Häst som börjat bråka i transporten

Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Det är vädligt enkelt att lösa problemet med en längre bom. Bara att åka och köpa en, gjorde jag för jag åker inte trångt med min häst. Och då ägde jag inte ens någon egen utan köpte en till en transport jag hyrde.

Varför skulle hästen slita sej för att den kan bredda benen?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hö fungerar ibland, men jag är rädd att hon ska få in ett framben i nätet eller påsen :crazy: Kan liksom inte hänga det utom räckhåll för benen men inoom räckhåll för munnen :p

I helgen ska jag prova att köra med sällskap och eventuellt med luckan nere, ta ut dem och rida samtidigt (ja alltså har hjälp av kompis :D) och se hur hon beter sig då.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hon kan mer än bara bredda benen, hon kan stå på tvären om hon vill. Det är ingen liten vanlig svensson-transport jag kör.

Bredda benen kan hon dessutom göra ändå eftersom det är mjuk nederdel på mellanväggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Varför inte en 3/4 dels bom isåfall, då får ju mellanväggen vara kvar utan att hästen känner sej trängd. Förstår endå inte varför hästen skulle slita sej pga av att den kan ställa sej på snedden. Min häst står alltid på snedden när han åker, betydligt stadigare för hästen och lättare för dom att hålla balansen.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

tråikigt att hon slår såhögt, du har inga fästen i taket sedan i bommen brevid henne?

Jag tror jag förstår vad hon menar, hästen har tendens att slita sig i stallet och då är det lättast om hästen ej står rakt, står den rakt med mittvägg så måste den i regel slå upp huvudet eller backa tills grimskaftet går av/haken, dock om hästen står så att den kan stå snätt/diagonalt så kan den både kasta sig längre och lägga tyngden på ytterbenet o slita. större yta att backa på.
Samt om hästen nu redan slår i sidan så är risken att när den får större yta kan slå igenom väggen istället. eftersom Ts skriver hon har ett större släp tar jag förgivet att det antingen är ett glasfiber eller aluminium, och som sagt.
Jag har en häst som när den åker brett inte bara står bredbent utan står gärna snett med. Hästen får även en "chans" att "vandra" i transporten, Jag förstår gott o väl om man inte vill ha en redan "svår" häst bredåkande med. men dock är nog 3/4 bom lättare för då har man som sagt inte lika stor del hästen kan krongla med.

Men hoppas att allt löser sig :)
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Visst finns alltid risken att hästen sliter sej, men man måste ju försöka komma på vad det är som är fel för något fel är det ju. Är det så att hästen känner sej trängd i transporten så kommer den ju också sluta sprarka och hålla på om den får mera utrymme. Man måste ju endå försöka sej på alla alternativ som finns. Med tanke på hur vanligt det är att hästar helt enkelt inte vill åka trångt från ena dagen till den andra så är det värt att testa för hästens skull. Transport ska vara en trevlig grej för hästen och inte en kamp för den varje gång.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

*knapp*

Provade att köra en sväng med henne igår, bara 7-8 km. Fick tag på en höpåse som hon inte (iaf inte lika lätt) kunde fastna i, förberedde med tjockare täcke för att kunna köra med översta luckan nere. Körde också helt utan skydd, brukar alltid ha senskydd eller lindor för att slippa trixa med det när jag kommer fram.
Hon stod förvånandsvärt lugnt! Jag kände/hörde bara en enda gång att hon slog, och då bara 4-5 ggr. :)
När vi kom hem igen såg jag dock att hon inte verkade ha rört höet, så jag vet inte vad förändringen beror på... Jag lastade inte ur direkt, utan stod med henne i släpet och gav henne lite morötter och beröm när hon stod stilla.

Idag ska jag köra med båda två, en kompis kommer och rider henne åt mig samtidigt som jag rider min andra också. Vi får se hur det går :) Höpåsen får hänga kvar och jag tror hon får åka utan framskydd också, så gör det iaf ont om hon skulle slå.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

*knapp*

Provade att köra en sväng med henne igår, bara 7-8 km. Fick tag på en höpåse som hon inte (iaf inte lika lätt) kunde fastna i, förberedde med tjockare täcke för att kunna köra med översta luckan nere. Körde också helt utan skydd, brukar alltid ha senskydd eller lindor för att slippa trixa med det när jag kommer fram.
Hon stod förvånandsvärt lugnt! Jag kände/hörde bara en enda gång att hon slog, och då bara 4-5 ggr. :)
När vi kom hem igen såg jag dock att hon inte verkade ha rört höet, så jag vet inte vad förändringen beror på... Jag lastade inte ur direkt, utan stod med henne i släpet och gav henne lite morötter och beröm när hon stod stilla.

Idag ska jag köra med båda två, en kompis kommer och rider henne åt mig samtidigt som jag rider min andra också. Vi får se hur det går :) Höpåsen får hänga kvar och jag tror hon får åka utan framskydd också, så gör det iaf ont om hon skulle slå.

Tänkte föreslå det, men nu har du ju redan provat det :)
Kompisens häst var riktigt otäck att köra med i början då hon studsade och levde rövare riktigt ordentligt i kärran. Tills vi körde med öppen lucka och sen dess har hästen stått som ett ljus...
Så det kan mycket väl kanske vara en lösning för den hära hästen med ?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Jaa, så kan det ju vara. Aldrig upplevt det innan/i annat sammanhang, men hon har ju faktiskt börjat nu i vinter, när hon har mer lurv på tassarna... Hmm...


*halv knapp*

Körde henne tillsammans med kompisen idag, inget på frambenen och höpåse. Som ett ljus :laugh: Fast jag litar inte på att det håller i sig... Tänker inte provocera henne genom att köra dem båda två och lämna henne i släpet medan jag rider den andra på ett tag, dock blir det problem när vi ska iväg och tävla sen men det är ju någon månad till innan hon är igång för det.

Men hon får åka med nakna framben och höpåsen får hänga kvar, även om hon inte rört den nämnvärt. Börjar hon ändå ska jag prova med luckan nere också!


Tackar så jättemycket för alla råd som framkommit i tråden hittills, fortsätt gärna tipsa!
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Fick ju aldrig tillfälle att testa, eftersom hon skötte sig :) Men om hon börjar är det det första jag testar!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 646
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 590
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 946
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp