Häst med massor av stöv

Amk

Trådstartare
Min ena häst har enormt mycket stöv som ligger under pälsen, och har haft det varje vintersäsong sedan han var 2 ungefär. Ju mer jag borstar, desto gråare blir min i vanliga fall svarta häst. Pälsen är blank och fin i övrigt, men det här stöver gör mig tokig- all utrustning ser ut som de gått igenom en sädestork pga. allt damm som samlas på den.

Har ni några teorier om vad detta kan bero på, eller har varit med om liknande?
 
Sv: Häst med massor av stöv

Min bruna ponny är likadan. Det syns jättebra för hon har kort, blank och lite fet päls. På min andra häst (lurvig skimmel) skulle det inte synas alls på samma sätt. Jag har alltid trott att det beror på att de är täckta på vintern. Kanske är det lite svampinfektion inblandat som när människor får mjäll?
 
Sv: Häst med massor av stöv

Min häst är otäckad, så det bör inte bero på fukt i hans fall.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Han dricker och äter bra, så uttorkad är han inte. Torr hud kanske han har, men vad beror det i så fall på?
 
Sv: Häst med massor av stöv

Har också haft såna medryttarhästar som man borstar och borstar, men det blir nästan värre!:nailbiting:
Nuvarande ponny var typ så idag! Borstade och borstade, men det flög ut massor med skit ur pälsen hela tiden!
Förstår inte!
 
Sv: Häst med massor av stöv

En välryktad häst ska släppa mycket stöv, är det mer mjällartat kan det vara ngt annat.
 
Sv: Häst med massor av stöv

En välryktad? Men en fux jag red för flera år sedan, såg liksom grå ut efter att jag borstat honom! Han kan väl inte ha varit så välryktad!:rofl:
 
Sv: Häst med massor av stöv

Han är inte så välryktad- jag borstar bara med en grov rotborste på båda sidor. Men jag har testat att rykta som en idiot, vilket bara leder till att han blir mer och mer stövig. Det känns som att det är något med huden som är i obalans, men jag fattar inte vad jag ska göra åt det.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Det vita man får upp är ju hudavlagringar. Har hästen jättemycket sådant i pälsen så är det väl antingen för att den inte tvättats på extremt länge (och har jättetät päls?) eller att den har något form av hudproblem.

Tvätta den med nåt medicinskt schampo och massera igenom hela pälsen noggrant och se om det blir bättre?

Sen gör ju rejält med pälsglans och ordentliga ryktborstar det mycket lättare att hålla efter pälsen. :) Pälsglans gör att stövet "glider av" hästen mycket lättare. Borsta med rotborste är värdelöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med massor av stöv

Har skrubbat honom med schampo, och ryktat till fördärv. Det har ingen som helst effekt. Det han blir finast av är en lätt avborsning med rotborste, då det inte drar fram allt stöv. Jag kan seriöst rykta på samma fläck i 10 minuter, och det verkar bara reta huden så att det kommer mer och mer stöv.
 
Sv: Häst med massor av stöv

En välryktad? Men en fux jag red för flera år sedan, såg liksom grå ut efter att jag borstat honom! Han kan väl inte ha varit så välryktad!:rofl:

Det var det jag försökte få fram. Det som kommer fram och vägrar försvinna är inte stöv. Ryktar du en sällan ryktad häst får du knappt något i skrapan. Tyvärr är det inte många idag som lägger tillräcklig tid på att rykta sina hästar (som står på stall). Komsten verkar ha dött ut.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Alltså, stövet ligger ju antingen kvar i pälsen eller borstas bort. Stöv är död hud, det är ju inte så att huden akutdör medan man borstar..

Återigen: pälsglans. Har du provat Pepi? Regelbunden schamponering, pälsglans, ryktborste i äkta hår, puts med fårskinnsvante. Tada
 
Sv: Häst med massor av stöv

kl

har ett upplägg när jag borstar:
1. piggborste för att ta bort lera
2. rugga upp pälsen med ryktskrapa så stövet rivs upp
3. grovborste
4. rykta
5. finborste

funkar super! många sopar bara av hästarna och fingrarna blir alldeles fettiga och vitgråa när man klappar, inte mysigt.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Då är det inte stöv min häst har, helt enkelt. Jag har testat pälsglans, och det blir fint på ytan men min häst har redan jättefin och blank vinterpäls eftersom han går otäckad. Det som kommer fram är små, små grå korn som bara blir fler ju mer jag borstar.

Många verkar tycka att det handlar om ryktning, men det kan jag garantera att det inte gör. Ju mer jag ryktar, desto sämre blir han. Pälsen är blank och inte ett dugg fet, så den behöver inte bli finare. Däremot förstår jag inte varför han dammar så hemskt, det är som att han var helt torr och ju mer jag rör i det desto dammigare blir han.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Mina hästar är inte ett dugg feta i pälsen, utan lena, blanka och fina. Jag har två st som borstas på exakt samma sätt, och den ena är hur fin som helst medan den jag skriver om här verkar ha någon obalans av något slag. Ryktknep hjälper tyvärr inte, jag har testat följande:
* Schamponering med roborste
* Vanlig schamponering
* Pälsglans
* Täcke
* Otäckad
* Borstamed rotborste
* Rykta med ryktborse, avsluta med fin, mjuk borste

Hur jag än gör är dammet kvar, eller kommer tillbaka efter en dag.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Klipp honom riktigt kort och se hur huden mår?
Han kanske är extremt torr?
Testa att ge linfröolja, det är kanon för hud, mage & päls! :)
 
Sv: Häst med massor av stöv

Det har jag testat, tyvärr utan effekt. Att ge i maten, alltså- det var det du menade? Jag testade ungefär en månad.

Menar du att jag ska klippa hela hästen? Vad ska jag kunna se då? Jag tänker mig att jag ser hans päls, fast kortare, och en jäkla massa damm.
 
Sv: Häst med massor av stöv

Min häst är likadan. Han har problem med sin hud och sätter en jäkla tjock och tät päls. Han mår bättre av att bli klippt så huden luftas. Hans hud mår oxå väldigt bra av att tvättas i Probschampo, allt mjällig försvinner och huden blir mörkare och fuktigare. Min häst är oxå väldigt blank o fin i pälsen, trots mjälligheten.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 596
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 079
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 419
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp