Häst som inte är riden på 10 år

Jag avråder som flera från att köpa en äldre häst som inte blivit riden på så länge. Om jag förstått det rätt (och det fortfarande gäller) rids islänningar in väldigt sent. Så om denna häst blev inridne vid fyra års ålder så har den endast burit en ryttare i 3-4 år av sina 17 år i livet.

En äldre häst tar längre tid på sig att bygga muskler och hållbarhet jämfört med en yngre häst. Därför måste man gå mycket långsammare fram med belastningsökningar jämfört med en unghäst. Så även om denna häst är frisk och skadefri får du räkna med ett par år av enbart uppbyggnadsarbete som om hästen varit konvalescent. Och det är tveksamt om du någonsin kan räkna den som viktbärande, eftersom den aldrig byggt upp någon viktbärande muskulatur.

En 17 år gammal Islandshäst är inte "gammal", den är i medelåldern, och har ett antal år kvar.

Jag håller inte på med just Islandshästar, men jag delar inte din uppfattning. Alls.

Du pratar om "ridhästar", alltså typ sv. ridponny SWB, och hur dessa hålls och rids in och hur deras kroppar reagerar.

Hästar som hålls i flock på lösdrift, vilket ofta Islandshäst gör, bygger muskler utan att någon måste rida på dem. De tappar inte heller muskler för att de inte rids, så länge de går på lösdrift.

Ridhästar i frimärkshagar? Ja, de behöver ridas för att få motion och behålla muskler...
 
Vänta och spara ihop mer pengar istället. 30 000 kr är väldigt lite pengar i hästsammanhang. Hästar kostar ändå ganska många tusenlappar per månad, spara motsvarande summa varje månad så kommer du väldigt snabbt upp i mer pengar.
Det låter inte som att du är så erfaren och då är det bara en stor risk att du råkar köpa på dig problem när du rör dig i den här väldigt låga prisklassen.

Skulle också släppa tanken om att få ha hästar på prov.
Islandshästar är tyvärr löjligt högt prissatta, p.g.a. "tillgång och efterfrågan" och populäritet.

Produktionskostnaden för Islandshäst är betydligt lägre än för överprisade SWB, men folk tar betalt ändå, bara för att de kan.

Annars finns det andra raser med bussiga hästar som inte är överprisade som man kan köpa, och som passar för hobbyridning.
 
Islandshästar är tyvärr löjligt högt prissatta, p.g.a. "tillgång och efterfrågan" och populäritet.

Produktionskostnaden för Islandshäst är betydligt lägre än för överprisade SWB, men folk tar betalt ändå, bara för att de kan.

Annars finns det andra raser med bussiga hästar som inte är överprisade som man kan köpa, och som passar för hobbyridning.
Nu verkar ju ts vilja ha en islandshäst och då får man spara tills man kan betala ett vettigt pris.
 
Islandshästar är tyvärr löjligt högt prissatta, p.g.a. "tillgång och efterfrågan" och populäritet.

Produktionskostnaden för Islandshäst är betydligt lägre än för överprisade SWB, men folk tar betalt ändå, bara för att de kan.

Annars finns det andra raser med bussiga hästar som inte är överprisade som man kan köpa, och som passar för hobbyridning.
Oj, överprisade jämfört med produktionskostnaden och folk tar betalt för att de kan? Nä, så ser det inte ut i aveln jag har insikt i. Jag hade behövt sälja min senaste uppfödning för några hundratusen som unghäst för att gå plus, och det är få unghästar som säljs för så mycket. Det är nog ingen av mina uppfödningar som kostat mindre än 30’000 i tillverkning.
 
Nu verkar ju ts vilja ha en islandshäst och då får man spara tills man kan betala ett vettigt pris.
Håller med här. Upplever inte islandshästarna som överprisade, tvärtom har väl priserna sjunkit rejält på senare tid sett till kvaliteten på hästarna. Man har väl aldrig fått något ”felfritt” för under 50’000, så att spara ihop en lite större budget låter som en bra idé om man har högre krav.
 
Håller med här. Upplever inte islandshästarna som överprisade, tvärtom har väl priserna sjunkit rejält på senare tid sett till kvaliteten på hästarna. Man har väl aldrig fått något ”felfritt” för under 50’000, så att spara ihop en lite större budget låter som en bra idé om man har högre krav.
Ja, när det handlar om så ”små” summor så går det ju fort att dubblera bara man lyckas spara..
 
Islandshästar är tyvärr löjligt högt prissatta, p.g.a. "tillgång och efterfrågan" och populäritet.

Produktionskostnaden för Islandshäst är betydligt lägre än för överprisade SWB, men folk tar betalt ändå, bara för att de kan.

Annars finns det andra raser med bussiga hästar som inte är överprisade som man kan köpa, och som passar för hobbyridning.
Allting kan alltid göras jättebilligt om man låter bli basal hästhälsa, men de flesta uppfödare gör ju inte det.

Håller med @Hedinn om grundkostanden för ett föl i hagen på ca 30 000 kr, och då har jag inte räknat in kostnaden för inköp av ett bra sto.

Som påpekats så rids de ofta in senare, (även om jag ser allt fler 3-åringar som säljs ridna, pengar är pengar) så ett extra år med foder, hovslagare, försäkring osv innan de är ”färdiga”. Uppfödare av Islandshästar går precis lika mycket back som alla andra…
 
Tack för alla svar, jag avstår och väntar på en bättre häst då jag har större ambitioner än skogsmulleridning!

//Blossom
Om du har marginal att spara och ha häst samtidigt skulle jag rekommendera att lägga ut en annons om foderhäst. Tror det kommer att finnas goda möjligheter till detta i höst, om marknaden fortsätter vara trög.
 
En 17 år gammal Islandshäst är inte "gammal", den är i medelåldern, och har ett antal år kvar.

Jag håller inte på med just Islandshästar, men jag delar inte din uppfattning. Alls.

Du pratar om "ridhästar", alltså typ sv. ridponny SWB, och hur dessa hålls och rids in och hur deras kroppar reagerar.

Hästar som hålls i flock på lösdrift, vilket ofta Islandshäst gör, bygger muskler utan att någon måste rida på dem. De tappar inte heller muskler för att de inte rids, så länge de går på lösdrift.

Ridhästar i frimärkshagar? Ja, de behöver ridas för att få motion och behålla muskler...
Fast ridmuskler är något helt annat än vara-häst-muskler.

Jag har också mina hästar på lösdrift, men mina hästar är inte i ridkondition för det. Dom är i fin vara-häst-kondition.

En vildfångad mustang håller inte för att ridas en timme per dag 6 dagar i veckan direkt efter infångning. Trots att den är fantastiskt stark och välmusklad.

Om du är van vid att springa maraton, kan du då springa maraton lika enkelt med en ryggsäck på 20kg trots att du inte gjort det på 10 år? Nej, du kommer skada dig. Du måste bygga upp rätt muskler för att bära tunga ryggsäckar först, och antagligen anpassa din springteknik. Om du tidigare har varit tränad för att springa maraton med fjällrygga så kommer det gå snabbare att få tillbaka rätt muskler och teknik, men du måste ändå göra jobbet och bygga upp dina muskler igen.
 
Om du har marginal att spara och ha häst samtidigt skulle jag rekommendera att lägga ut en annons om foderhäst. Tror det kommer att finnas goda möjligheter till detta i höst, om marknaden fortsätter vara trög.
Okej du tänker så! För jag vill ju allra allra helst ha en häst på foder ett tag för senare köp (om allt känns bra). Jag har märkt att fler nämner fodervärd när de söker eller säljer häst, så det hade jag nog tänkt göra snart ändå! Skönt att höra folk säga vad de tror om när man har större chans att få en häst på foder!
 
Hästar som hålls i flock på lösdrift, vilket ofta Islandshäst gör, bygger muskler utan att någon måste rida på dem. De tappar inte heller muskler för att de inte rids, så länge de går på lösdrift.

Ridhästar i frimärkshagar? Ja, de behöver ridas för att få motion och behålla muskler...
Det beror på hur länge och hur lösdriften ser ut. 10 år är dock en väldigt lång tid att tro att en häst behåller någon slags "ridmuskler". Är det en bra lösdriftoch hästen rör sig mycket så kan den ha bra kondition och vara musklad. I vart fall om dem får tillräckligt med proteiner men det är inte det vanligaste.
 
Det beror på hur länge och hur lösdriften ser ut. 10 år är dock en väldigt lång tid att tro att en häst behåller någon slags "ridmuskler". Är det en bra lösdriftoch hästen rör sig mycket så kan den ha bra kondition och vara musklad. I vart fall om dem får tillräckligt med proteiner men det är inte det vanligaste.
Givetvis tänker jag på god hästhållning, där hästarna får sina behov av foder och annan vård uppfyllda, och att lösdriften inbjuder till rörelse/aktivitet.

De kanske inte har de rätta "ridmusklerna" för att omedelbart kunna ridas ordentligt, men hästarna har grundkondition, och blir tillfredsställda i huvudet på bra sätt.

Det märks väldigt bra på unghästar uppfödda i flock på lösdrift, att de utvecklas med bra hållbarhet, och blir säkra "på fötterna".

Varför skulle inte hästar på lösdrift få tillräckligt med protein menar du?

Jag fodrar mina hästar efter behov, såväl yngre som äldre. Grunden är ett egenodlat "lagom" grovfoder, och så får 1-3 åringar och dräktiga hästar tillägg med proteinrikt foder. Personligen använder jag givor med fårens analyserade ensilage (mycket höga näringsvärden), som första val, och om det inte räcker så blir det lusern, skulle inte det heller räcka (en del digivande hästar går från "lättfödda" till "svårfödda" när de är högmjölkande) så får jag köpa högproteinpellets.
 
Givetvis tänker jag på god hästhållning, där hästarna får sina behov av foder och annan vård uppfyllda, och att lösdriften inbjuder till rörelse/aktivitet.

De kanske inte har de rätta "ridmusklerna" för att omedelbart kunna ridas ordentligt, men hästarna har grundkondition, och blir tillfredsställda i huvudet på bra sätt.

Det märks väldigt bra på unghästar uppfödda i flock på lösdrift, att de utvecklas med bra hållbarhet, och blir säkra "på fötterna".

Varför skulle inte hästar på lösdrift få tillräckligt med protein menar du?

Jag fodrar mina hästar efter behov, såväl yngre som äldre. Grunden är ett egenodlat "lagom" grovfoder, och så får 1-3 åringar och dräktiga hästar tillägg med proteinrikt foder. Personligen använder jag givor med fårens analyserade ensilage (mycket höga näringsvärden), som första val, och om det inte räcker så blir det lusern, skulle inte det heller räcka (en del digivande hästar går från "lättfödda" till "svårfödda" när de är högmjölkande) så får jag köpa högproteinpellets.
Det är din tolkning att jag skulle tro att hästar specifikt i lösdrift inte skulle få nog med protein. Jag tänker mer att en häst som inte använts till något på 10 år (mer än enstaka föl) kanske inte fått någon väl övertänkt diet.

Sen rör sig vuxna ston sig sällan så då värst mycket enligt min erfarenhet.

Jag skulle inte satsa på att hästen är välmusklad och i god kondition efter 10 års optimal vistelse i en fin lösdrift som stimulerar till rörelse och dessutom gått oriden i 10 år utan någon särskild anledning och tidigare varit en fin ridhäst.
 
Islandshästar är tyvärr löjligt högt prissatta, p.g.a. "tillgång och efterfrågan" och populäritet.

Produktionskostnaden för Islandshäst är betydligt lägre än för överprisade SWB, men folk tar betalt ändå, bara för att de kan.

Annars finns det andra raser med bussiga hästar som inte är överprisade som man kan köpa, och som passar för hobbyridning.
Och ändå ska man ha tur om man får igen produktionskostnader a oavsett ras

Rätt pris är för enligt mig det en köpare är beredd att ge under förutsättning att man inte blir lurad och får en trasig häst etc.
 
En 17 år gammal Islandshäst är inte "gammal", den är i medelåldern, och har ett antal år kvar.

Jag håller inte på med just Islandshästar, men jag delar inte din uppfattning. Alls.

Du pratar om "ridhästar", alltså typ sv. ridponny SWB, och hur dessa hålls och rids in och hur deras kroppar reagerar.

Hästar som hålls i flock på lösdrift, vilket ofta Islandshäst gör, bygger muskler utan att någon måste rida på dem. De tappar inte heller muskler för att de inte rids, så länge de går på lösdrift.

Ridhästar i frimärkshagar? Ja, de behöver ridas för att få motion och behålla muskler...
Du har rätt i att islandshästar ofta hålls annorlunda än andra ridhästar. Men jag vidhåller ändå att det tar längre tid strömfåran en 17-åring i ridbar kondition än en 5-6 åring. Och vi vet ingenting om det fåtal år som hösten varit riden. Så jag råder oavsett till försiktighet.
 
En 17 år gammal Islandshäst är inte "gammal", den är i medelåldern, och har ett antal år kvar.

Jag håller inte på med just Islandshästar, men jag delar inte din uppfattning. Alls.

Du pratar om "ridhästar", alltså typ sv. ridponny SWB, och hur dessa hålls och rids in och hur deras kroppar reagerar.

Hästar som hålls i flock på lösdrift, vilket ofta Islandshäst gör, bygger muskler utan att någon måste rida på dem. De tappar inte heller muskler för att de inte rids, så länge de går på lösdrift.

Ridhästar i frimärkshagar? Ja, de behöver ridas för att få motion och behålla muskler...

Jag håller inte med dig. En häst som bara går på lösdrift och inte rids tappar ridmusklerna. En häst som bara körs men inte rids tappar ridmusklerna. Jag började rida en travare för en massa år sen. Hon kördes flera gånger i veckan sedan några år tillbaka. Men inte hade inte ridits alls. Ryttare hade suttit på en henne en gång innan jag satte mig på henne. Det var VÄLDIGT tydligt att hon saknade ridmusklerna! Den första tiden skrittade vi bara så klart och sen när vi skulle trava så blev det extremt tydligt att hon inte haft ryttare på ryggen. Och en häst som inte haft en ryttare på ryggen på 10 år skulle jag säga har blivit av med sina ridmuskler oavsett hur fin lösdrift den gått i och oavsett hur mycket den rört på sig.

Nä, en häst som inte ridits på så länge hade jag inte ens velat ha som medryttarhäst, än mindre köpa. Om jag vill kunna rida. Om jag vill göra annat än rida med hästen är det ju en annan sak. T.ex. frihetsdressyr, promenader, sällskapshäst osv.

Nåt annat som hade oroat mig med en häst som bara gått på lösdrift i 10 år är att den då troligtvis inte är så van vid att gå ifrån flocken och vara ensam. Det är något som jag absolut vill att min häst ska kunna. Och en häst som alltid haft flocken med sig i 10 års tid kan ha svårt för det (behöver inte ha det men sannolikheten är stro för det).
 
Okej du tänker så! För jag vill ju allra allra helst ha en häst på foder ett tag för senare köp (om allt känns bra). Jag har märkt att fler nämner fodervärd när de söker eller säljer häst, så det hade jag nog tänkt göra snart ändå! Skönt att höra folk säga vad de tror om när man har större chans att få en häst på foder!
Min erfarenhet är att det är mindre vanligt bland islandshästfolk att lämna ut på foder. Troligen för att det är för stor risk att en fodervärd försämrar gångarterna (det kan ju ta ett tag att rida in sig på en ny häst) och man vill inte få tillbaka en häst med orena gångarter som rent krasst är värd mindre.

Jag känner ingen/ har inte hört om någon som sålt eller köpt och haft på foder först.

Du har redan begränsat utbudet kraftigt genom den begränsade budgeten (men läste att du tänkte spara och utöka den, klokt!) och vill du ha på foder först blir det ytterligare en rejäl minskning i utbudet. Men självklart kan man annonsera och hoppas på tur, och det ekonomiska läget kan innebära att folk tvingas gå med på lösningar de inte tidigare övervägt. Men om du är ute efter den typ av häst som "alla" letar efter (rena gångarter, lagom framåt, trygg och enkel i hanteringen, skadefri och passande för skogen/träningar/tävling) så tror jag att de fortfarande kommer säljas snabbt i höst/vinter.
 
Tack för alla svar, jag avstår och väntar på en bättre häst då jag har större ambitioner än skogsmulleridning!

//Blossom
Om du har högre ambitioner än skogsmulleridning kommer du inte kunna köpa en häst för 30.000, sannolikt inte för 60.000 heller. Kanske att "skogsmullehästarna" går ner i pris i vinter, men jag skulle inte räkna med att alla gör det. Vill du ha en inriden och något utbildad häst som du kan gå kurser och tävla lite med skulle jag tro att du behöver börja leta på runt 80.000 i alla fall.
 
Om du har högre ambitioner än skogsmulleridning kommer du inte kunna köpa en häst för 30.000, sannolikt inte för 60.000 heller. Kanske att "skogsmullehästarna" går ner i pris i vinter, men jag skulle inte räkna med att alla gör det. Vill du ha en inriden och något utbildad häst som du kan gå kurser och tävla lite med skulle jag tro att du behöver börja leta på runt 80.000 i alla fall.
Finns en fin 4årig ute för 65. Visst får man utbilda själv men den såg trevlig ut
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
413
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 814
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 352
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 155
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp