Bukefalos 28 år!

Häst som aldrig stått i spilta

K

kladdkakor

Ska äntligen köpa en häst! :rofl: Allting är fixat, förutom en sak. Stallplatsen. Vi har letat runt överallt men ingen har en plats ledig. :confused:
Men på ridskolan finns det ju lediga spiltor! :idea: Problemet är att hästen aldrig stått i spilta... :crazy:
Hästen är en C-ponny, New Forest. 14 år gammal. Billy the Kid heter han.
Någon som har erfarenhet av sånt här? Är det någon fara eller kan man ställa in hästen i spiltan?
Tacksam för hjälp snabbt!
Mvh.
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

ställ in hästen i spiltan och sätt fast, se tilll att det finns grovfoder där så att hästen finner sig tillrätta, om hästen backar kan du sätta ett grimskaft bakom så att det tar emot lite..

polarens NFdam på 14 bast fann sig direkt i spiltan, bara gick in "Aha matkrubba! Aha vattenkopp!" så var det lugnt sen :)

tror inte att det blir några problem om hästen är van vid att vara uppbunden annars..

skulle det bli problem så får du ta dem då..
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

Har hästen inte tränats i att stå uppbunden ka det bli problem om den ska stå i spilta, men om den brukar stå bunden tex i stallgång osv så brukar det inte vara några problem att sätta in den i en spilta.Jag skulle dock bevaka den ett tag så jag ser hur den uppför sig.
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

Finns hästar som får panik av att stå bundna när de inte gjort det, så därför är det ju ingen bra idé att bara ställa in den i en spilta, håller fotfarande på att träna ena valacken att stå bunden(uppfödd lösdrift) samt att en annan av mina hästar slet paj alla hakar/skaft/grimmor när jag försökte ha honom bunden första tiden, bara under skötsel, så det akn ta lång tid att vänja dem vid det, han är bra nu & vi kan boka spilta vid tävlingar vilket är en stooor fördel.Så nu börjar bindningsträningen med 3 års stoet som varit bunden några ggr men inte helt uppskattat.
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

dvs hästarna borde spilttränas tidigt..

men som alltid så är det ju en nedåtgående trend att ha hästar fast på alla sätt och vis så i framtiden lär det bara bli fler och fler hästar som blir galna när dom binds upp..

dåligt/bra?
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

Tack för svar så fort! :bow:

Bunden har han stått, ägarna ställer honom nästan alltid i stallgången när dom gör iordning, det är iofs lite bredare än en spilta men...

Han kan bli lite stressad när det är för mkt omkring honom, och med "rumpan bar" (:p) kanske det bli lite jobbigt för honom... Eller?

Mvh. :rofl:
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

sålänge det inte är två heltäckande väggar på sidorna utan lite utsikt så han ser när någon kommer bör det inte vara någon fara..

bakskyggheten brukar försvinna ganska fort.. ställ honom i en ganska lugn spilta om di får välja, inte mitt i dörren där allra flest skolelever knatar runt..

fast vem vet, han kanske trivs?
polarens ponny var en riktig suris i boxen på ridskolan men ändrade sig totalt efter lite privat omvårdnad så älskade hon folk och mådde bättre i spiltan än i boxen på ridskolan.. ;)
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

sålänge det inte är två heltäckande väggar på sidorna utan lite utsikt så han ser när någon kommer bör det inte vara någon fara..

bakskyggheten brukar försvinna ganska fort.. ställ honom i en ganska lugn spilta om di får välja, inte mitt i dörren där allra flest skolelever knatar runt..

fast vem vet, han kanske trivs?
polarens ponny var en riktig suris i boxen på ridskolan men ändrade sig totalt efter lite privat omvårdnad så älskade hon folk och mådde bättre i spiltan än i boxen på ridskolan.. ;)

Nej det är gallerväggar, både fram och åt sidorna. Spiltan han ska stå i är isf i ett "hörn" av stallet (stallet är som en kvadrat, inte m platser utmed väggarna utan i mitten)
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

okai, det låter ju bra, lycka till och ha det så trevligt med nya hästen din :)
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

Nej jag tycker oxå hästar ska spilttränas, eller vara tränade i att vara uppbundna, nu har jag köpt majoriteten av mina hästar från gårdar där de gått på lösdrift så de har inte tränats i sånt, en av hästarna hade aldrig varit in i ett stall i hela sitt liv.
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

Om han är bakskygg kan spiltboende vara otrevligt för honom ja, öht så är det extra stressande för hästar att stå i spilta då det strider mot deras naturliga instinkter att ha koll på läget & kunna fly vid fara.Men har den stått uppbunden & det inte varit några problem så kan man ju testa med spilta.
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

stoppa in honom i spiltan så ser du vad som händer:angel:
Har hästen hagar att röra sig i och en spilta med rätt mått så är det nog inga problem för den:idea:
 
Sv: Häst som aldrig stått i spilta

Ta en rejäl kedja och häng bakom, samt en filt över denna. Det ger lite dörr-känsla och kan vara skönt för en ovan spilthäst.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: mumin
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
37 179
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp