske kan vara billigare i inköp (det står ju inte att de är till häst gu bevars...:angel:)
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Måste du fodra henne i hökrubban? Det finns ju pilliga, finmaskiga hönät annars - då tar det längre tid för henne att äta upp middagen.

Hoppas det går bra med gummimattan! Att mocka är hårt för kroppen och när en box tar över en halvtimme... ja, du gör rätt i att leta efter alternativ.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Nej jag måste ju inte ge henne i krubban, jag bara gillar tanken att de äter från golvnivå. Vi har ganska bra hökrubbor tycker jag som är som ett avskärmat hörn i boxen bara dvs bara så att de inte ska dra runt höet i boxen. Nu funderar jag på en trekantig träram (krubborna är trekantiga) med galler att lägga i krubborna så att det blir som ett hönät fast i golvnivå. Ska bara komma på hur jag ska få det tillräckligt tungt så att det liksom sjunker i takt med höet. Och någon sorts list runt om så att hon inte kan få ur "locket"och skada sig.

Jag hade gärna släppt henne på lösdrift, hon är den typen av häst som skulle ha trivts med det men i såfall vill jag ha en fungerande lösdrift med underlag som tål den sortens belastning dygnet runt. Och det har jag i dagsläget ingen möjlighet att lösa. Tröstar mig med att varken hon eller de andra hästarna behöver stå inne särskilt länge. De går ut vi 06.00 och in ca 22.00 om det inte är extremt dåligt väder.

Jag hoppas också mycket på att de gummimattorna jag hittat på annons är nåt att ha. Och att det fungerar inne hos henne. Som du säger det är inte ett vettigt alternativ att mocka närmare en timme bara hos henne. Men jag är inte överförtjust i tanken på spilta heller.

Tackar för övrigt för alla tips och tar gärna emot fler :bow:
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Jag läste i någon av fångtrådarna (förra året?) om någon som byggde en hökrubba av en balja/tunna. I denna lades hö och ovanpå höt satt det en skiva med hål i. Hålen var varken särskilt många eller stora. Skivan var på något sätt fäst i botten exakt hur minns jag inte så att hästen inte kunde lyfta av den. När mängden hö skönk så skönk då även skivan så att hästen alltid kunde få tag i lite hö men att ättiden blev avsevärt förlängd. Jag tror det var Alexandra_W som hade gjort den men är inte säker.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Det finns ju hönät som är som väskor, med ett sytt galler på ena sidan. Det borde man lämpligen kunna sy fast krokar i, och sedan spänna fast det i botten på hökrubban med gallret uppåt. Då kan hon äta i golvhöjd, men tvingas äta långsamt eftersom det blir lite pill med att få ut maten, och det är ingen risk att hon fastnar i höväskan eftersom det inte har något nät.

Jag letade efter en bild lite snabbt men kunde inte hitta just den jag menar - men det är ungefär samma princip som den här.
 
Sv: Häst i spilta, är det illa?

Ja nu när du säger det så kommer jag också ihåg det. Ska se om jag hittar den gamla tråden. Har för mig hon hade kort på det också....
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
926
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 165
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp