Bukefalos 28 år!

Häst med humör som sparkar o stegrar

MalinML

Trådstartare
Har ett halvblod med rent ut sagt ett jävla humör.
Hon visar klart och tydligt när hon tycker saker är läskiga och vad hon inte tänker gå med på.

Jag har haft henne nästan ett år och det ända stället man kan rida henne på är hemma på ridbanan utan problem.
När man försöker rida ut kommer man 100 meter hemifrån innan hon börjar leva jävel och reser sig och sparkar för att få av en.
När vi åker till nya ställen som tävligar och ridhus sätter hon igång helt utan förvarning, bryr sig inte om om det är bland mässiskor eller hästar, för har hon bestämt sig att hon inte tänker gå dit man säger så gör hon inte det..

Hon är vet besiktigad och röntgad.
Någon som har tips på hur man kan få bukt på detta?
Tacksam för all hjälp jag kan få:)
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Om hästen är veterinärt genomgången UA så skulle jag skicka den till en tillridare. Det är svårt att få bukt med problem som blivit befästa beteenden, för det krävs det proffs.

Jag har ett sto med humör och egen vilja. Henne har jag skickat till en välrenommerad tillridare nu för att hon inte ska befästa nåt dumt. Hon har inte kommit på att hon kan slänga av folk eller börjat med riktiga tråkigheter, men hon har ett jäkla humör och jag vill heller inte att hon lär sig sådant. Så jag har skickat iväg henne nu för att mota olle i grind. Hon är en trevlig häst men befinner sig i en fas i sin utveckling där hon testar sina gränser, och det kan hon ju då få göra med nån som har mer erfarenhet än mig. Så resonerar jag...
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Ja, det kanske jag får göra..
Hon e ju inte någon unghäst, och vad jag har förstått gjorde hon såhär med förra ägaren varje gång hon red, dom kom inte alls överens..

Tack för tipset:)
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Jag håller med stjranfrugt. Ta hjälp av en duktig beridare så snart du kan. Förhoppningsvis slutar hon om det inte längre lönar sig.
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Hur gammal är hästen? Är den vuxen och har hållit på såhär länge kan det ju vara jäkligt svårt att bli av med, speciellt om man är en "vanlig" ryttare.
Jag skulle tippa på att du gör bäst i att skicka henne till någon som har rutin på svåra hästar, och där får hjälp vidare. Det är inte bara tillridaren som ska kunna rida henne, du måste få egna verktyg att använda sedan för i slutändan är det ju ändå du som ska rida den.

Får man fråga varför du köpte den om den betedde sig så innan? :o
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Håller med övriga: Ta hjälp av en tillridare. Men se till att du också får hjälp av tillridare så ni inte hamnar i samma spår igen. Det vill säga att tillridaren befäster sin typ av ridning hos dig med
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Hur gammal är hästen? Är den vuxen och har hållit på såhär länge kan det ju vara jäkligt svårt att bli av med, speciellt om man är en "vanlig" ryttare.
Jag skulle tippa på att du gör bäst i att skicka henne till någon som har rutin på svåra hästar, och där får hjälp vidare. Det är inte bara tillridaren som ska kunna rida henne, du måste få egna verktyg att använda sedan för i slutändan är det ju ändå du som ska rida den.

Får man fråga varför du köpte den om den betedde sig så innan? :o


Hon är 13, det va bara hos den förra ägaren hon hade gjort så, så dom trodde att det var för att dom inte kom överens.

Det var en beridare som red henne när jag provred henne, och då hade hon inga tendenser till att bete sig såhär, hade hon gjort det hade jag inte köpt henne.
Hon gör likadant med min syster när hon rider henne.

Men jag får kontakta den beridaren o se om hon kan hjälpa mig.
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Det är ju super om du kan få hjälp av den som ridit hästen förr, då har denne ju antagligen rett ut problemet förr och kan komma med tips :)

Det låter som en häst med hård skalle, som lärt sig ett sätt att komma undan och skrämmas. Min har samma tendenser, men hon har aldrig fått leva ut dem riktigt. Tackolov. Jag tror hon skulle bli gräslig om hon fått komma på ett sätt att få av folk...:crazy:
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Det är ju super om du kan få hjälp av den som ridit hästen förr, då har denne ju antagligen rett ut problemet förr och kan komma med tips :)

Det låter som en häst med hård skalle, som lärt sig ett sätt att komma undan och skrämmas. Min har samma tendenser, men hon har aldrig fått leva ut dem riktigt. Tackolov. Jag tror hon skulle bli gräslig om hon fått komma på ett sätt att få av folk...:crazy:

Pratade med beridaren och hon sa att hon aldrig hade lekt rodeo häst när hon hade ridit henne men hon hade bara ridit hemma i ridhuset o på ridbanan.
Då har jag inte heller problem med henne, men hon skulle hjälpa mig o se vad vi kunde göra åt det:)
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Hur slutar det oftast när du ska rida ut? Trillar du av? Ger du upp för att du blir rädd? Gör hon likadant om ni har sällskap?

Jag hjälpte en tjej i stallet för många år sen med hennes häst som höll på som din, hon skulle i princip aldrig gå mer än några hundra meter från gården med sin ägare. Mig skrämde hon dock inte och fick inte av mig heller. Jag tog dusten med henne 1 gång och vann, hade sen aldrig några problem med henne. Dock löste inte det problemet med hennes egen ryttare dör hästen VISSTE om att när hon började så blev ryttaren rädd, även om jag hjälpte till från marken ( då gick hästen bara jag harklade mig) men så fort jag slutade så gick hästen hem med ryttaren igen...
Men, det jag vill komma framtill är att som någon annan sa så är det visst bra att du tar hjälp och det bästa hade nästan varit om denne ryttaren hade kunnat hjälpa dig även i hemmiljön, men till syven och sist så är det du som ska reda ut att rida henne hemma så det är viktigt att du får tips och hjälp som du verkligen kan utnyttja och behärskar.

Lycka till :)
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Hur slutar det oftast när du ska rida ut? Trillar du av? Ger du upp för att du blir rädd? Gör hon likadant om ni har sällskap?

Jag hjälpte en tjej i stallet för många år sen med hennes häst som höll på som din, hon skulle i princip aldrig gå mer än några hundra meter från gården med sin ägare. Mig skrämde hon dock inte och fick inte av mig heller. Jag tog dusten med henne 1 gång och vann, hade sen aldrig några problem med henne. Dock löste inte det problemet med hennes egen ryttare dör hästen VISSTE om att när hon började så blev ryttaren rädd, även om jag hjälpte till från marken ( då gick hästen bara jag harklade mig) men så fort jag slutade så gick hästen hem med ryttaren igen...
Men, det jag vill komma framtill är att som någon annan sa så är det visst bra att du tar hjälp och det bästa hade nästan varit om denne ryttaren hade kunnat hjälpa dig även i hemmiljön, men till syven och sist så är det du som ska reda ut att rida henne hemma så det är viktigt att du får tips och hjälp som du verkligen kan utnyttja och behärskar.

Lycka till :)

Sist jag försökte själv så höll hon på som rodeo häst till vi va hemma på gården igen, det hjälper inte att ha sällskap med. Det funkar bara om jag har någon gående med o tar i henne när hon börjar.

Men det är just att hon gör det när vi åker på tävling eller ja alla nya ställen.
Vi åkte till ett ridhus, direkt jag hoppade upp började hon. Men jag har inte gett mig än. Andra gången vi åkte dit gick det mycket bättre. Så det är väl just det med nya ställen som hon tycker är läskigt.
Känns inte så inspirerande att åka ut o tävla när man vet vad det innebär, speciellt när hon kan göra det bland folk o hästar..

Men man ska ju aldrig ge upp:)
 
Sv: Häst med humör som sparkar o stegrar

Du har ju inte haft henne så länge än, gäller väl bara att ha bra tålamod och kämpa! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 217
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 742
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp