Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

sona

Trådstartare
Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år när vi köpte henne. När vi kollade och provred hästen var hon väldigt pigg, bjöd ordentligt på hindret, men var väldigt/extremt trippig i steget. Förra ägaren red ihop henne väldigt mkt och lät henne inte riktigt komma fram i stegen. När jag red sen lyckades jag inte heller få fram henne, hon gick där med sitt trippiga steg. Sambon lyckades lite bättre, men hon var fortfarande trippig. Vi köpte henne i augusti -08. Vi har ridit henne mkt framåt nu och försökt få henne att länga stegen och det har blivit bättre i traven, men är fortfarande väldigt, ja jag vet inte ens vad man ska kalla hennes galopp, ska se om jag kan få in en video och visa... Vi har hela tiden tyckt att hon är väldigt stel i sina bakben, något som även hovslagaren påpekade med en gång. Vi skodde om henne så snart vi fick hem henne då hon var trångskodd. Vi har haft ute massör och kiropraktor och stretchar henne nu på råd ifrån kiropraktor. Det blir bättre men går långsamt. Har varit ute och hoppat några 90 cm med henne. Ibland går det bra och ibland hoppar hon inte ett hinder. Hon stannar helt "oprovocerat", nu senast på ett litet helt normalt räcke trots att hon fick en bra anridning.Visst jag är ingen superryttare så kan mkt väl vara jag som rider fel? Är det någon som har nått bra tips på vad vi kan göra med henne?
Både ridning, stretchning, alt metoder, foder ja allt??
Hon är vet, bes med böjprov, röntgen och det är inget fel på henne, mer än att hon är väldigt stel.

Sammanfattning problem:
* Stel, framförallt i bakbenen
* Trippigt steg, dålig aktivitet i bakbenen/ryggen

Troliga orsaker:
* Gått med en sadel som var för trång i 2år
* Trångt skodd
* Blivit "ihopriden"

Åtgärder hitills:
* kiropraktor, fann att hon inte använde korset/ryggen ordentligt när hon travar
* Massör fann smärta vid kors, samt länd.
* Hovslagare
* Ridning, mer framåt, nedåt. En hel del klättring.

Film ifrån senaste tävlingen http://www.youtube.com/watch?v=49kUP3qEMFk
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

har ni kollat upp henne på klinik?
När jag tittar på videon så är hennes bakben inget jag lägger märke till så mycket tycker inte att det ser så stelt ut, många hästar som rör sig så. Hade förväntat mig betydligt värre.
Hon kanske vägrar för att hon har ont någonstans?,kollat ryggen? Tycker hästen inte ser så rutinerad ut faktiskt ser lite osäker ut i hoppningen.
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

Hon bes. på klinik.
Hon har ju haft ont i ryggen, men inte längre. Vi funderar på om det ändå sitter psykiskt att hon är van vid att det gör ont när hon hoppar? Dock var hon inte sån när vi provred, då stannade hon 1 gång men då låg hindret på 120 vilket hon enligt förra ägaren inte hoppat på väldigt länge. Hon har resultat ifrån 1,35 och placeringar i 1,30 enligt uppfödaren. Har även fått kort där hon hoppar högre hinder. Dock har hon inga bra resultat ifrån förra ägaren, verkar som hon har hållt på och stannat ett tag där... Men hon är ju inte orutinerad direkt, och hon gör så "konstiga" stopp.
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

Tycker inte heller att hennes bakben ser så konstiga ut. Första stoppet är svårt att se (långt bort) men andra stoppet ser man ju ganska tidigt att det är på gång och jag kan inte se att ryttaren gör något för att åtgärda? Hon kanske helt enkelt är van att ridas med större tryck och uppfattar er som tveksamma? Jämfört med de hopphästar jag ser på tävling som det verkligen dånar om hovslagen på tycker jag det ser ganska lojt ut, hästen ser inte speciellt engagerad ut och tar inte i heller. En hel del saker blir ju bättre med mer träning och ni har ju kollat det som går just nu. Om det är något fysiskt problem kommer ni ju att upptäcka det tids nog men jag tror ni kan tordas satsa på att rida mer bestämt och med lite mer tempo. Rida fram bjudningen, helt enkelt.
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

Trippig och svårt att gå fram hade min gamling också när jag köpte henne, hon bar sig inte heller som hon skulle. Väntade 3 år på att tävla henne när jag tyckte att hon gick i bra form, hon hoppade utan problem 1.30 när jag köpte henne men jag ansåg inte att jag ville ut med en häst som knappt kunde svänga...

Iaf, tränade dressyr för tränare en gång i veckan med massa bra övningar och FRAMÅT, FRAMÅT, FRAMÅT hela tiden. Efter ca ett år hade hennes steg ändras rätt mycket och 2 år senare kände man inte ens igen hästen.

MEN, nu går hon här i hagen med utslitna knän pga att hon varit felriden så länge. Hon har inga pålagringar, syns inte så mycket på röntgen, men jag märkte det direkt när hon helt plötsligt vägrade en gång på träning vilket hon aldrig har gjort utan stark anledning.

Så, antingen tycker jag att ni röntgar hästen nogrannare, eller så får ni jobba stenhårt med formen och engagemaget.
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

man ser det nog inte så bra på videon, men är på henne med spöet redan efter hindret före.. Men känns som att det du skriver kan stämma, Den som tävlat höga klasser med henne är en "kille" i 35-års åldern så han har nog antagligen hållt henne lite hårdare än vad jag gör, vågar heller inte vara tuffare mot henne på tävlingsplats känner mig som värsta djurplågaren :o men kanske behöver vara strängare mot henne, ibland känns det som att hon bara lattjar med mig..


Har funderat på att sluta hoppa henne helt och bara rida dressyr. Hoppar max 2 ggr i månaden så tror inte att vi har tröttat ut henne. Däremot så har hon gått ganska hårt, nästintill dagligen om man bortser från dom 2 veckors vila hon fick i november. Hon har inte varit halt och inte haft ont någon annanstans än just i ryggen. Rids kanske lite hårdare 4 dagar i veckan och lättare 3 dagar i veckan. Och med hårdare menar jag inte full flängridning utan ett normalt arbetspass ungefär 30 min om vi tränar på fältet och kanske 1 h om vi rider ut i skogen. Har mkt småstigar i skogen och där är hon hur smidig som helst, det går att galoppera omkring på små snäva stigar och hon är verkligen hur lyhörd som helst, och det är nog enda gången som jag känner att hon verkligen har hela kroppen med sig. Hon blir väldigt lätt lång..


Vad är bra sätt att träna engagemang och formen på? Vi rider i princip bara ute i skogen och på fält då vi inte har paddock eller ridhus hemma. Som sagt det har blivit en del klättring. Dressyren är väl ganska varierad med Tempoväxlingar, skänkelvikningar, och galopparbete. Och en hel del ställande och böjande både i kropp och hals. Och visst det har blivit mkt bättre men behöver en fortsättning.. Mina idéer börjar ta slut...
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

CAVALETTI! det använder jag mig väldigt mycket av, hästen får länga och korta steget och blir elastisk i gången. Bra träning för hela kroppen, så testa det!
 
Sv: Häst som är stel i sina bakben, hjälp!

Det var en bra idé! Tack!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 182
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp