Häst med massor av stöv

Sv: Häst med massor av stöv

Min blir rätt äcklig i pälsen vintertid.. Det som funkar bäst är att borsta så lite som möjligt faktiskt och köra m pälsglans mellan varven.. Borstar var tredje dag kanske
 
Sv: Häst med massor av stöv

*kl*

Bästa hudvården tycker jag är Kr, det är både schampo o balsam och vårdar huden som inget annat jag provat.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Vad är Kr för något? vart köper man det?

Oj, K9 ska det vara. Finns på flera olika hästaffärer, jag köpte på mässa. Väldigt stor skillnad på både hud och päls samt svansen. Jag har en skimmel men efter tvätt och balsamering sitter inte skitfläckarna lika hårt så hon är lättare att hålla ren nu.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Jag har ju redan skrivit att jag testat det... funderar på att ge Zink, då brist på det tydligen kan ge hudåkommer. Någon som testat det?
 
Sv: Häst med massor av stöv

Jag har också varit med om såna hästar. Att borsta hjälper inte, och hästarna har garanterat blivit ordentligt ryktade varje dag.

Jag antar att det är någon brist. En atopisk hy som behöver få näring. Men hur man löser problemet har jag ingen aning om.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Det är min teori också. Kanske får testa att ge lite, lite extra zink t.ex för att se om det hjälper.
 
Sv: Häst med massor av stöv

kl

har ett upplägg när jag borstar:
1. piggborste för att ta bort lera
2. rugga upp pälsen med ryktskrapa så stövet rivs upp
3. grovborste
4. rykta
5. finborste

funkar super! många sopar bara av hästarna och fingrarna blir alldeles fettiga och vitgråa när man klappar, inte mysigt.

Så gör jag också! Speciellt att rugga upp all smuts med en ryktskrapa! Fungerar bra!:)
 
Sv: Häst med massor av stöv

Jag tror som sagt inte att detta handlar om ryktning.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Min kan bli stövig i perioder, oftast är det i samband men pälssättning och fällning. Men jag klipper ofta så jag "märker" inte när hon gör det eftersom hon alltid är klippt. Jag brukar ge henne ett bad och sen mest vänta tolls perioderna går över av sig självt. Dock vet jag att jag absolut kan bidra till obalans eftersom jag klipper ofta. Men jag prioriterar det högre än en svettig långhårig häst som blir trött snabbt.

Men jag har väl inte kommit fram till något vettigt egentligen mer än att det kommer i fällnings och sättningsperioderna. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 994
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 366
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp