Bukefalos 28 år!

Häst med lite olika symptom..Någon som vart med om liknande?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
I stallet står en 17 årig stor halvblodsvalack. Han är normalt sett snällheten själv med ett förflutet på bland annat ridskola.

Han har under ett års tid vart lite halvknackig, stel i bakbenen bland annat. Tar väldigt korta steg.

För ett par månader sedan så åkte vi till ATG klinik med honom för att kontrollera vad som är på tok, han var vid det tillfället när vi kom till travbanan ganska pigg och glad, nyfiken vilket gjorde att han stegade på ganska bra och vet. kunde inte se någon hälta. Tyckte ej heller att han var så speciellt stel.

Men vi röntgade i alla fall bakhaserna för att se om det kunde vara spatt. Det var det inte, dock har han tuppspatt på ett bakben som visar sig mest när han vänder. I övrigt sa hade vet. inte något att anmärka på.

Vet ordinerade Fenylbutazon mot hans förändrade humör, han hade alltså innan besöket på klinik blivit ganska elak, svår att borsta, sparkar och har sig, krånglig att sko och väldigt arg på sin hagkompis. Han kunde helt utan vad vi kunde se anledning flyga på kompisen och hugga honom i ryggen, halsen eller över mankammen och inte släppa taget.

Vet. tyckte att vi skulle prova att ge Butta, och om han blev snällare så skulle han fortsätta att äta det livet ut i mindre dos.

Hur som helst, han blev bättre till en början, men nu senaste veckorna så har han kraftigt försämrats. Han till och med gick till attack mot mig i hagen! Det är inte ett normalt beteende för denna häst som vi känt i måga år och som är en snäll häst i grunden!

I början på denna vecka så tyckte vi att han började bete sig underligare, han ville inte äta gräset i hagen utan stod mest och hängde vid insläppet hela dagarna.Han åt sitt hö motvilligt, det han normalt äter på en timme tog 4-5 timmar för honom att få i sig.. Han drack också väldigt lite mot vad han ska.

Han såg sedan blank ut på ögonen och var slö så vi tempade. Då hade han feber, ca 38,3. Han har en normaltemp på ca 37. Han var också svullen i skapet.

Vi letade knott angrepp men hittade inget sådant alls, inga andra sticksår heller.

Sedan så har febern gått upp och ner nu under veckan. I torsdags kväll så var han upp i 39,3 och då ringde vi ut jourvet som kom. Det togs blodprover som analyserades under natten och visade att han hade lågt antal lymfositer, skulle bero på ett virus eller kronisk inflammation.

Han hade lågt hemoglobin och antalet röda blodkroppar var lägre än normalt.

Hans hö byttes denna kväll ut mot lucernmix, om det skulle kunna vara något fel på höt.

På fredagen så hade vi vår lokala veterinär(som var inbokad av annan anledning sedan tidigare)Han kollade att tänderna var ok och det var dom. Hittade i övrigt inget fel på honom.

Han har sedan dess vart feberfri, men är nu rejält svullen i benen(lite kan ju bero på proteinet i lucernmixen men ett ben är lymfangit svullet) och idag så har lite av svullnaden i skapet kommit tillbaka.

Vi vet inte vad som är felet, vi har tänkt och tänkt men kan inte komma på något mer nu, har någon annan kanske liknande erfarenheter? Eller kanske något annat tips!

Kan också nämna att njurvärden är helt ok!
 
Hej!
Nej, BE prov är inte taget på denna häst!
Har dock en annan Ehrlichia häst i stallet. Tror dock inte att denna har det! Jag har läst ganska mycket om just Ehrlichia pga av att min ponny haft det i snart 4 år, han är dock just nu nästintill frisk..peppar peppar!

Pratade med vet ang det. Enligt denne vet så tas inte BE prov innan man vart in och röntgat så att det inte är något annat. Dom vill inte behandla i onödan för att en behandling med tetracykliner är så jobbig för hästen och därför vill de utesluta annat först!

Hästar kan ju ha titer utan att vara dåliga.
 
Nyfiken på hur det gått!

Kan hästen kissa ordentligt undrade jag när jag läste? Bara en fundering, har inga alls vetenskapliga funderingar utan bara en tanke jag fick mht symtomen som ju onekligen är skumma!
 
Kom på en annan sak också.

Har läst någonstans att tuppspatt i något enstaka fall visat sig komma av en kronisk inflammation i ryggmärgen, och det låter ju inte så kul. Har han problem med ryggen och skulle det här kunna vara värt att undersöka, eller åtminstone nämna för veterinären?
 
Ja, jag tänkte snarare på om det finns en inflammation i kroppen (eftersom prov visat det vad jag förstår) så kanske det kan vara så som jag läst att den sitter i ryggmärgen, och hästen verkade ju inte jättelycklig direkt. Andra symtom tyder väl också på en sjukdom eller åtminstone att något är fel - att den är arg, inte äter och dricker riktigt osv.

Det var de symtomen jag menade. Ursäkta om jag var otydlig.
 
Jag tycker också att ni ska ta ett B/E prov. Erlichias kan ge många olika sympyom, bla humörsvängningar. Att han dessutom inte vill bli borstad och är lite knackig skulle inte få mig att tveka att ta ett prov om det var min häst.
Min har ju haft erlichias, och henne fick man knappt röra över rygg/nacke periodvis pga att hon hade ONT.Bla.Hon hade flera symptom, men det var ett av dem.

Lycka till, och hoppas ni hittar roten till problemen :)
 
Skulle ha tagit blodprover för analys av leverenzym samt även ak titrar för borrelia och ehrlichios. En neurologisk undersökning bör göras liksom en grundlig undersökning av ryggen.
 
Hej igen!
Liten uppdatering..
Har råkat ut för trasig dator ett tag så därför har jag inte kunnat svar.

Ialla fall så gick bensvullnden ner efter 2 dagar. Han var nu renare i benen än någonsin, han är normalt ganska gallig.

Vi åkte till Strömsholm med honom enligt vår vets rekommendation. Där fick vi faktiskt inte någon vidare hjälp!

Hästen som har tappat väldigt med muskler kommenterades av den vet vi hade som välmusklad!! Vi höll på att tappa hakan, för är det något han inte är så är det välmusklad!

Även denna gång så var hästen lite uppspelt av att vara i annan miljö och han rörde sig ganska ok. Vid longering så lyfte han bägge bak väldigt högt, i normala fall så är han väldigt markbunden utom just vid vändning då tuppspatt visar sig. Första gången vi skrittade i gåmgen där så gick han ok, efter att ha longerat så visade han sig lite stelare i bak, men långt ifrån som han är på hemmaplan.

Hästen böjdes och visade ingen direkt reaktion på något ben.

Vi ville att vet skulle ta blodprover för att se om det gick att se skillnad mot tidigare, MEN denna vet sa att det inte var någon ide att ta blodprover, då prover tagna på klinik oftast inte visar de rätta värdena?!? Det skulle bero på att hästen var stressad sa han.

Vi hade aldrig hört talas om att så var fallet och man kan ju undra hur det är för andra som åker in för att ta prover. Vi blev ganska förvirrade men vad kan man säga?

I övrigt så sades ingenting, han kände inte speciellt mycket på hästen alls, han tyckte att vi skulle ta bort den ur säkerhetssynpunkt.

Han trodde att beteendet kunde bero på att han har fel hagkompis! Men ska en häst bli svullen i skapet, benen, få feber mm av det? Det tror jag inte är möjligt!

Det fanns också en nervsjukdom som var en möjlig teori men den var så sällsynt.

Vi fick vackert åka hem igen, ännu mer ovissa än tidigare! Om detta är deras bästa veterinär, då vill jag inte ens veta hur deras sämsta är!

Han sa också att man inte kan röntga ryggen för att se om det är något fel där, vi misstänkte ju att det kanske kunde vara något i korset eller höfterna kanske.

Hästens humör blir tyvärr bara till det sämre, han har attackerat sin ägare nu i hagen också. Vissa stunder är han hur snäll som helst, för att i nästa stund bli förjävlig! Han är otroligt svår att borsta, riktigt arg! Han ser sig ofta bakåt, mot mage och bakdel, ser bekymrad ut och är blank i ögonen. Han har dock inte haft någon höjd temp nu.

Jag vet inte vad man kan göra, det verkar inte finnas något intresse hos veterinärerna att ta reda på vad som är felet!

Får jag gissa vilt så tror jag som någon här föreslog, att det har med ryggmärgen att göra.

Nu släpper vi honom på bete och hoppas på det bästa. Självklart under nogrann tillsyn dagligen om han skulle visa tecken på att må ännu sämre.
 
Nu har jag ju ingen aning om ni har det hos er eller där hästen har stått.
Bl.a. allt det du beskriver visar sig vid en ekollonförgiftad häst. Så om ni har eller om hästen tidigare stått i Ekhage och ätit av detta träd, blad, bark eller ollon så kan en förgiftning skett. Det kan komma akut men det kan även gå iskov när de väl fått förgiftningen.

MVH/
 
Någonting är ju uppenbarligen fel på hästen. Några enkla blodprov kan ju faktiskt en distriktare ta på hemmaplan.
Fel hagkompis?? Jag skulle INTE ha köpt dessa argument, det måste väl finnas fler veterinärer i krokarna??
Jag skulle inte ha gett mig, som sagt - nånting är uppenbarligen FEL!
Och återigen, några blodprov kan vilken veterinär som helst ta.

Jag fick kämpa mig blå när det gällde min häst, för att försöka få veterinärerna(3st sammanlagt) att ta B/E prov på min, det trodde inte att det var det hon led av trots 1 års problem i i stort settt alla leder. Men jag fick tjata och tjata och tillslut sick jag ett positivt Erlichias-svar. Fick även stå på mig för att hon skulle få behandling(ingen troddedock riktigt på mig), men efter den har hon inte haft några symptom alls.Hade jag inte stått på mig hade hon antagligen varit utdömd för länge sen.
Och varannandagssymptomen känner jag igen alltför väl...

Tyvärr måste man ibland "bråka" och vara jobbig, jättejobbigt i en redan jobbig sits, men ägaren känner ju faktiskt sin häst bäst av alla, och VET oftast att nånting är galet - många gånger utan att kunna sätta fingret på VAD som är galet. Magkänsla, ovanliga beteenden osv.

Hursomhelst - stå på er och ett stort Lycka till! Uppdatera gärna om hur det går :)
 
En väns häst visade exakt samma symptom som din. Hästen blev illslut riktigt farlig då han attackaerade i hagen. Eftersom vi bodde i ett väldigt fästingtätt område var det inte svärt att få vet att ta B/E-prov. Det var positivt. Hästen var tyvärr så lågt försäkrad att behandling aldrig inleddes utan de tog bort hästen.

KRÄV blodprov av veterinären. Det är ju er häst och om ni vill vända upp och ner på hästen och undersöka hästen hela vägen ut till hovspetsarna FÅR ni göra det.
 
Jag har två st DUKTIGA hästveterinärer som jag använder mig av till min häst, och som kommer ut till stallet.
Den ena bor i Dalarna (Edsvik ligger väl i närheten om jag inte är helt ute och cyklar), jag kan pm:a numret till dig om du vill. Han åker hursomhelst runt i landet, är bla i stockholm ett par dagar/vecka.
Han är duktig och KAN häst.
Det kanske vore något, med tanke på att klinikbesöken inte ger något?
 
Hej!
Ja tack, det vore bra!
Alla tips om bra veterinärer mottages tacksamt!

Någon skrev om ekar.. Vi har inga ekar i hagen här där han har bott i ca 1 och ett halvt år och på hans tidigare stall såom han vart i flera år, sedan mitten på 90 talet fanns inte heller där ekar i hage. Så det tror jag inte att det kan vara.

Blodprov togs på honom när distriktaren var ute när han hade hög feber. Inna han släpps på bete så ska någon vet komma hit för att ta nya blodprov att jämföra med!

Tack för era råd och erfarenheter, allt är välommet i jakten på orsaken. Vi vill ju veta VAD problemet är och inte bara göra som Strömsholms vet sa...ta bort honom. Visst, är det obotligt och han blir ännu sämre så måste man ju, vill ju inte att han ska lida ännu mer, men man vill ju gärna ha en förklaring på beteendet!

Att det skulle vara hans kompis tror vi ju inte heller, att sära på dom kan ju vara en idé men det känns inte heller bra, då blir dom ju ledsna för det! Jag tycker att hästar ska ha sällskap!
Vi håller er uppdaterade om det kommer något nytt!
 
Jag pm:ar dig numret till veterinären!

Ta bort honom verkar väl drastiskt när man inte ens vet om orsaken till beteendet,näää,ge inte upp.

Jag tänkte på det att eftersom han tittar sig mot magen mycket, kan det vara magsår? Har ni tagit träckprov för att se att det inte är mask som ställer till det?
Min tottis hade samma beteende i vintras(hon hade även några små kolikanfall) och det visade sig att hon var bandmaskinfekterad. Han kanske har ont i magen, och blir därmed grinig? Är tänderna kollade?
Jag försöker bara komma på lite olika anledningar, jag förstår förtvivlan och maktlösheten som ägaren måste känna.Det värst som finns är att inte VETA vad som är fel med ens älskling och inte kunna hjälpa....

Hursom, fortsatt lycka till och uppdatera gärna hur det går.
Veterinären som jag känner till är mycket duktig, jobbar enbart med häst.Han är även kiropraktor och väldigt duktig på tänder, vilket inte är så himla vanligt att de är....
 
I ofs har ju varken magsår eller så att göra med de konstiga svullnaderna . Jag tänkte inte riktigt :o
 
Hej igen!
Tänderna är nyligen kollade för att utesluta att det var därför han åt sitt hö dåligt.

Avmaskad regelbundet är han ju också, men inget prov taget på det iofs.

Tack för numret!
 
Hej igen!
En liten uppdatering då..

Vi har tagit B/E prov nu och de värdena var som det skulle!
Allstå inte ehrlichia eller borrelia.

Har någon något annat förslag så är alla tips välkomna!

En kiropraktor ska tas ut så fort vi hittar en i trakten som kan komma!
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 481
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 214
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp