Häst mot bil

Sv: Häst mot bil

Har väl kanske inget vettigt att komma med i diskusionen, känns så uttjatat men...


En riktigt, riktigt stor elog till dig för att du tog ditt ansvar, även om du hade rätten på din sida så att säga!:bow:

Som bilförare är jag livrädd för att möta hästar, just för att vi ryttare och hästägare är så befriade från ansvar. Man måste nästan stanna bilen, slå av den, hoppa ut; gärna låsa dörren och springa därifrån fort som fan för att vara säker på att man inte får skit för något man själv inte kunnat rå för.

Fast då skulle det väl heta att man parkerat felaktigt och får skylla sig själv ändå... Helt galet att vi ryttare är så befriade från ansvar.
 
Sv: Häst mot bil

Ha, Ha! Jag kunde inte låta bli att skratta, såg bara bilden framför mig av det du skrev.
Men det är synd att inte bilförarna (som inte är hästägare) är medvetna om vilket ansvar de har för då kanske många hade tagit mer hänsyn vilket väldigt många inte gör....
 
Sv: Häst mot bil

Gud vad gulligt av dig att lägga ner så mycket jobb för våran skull!!!

Massor av tack!!!!!!!!!!!!!:laugh::bow:
 
Sv: Häst mot bil

Jag tror du kan få ersättning för direkta kostnader såsom veterinärkostnader och kostnader för att ta hästen till veterinär, jag tror däremot att det blir problem med kostnader för stallhyra i synnerhet för din andra häst. Det är få tillfällen som indirekta kostnader krävs, det blir en orimlig betalningsbörda i förhållande till skadan om "allt" ingår oavsett vad.
 
Sv: Häst mot bil

både min granne och pappa(har kommit på tal med båda vid olika tillfällen). båda två tycker att man ska en trafikförsäkring på hästen om man ska ha den i trafiken. något liknade kanske ska införas så man som ryttare tar mer ansvar i trafiken. samt att varje "olycka" ska kollas vems fel det e. då jag vet en hel del som säga:" jag beryr mig inte då det e bilens fel".
som ryttare tycker jag att man inte sak behöva stanna vare sig om man sitter i en bil eller på ryggen.
 
Sv: Häst mot bil

Då får vi nog införa trafikförsäkring på allt, typ cyklar och mopeder, de är ju avsedda att vistas i trafiken, de flesta ryttare undviker den så gott det går.
 
Sv: Häst mot bil

allt som har motor och som du sitter på mäste ha trafikförsäkring så det gäller även moppe och åkgrässklippare...
 
Sv: Häst mot bil

Som bilförare är jag livrädd för att möta hästar, just för att vi ryttare och hästägare är så befriade från ansvar. Man måste nästan stanna bilen, slå av den, hoppa ut; gärna låsa dörren och springa därifrån fort som fan för att vara säker på att man inte får skit för något man själv inte kunnat rå för.

Sådär är det faktiskt en som gör hos mej, varje gång jag mött den på vägen så har den stannat och stängt av bilen och gått ut ur bilen, jag blev lite förvånad dom första gångerna men har änna börjat vänja mej nu vid att den gör så.

Min häst som inte ens tittar åt bilar ser verkligen lugn ut.
 
Sv: Häst mot bil

allt som har motor och som du sitter på mäste ha trafikförsäkring så det gäller även moppe och åkgrässklippare...

En åkgräsklippare måste du inte betala någon trafikförsäkring för, det finns inte ens någon att teckna;). Den åker du ju inte runt på vägen med.
Däremot måste du ha trafikförsäkring för en moped.
En fyrhjuling behöver du inte heller ha någon trafikförsäkring för, det är bara om den är reggad för att köra på väg och du gör det som du måste ha det.
 
Sv: Häst mot bil

jo om man framför den på vägan måste man det.

Det finns väl inga vägreggade åkgräsklippare och vem sjutton skulle åka med en sådan i trafik i såna fall??

Ska vi ha trafikförsäkring på hästar får vi nog införa samma sak för cyklister och barnvagnar oxå... låter väl inte rimligt!? Håller med en annan skribent om många utav bilisterna kunde lära sig bättre hänsyn så skulle det gynna alla.
 
Sv: Häst mot bil

Är du säker på detta?
Jag har för mig nämligen att Incident täcker skador på saker med. Eller gjorde då jag hade den när den kom.
Men jag kan minnas fel.


Det stämmer att incident bara gäller för personskador samt dennes glasögon.
Jag hade också för mig att den täckte mer när den kom. Typ om hästen springer sönder någons gräsmatta mm men så är det i alla fall inte nu (tyvärr)
 
Sv: Häst mot bil

om du har grässmattor som ska klippas och du måste då köra på en väg ska grässklippan ha trafikförsäkring. det gäller bara åkgrässklippor.

sen kan en häst ett levande ting man ha ute i trafiken. varför ska vi som ryttare bara kräva en massa respekt utan att ge något tillbaka? en olycka kan lika väl vara bilistens fel som hästen/tryttarens. så varför ska det då bara vara bilisten som betalar ovs vad?

om en bilist saktar ner och visar hänsyn hur gör ni då?
 
Sv: Häst mot bil

om du har grässmattor som ska klippas och du måste då köra på en väg ska grässklippan ha trafikförsäkring. det gäller bara åkgrässklippor.

sen kan en häst ett levande ting man ha ute i trafiken. varför ska vi som ryttare bara kräva en massa respekt utan att ge något tillbaka? en olycka kan lika väl vara bilistens fel som hästen/tryttarens. så varför ska det då bara vara bilisten som betalar ovs vad?

om en bilist saktar ner och visar hänsyn hur gör ni då?

Förbryllad, vem har sagt att ryttare inte borde visa respekt?

Hästen (och hemdjurs) ställning i trafiken är historisk, det var inte såååå länge sedan man började köra bil.
 
Sv: Häst mot bil

jag har möt vissa ryttare som inte visar hänsyn(rider mitt i vägen och vägrar att flytta på sig eller rider ut/över en väg i fullgalopp tex). samt andra som jag har diskuterat det med ett antal gånger. sist det kom på tala på jobbet sa en: "att det e förjävligt med hästar. har saktar man ner och så kan inte ryttaren ge ett jävla tack till svars. fan man undrar igentligen varför man gör det ibalnd".
så det e inte bara jag som upplever att ryttare inte visar någon hänsyn alls.

men man har väl då fortfarande hästar i trafiken? ovasett om man inte tar sig frma med dom på samma sett som man gjorde för...
 
Sv: Häst mot bil

Givetvis kan man hitta rötägg även bland häst folk, en diskussion på nivån:

-Ryttare borde visa respekt - jag känner till flera ryttare som beter sig på ett korkat vis exempelvis.....

Du kan hitta liknande exempel om i stort sett allt. Frågan är vad som är gällande generallt och åtminstone i min värd så visar de felsta ryttare respekt liksom de flesta billister, dock finns det både en del okuniga på båda sidor som gör misstag/felbedömningar pga okunskap och rötägg som medvetet gör fel eller stuntar i följderna. Detta har dock inget att göra med den allmäna varderingen - vi bör visa varandra respekt.
 
Sv: Häst mot bil

Ska vi avfärda myten om trafikförsäkring på åk gräsklippare, nej det finns ingen sådan. Och tror du inte på det så ring själv och kolla. Jag gjorde det till tre olika bolag varav att en handläggare höll på att sätta kaffet i halsen.;)
 
Sv: Häst mot bil

I ett samhälle utanför min stad är det en som blivit gripen för rattfylla på åkgräsklippare ett antal ggr... :p (apropå åka med den i trafiken)
 
Sv: Häst mot bil

Javisst, du kan åka dit på fylla oavsett vilket fordon du framför. Även häst faktiskt, cykel och hör och häpna men to m med en skottkärra.:rofl: Även fast personen gick själv, men han ansågs utgöra ett större hot just därför att han hade en skottkärra med sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 021
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp