Bukefalos 28 år!

Häst som inte går att sko

G

Galadriel

Min häst vill inte få nya skor.
Läget börjar kännas ganska hopplöst.
Pållan har i flera år gått som barfotahäst men så började vi rida distans och det var dags att sko henne. Hon ger hovslagaren en rejäl spark i ljumsken första gången vi skor henne och han vägrar, förståligt nog, sko henne som hon är. Så hästen får lugnade av veterinären och allt går så bra. Nu, efter att ha blivit sprutat väldigt många gånger, hatar hästkraken veterinärer med sprutor och beter sig illa när hon ska bli stucken.
Så idag tänkte vi prova att sko henne "olugnad". Börjar med fram och hästen är helt bindgalen. Så länge han klipper och filar och fixar går det bra. Så börjar han spika, och hon flippar ur totalt. Således har jag nu en häst med nya framdojjor och gamla bakskor - han ville inte ens försöka med bak. Vilket jag är tacksam för, med allra största sannolikhet hade jag haft en häst utan bakskor annars.
Men vad gör man?? Bara att lägga distansplanerna på hyllan och ha henne att titta på? Hon är ju söt... Det känns lite hopplöst.
 
Förstår att hovslagaren inte vill mer, men fy vad jobbigt för er. Det finns ju andra alternativ idag som man kan pröva, olika slag "boots" som man sätter på när man rider och tar av efteråt. Eftersom din häst gick att verka kanske det är ett alternativ? Jag har själv inte prövat men jag tror jag har läst om en islandshästryttare som red på långritter med skorna och tyckte det fungerade bra.
 
Ja, skulle jag bara ha henne till nöjesridning skulle det antagligen vara ett utmärkt alternativ. Men jag vill ju så gärna tävla distans, och då måste hästen enligt TR vara skodd...
 
Men att vara skodd... Är inte hästen skodd med boots? Kanske skulle vara tillåtet? Har du frågat/kollat upp?
 
Nä, tyvärr räknas inte "sko-bootsen" som skor. Det är jag 100% säker på.
 
Har ni provat med brems? Kan ju ibland ha en fantaastisk verkan, på min häst räcker det att man istort sätt lägger den runt mulen så står han som en kossa :D.
 
Bomull i öronen KAN hjälpa just när de hatar när mans pikar. Hars varat dig igen på Mule med.

Kan du inte så lugnande att ge via munnen (finns i tablettform, är eg för hund men vissa veterinärer (Bla på MK) har rätt att skriva utd et för häst med. Så slipper ni sticka henne?
 
Lugnade via munnen är nog vad jag får prata med veterinären om om det nu visar sig att inget av alla råd jag fått på mule funkar.
 
Jag vet inget om distans men kan du inte testa att ansöka om dispens för att få ha Old Macs el Easy Boots på din häst?
 
har din häst blivit sömstucken nångång kanske??Då kan dom bli jätterädda när sömmen slås i...en del hästar tar skoning för skoning medans andra hästar ALDRIG glömmer.. :crazy:

Plegasil...finns inte det längre??? eller kan det finnas nåt liknnade som man sprutar oralt?
 
Har du riktigt noga tagit reda på att det inte gör ont att bli skodd?
Vibrationerna från sömmens islagning gör fruktansvärt ont om t ex hovbenet ligger fel.
 
Mja, det är ju möjligt att det kan ha hänt henne något någon gång. Dock inget jag eller någon annan vet om. Och hon har haft samma ägare hela livet och de har inte nämt något sånt. Däremot är hästen en tvättäkta apa, som inte finner sig i vad som helst utan vilda protester. Hon drar sig inte en sekund att slå, vad det än gäller.
Pleg finns tydligen inte längre, och frågan är om plegsirap är starkt nog? Men det finns tydligen orala lugnande, jag får nog lov att höra mig för om det.
 
Nej, det har jag inte gjort. Men om hon har så ont i hoven, borde hon inte vara halt då? Jag menar, om hon får ont för att man spikar i henne, borde hon inte få ont ridningen också då?
 
Nej, det behöver inte handla om att hästen har ont i själva hoven.
Vibratoinerna eller rättare sagt slagen med hammaren kan framkalla smärta generellt.

Jag har haft liknande erfarenheter och varje gång handlar det om att hästen är ofräsch och har ont. När hästen blir smärt/problem fri så har dom lugnat sig.

Hur var hästen på senaste veterinärkollen?
Inga tecken på ömhet i muskler eller senor?
Ifall din häst har något som liknar dom variationer jag sett så har hästen även "ont" under träning, men inte på ett sätt som du märker.
 
Hej!

OM du själv provar att vara hovslagare...ta fram en hammare, och sätt på en lös sko och banka och vänj hästen vid att man kan göra så med dens hovar...hästen är ju bara ovan så om du hjälper den att förstå att det inte är farligt...det kan ta tid...men ge den inte lugnande , då kommer hästen verkligen att hata hovslagare och veterinärer!

Tro mig, jag vet! :smirk:

Lycka till!!
Sam
 
Hon böjdes av vet i somras senast. Inga tecken på hälta. Hon rids hårt och verkar inte ha ont någonstans, såvitt jag kan se.
När jag bankar hårt på hennes skor bryr hon sig inte. Så även om det låter logiskt att det kan bero på smärta så tycker jag att hon borde reagera även på de viberationer jag framkallar då jag bankar på hennes hovar. Men jag kanske inte slår lika hårt som hovis.
 
Använder du dig av söm när du själv slår?
Eller baknar du bara med en gummiklubba?

Allt syns inte på böjprov. En häst som tränas hårt kan ha muskelproblem som inte behöver betyda hälta...

Har du provat annan hovslagare?

Även fast två av mina hästar hade ont (på olika sätt) så tillät dom mig att sko, men ingen annan.
Så det är svårt att veta, men jag håller fast vid mina erfarehenter att dom aldrig gör något bara för skojskull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 421
Senast: Habina
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 392
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp