Häst som bufflar.

H

Hannzo

Nån som har något tips om hur man får en häst som bufflar o puffas på en helatiden att sluta?
Är trött på att få smällar på näsan o kinderna o över allt. :(
Det funkar ej med att ignorera henne.
 
Detta måste du sätta stopp för, jag fick hit en 22-årig hingst som fullkomligt kastade in mig i väggen med sin första *buff* då grimman skulle på inför utsläpp.. aajjjj!

Likadant då han skulle in på kvällen, jag hann inte koppla fast grimskaftet förrän *buffen* fick mig att nästan flyga iväg flera meter.. då blev jag tvungen att tänka till, hade ju aldrig haft en sån häst innan.. jag stängde grinden och väntade några minuter sen rätade jag upp ryggen & satte näsan i vädret, öppnade grinden och väntade på hästen.. han kom fram och precis då jag skulle koppla grimskaftet så tänkte han kasta med skallen, då fick han faktiskt en *rak höger* på truten samtidigt med ett kraftfullt *NEJ*.. han blev mer snopen än rädd, stod stilla tills jag kopplat och sa att *nu går vi*.. skötte sig även vid avtagandet av grimman (med nöd & näppe)!

Det tog ungefär 1 vecka att jobba bort buffandet (dock utan smällar på truten).. jag sa *NEJ* och tryckte undan honom från boxdörr eller grind.

Sen började han försynt att smånafsa i grimman varje gång den skulle på, samma *NEJ* igen.. detta tog längre tid att få bort, han kan fortfarande 'glömma sig' lite ibland men det räcker att jag säger *näää*, så skärper han sig.. är så gooo nu :love:
 
Hej!
tack för svaret. Det där med att smacka till på mulen ska jag nog ej testa. Då det inte är min häst. Det är min medryttarhäst. Men både ägaren och jag har problem med detta och vi båda vill få stopp på det.

Men att ryta högt nej brukar funka. Hon brukar även kicka ibland när man borstar o slå med framhoven. Hon brukar dock sluta när man ryter till.
Men buffas gör hon när som hellst. Offtast när man får med henne i grimma o grimskaft eller i träns. På träningar när jag gått med henne har hon buffat mig rätt på näsan. Igår slog hon upp huvudet så mitt finger gör jätteont nu då jag hade handen på hennes nosrygg när hon gjorde det.

Några fler tips?
 
OK, jag förstår!

Inte så enkelt då man är fler personer om en häst.. för hästen alltså :smirk:

Jag rekommenderar INTE att smocka till.. tar avstånd från allt *våld*, men med en 22-årig hingst som gått och *lullat* i en egen hage.. knappt träffat brunstiga ston, så hade jag inget annat val.. det räckte med en smäll i början för att få honom att *börja tänka*, sen blev det enklare att få in det man VILL få in i en *buffel* (inte alls hans fel från början ju)!!!

Men vad som gäller är total KONSEKVENS, är man dessutom fler om en häst så måste man hantera hästen på exakt SAMMA sätt.. annars är det faktiskt synd om hästen, hur ska den kunna förstå människor som agerar olika!

Prata med ägaren och kom överens om hur ni ska hantera detta.. hästen är ju den som *sitter emellan* och känner sig säkert inte trygg & lycklig, och det gör ju inte Er lyckliga heller med alla blodiga näsor mm!!!
 
När du ser att buffen är på väg att komma, sätt upp en hand. Inte i vägen för henne, men gör det snabbt i samband med ett "NEJ!" så att hon hajar till. Eftersom kan du förhoppningsvis göra mindre och mindre handrörelse, senare bara ett nej, och till sist har hon förhoppningsvis slutat! Hoppas det funkar! Lycka till!
 
Jag tror på en variant av vad Arwyn skriver...markera med dittt kroppsspråk att du inte accepterar att hon buffar på dig...det är ju bra om du kan markera innan buffen kommer (som Arwyn skriver).

Om hon buffar på dig (du inte hinner säga ifrån innan eller hon inte bryr sig) så gör dig stor och säg ifrån med kroppsspåket genom att vifta till med armarna - beroende på hur mycket som krävs för henne, man kan böja armarna i armbågarna och vifta till med dem eller vifta till med hela armarna, det kanske tom räcker att vifta till med handen. Gör det som krävs för att hon ska reagera och dra sig lite undan. Du ska givetvis inte röra henne när du viftar.
Direkt när hon reagerat, klappa henne, tala om att du inte är farlig, bara ogillar buffarna..

Jag har själv en väldigt buffig häst, och har tidigare provat att knuffa bort hans huvud när han buffar, men det har inte hjälpt hundra procentigt. Då fick jag detta tips (att göra mig stor och säga ifrån med kroppsspråket, utan att röra honom), och jag tycker att det funkar bättre på honom. Det beror nog mycket på hästen vilken metod som funkar bäst.

Hoppas du hittar den metod som passar dig och henne!
 
Det där med kroppsspråk, kan vara svårt om ni inte redan har en relation med varandra, & om ni inte har lärt känna varandra. Skulle rekomendera dig mycket markarbete just för att komma underfund med ditt eget och hästens kropps språk, umgås, se hur han reagerar och på vad. Det är så mycket saker vi människor gör med våra kroppar som vi inte uppfattar, men som hästarna uppfattar.
 
Jag känner inte hästen så väl. Har bara ridit henne i någon månad.
Vad för sorts markarbete ska jag göra då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 261
Senast: mily
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 236
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp