Bukefalos 28 år!

Häst som inte musklar sig bak...

Fibusen

Trådstartare
Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i princip matvägrade sista tiden (åt bara gräset som smälte fram under snön i hagen,sen några få kilo hö under natten,så han var väldigt smal när han kom hem)

Jag hade fått upp hullet någorlunda,men han var som sagt fortfarande tunn när han åkte. FV tog det lugnt i början och sommarens grönbete gjorde susen,nu går han fullt ut och har blivit rund och fin över magen,halsen har blivit grövre,likaså bogen (om än liten,men det är lite så han är byggd,fullblod med massa akhal teke i stammen), men rumpan ser fortfarande riktigt tråkig ut... Toppig nästan över korset,och tom på sidan av rumpan,och så har han aldrig sett ut,trots att han vägt mindre än vad han gör nu. Han har alltid varit svårfödd och kräver massa mat för att hålla han fin i hullet,men han är verkligen fin nu om man kollar på allt utom rumpan.

Han gick igenom veterinärbesiktning i våras utan am.

Jag får en känsla att det är något fel endå nu när verkligen inga muskler fastnar bak. Låsning någonstans? Något annat problem,bakknäna kanske? Han har växt en del,kan det bero på det? Hullet och musklerna har som sagt kommit på plats överallt förutom på baken....

Nu i dagarna köpte fodervärden krafft muskel efter mina rekomendationer då jag fodrat med det här hemma och det har gett resultat på hela han,men det känns som om det är något annat som spökar...

Någon som har erfarenheter av samma problem?
 
Jag som inte är ngt fan utav Krafft hade bytt foder och testat det först. Har själv efter rek försökt fodra upp en häst med bland annat krafft grov och krafft muskel och inget hände. Lät det ta tid. Bytte sedan foder och det gick "plättlätt".
 
Personligen är jag ett stort fan av riskli. Vilket fodermärke det är verkar spela mindre roll men på alla hästar jag provat det på (i kombination med nog med protein så klart men där bara proteinfoder/lusern inte räckt till) så har det snabbt gett suveräna resultat.
 
Krafft har jag heller ingen bra erfarenhet av och speciellt inte muskel.

Hur är foderstaten uträknad? Låter som proteinbrist, får han lucern? Vill du testa kraftfoder så rekommenderar jag Dodson Build Up, det ger en riktigt fin överlinje.

Rids han rätt?

Han har varit tunn och det kanske är det som är problemet, han har inte fått vila när han är tunn och kanske då inte hinner lägga på sig för att all energi/protein tas när han rids?
 
H
Krafft har jag heller ingen bra erfarenhet av och speciellt inte muskel.

Hur är foderstaten uträknad? Låter som proteinbrist, får han lucern? Vill du testa kraftfoder så rekommenderar jag Dodson Build Up, det ger en riktigt fin överlinje.

Rids han rätt?

Han har varit tunn och det kanske är det som är problemet, han har inte fått vila när han är tunn och kanske då inte hinner lägga på sig för att all energi/protein tas när han rids?

Han var tunn när han åkte,men sen fick han som sagt gå på bete hela sommaren. När han kom till mig från utbildaren så var det sträng helvila och proppa i så mycket mat det gick,han fick då build up vilket gjorde stoooor skillnad,men fodervärden vill köpa sitt foder på granngården för hon vill inte åka en massa mil... Så det är deras utbud som gäller tyvärr,och då är kraft muskel det som jag fått bäst resultat av.

Annars håller jag verkligen med om att build up är helt suveränt,och absolut värt att åka för. Så som jag förstått så får han lucern också ,men vet inte om det tagits bort nu när muskel är tillagd.

Analys finns inte och kommer inte finnas heller dessvärre,inget intresse från det stallet.

Men det har hänt mycket fram till flanken ungefär,där tar det liksom stopp. Ridningen är bra,tjejen rider jättebra och är mån om hästen,även om jag kan tycka ibland att det blir lite för mycket/ofta,det liksom gnager lite i magen,samtidigt som jag vet att jag kanske är lite för fjollig själv..
 
Om han växer kanske han behöver vila i de perioderna?
Hur gammal är han?
Han kanske behöver få gå lite lugnare för att kunna komma ikapp,.

Raserna i sej är väl inget biffigt direkt men de borde inte muskla sej så ojämnt för det.

Massage kanske kan vara värt att testa (om ev spända muskler )
 
Tjatigt att de inte vill ta analys på grovfodret, det säger så himla mycket.

Hade det varit min häst hade jag ridit varannan dag och verkligen försökt ligga på plus både på protein och energi. Vet inte om han är kräsen men kanske lite olja som tillägg ovanpå proteinkoncentratet?
 
H


Han var tunn när han åkte,men sen fick han som sagt gå på bete hela sommaren. När han kom till mig från utbildaren så var det sträng helvila och proppa i så mycket mat det gick,han fick då build up vilket gjorde stoooor skillnad,men fodervärden vill köpa sitt foder på granngården för hon vill inte åka en massa mil... Så det är deras utbud som gäller tyvärr,och då är kraft muskel det som jag fått bäst resultat av.

Annars håller jag verkligen med om att build up är helt suveränt,och absolut värt att åka för. Så som jag förstått så får han lucern också ,men vet inte om det tagits bort nu när muskel är tillagd.

Analys finns inte och kommer inte finnas heller dessvärre,inget intresse från det stallet.

Men det har hänt mycket fram till flanken ungefär,där tar det liksom stopp. Ridningen är bra,tjejen rider jättebra och är mån om hästen,även om jag kan tycka ibland att det blir lite för mycket/ofta,det liksom gnager lite i magen,samtidigt som jag vet att jag kanske är lite för fjollig själv..

En balanserad foderstat lär vara grunden som flera påpekat.
Hästen verkar frisk och fräsch i övrigt så folks svar att det skulle vara anledning att misstänka bakknän osv känns märkligt i sammanhanget. Ang själva märket på tillskottsfodret är det rätt irrelevant då det är innehåll utifrån behov man vill åt. Allt annat blir ju godtyckligt .
 
Tjatigt att de inte vill ta analys på grovfodret, det säger så himla mycket.

Hade det varit min häst hade jag ridit varannan dag och verkligen försökt ligga på plus både på protein och energi. Vet inte om han är kräsen men kanske lite olja som tillägg ovanpå proteinkoncentratet?

Analys är a och o på han,sen måste man en då ligga lite över för att han ska hålla sig riktigt fin,men då har man iaf ett hum om vårt man ska börja. Han är född 2010,räknas alltså som 5 snart. Jag hade också ridit varann dag om han vore hemma,men han går 5,6 dagar. Dock lugnare vissa dagar,tex lugn uteritt,bara en skrittur osv,men endå,JAG anser att han borde få helvila istället för en skritttur i skogen.. Jag hade velat köra på MAX 4 dagar/veckan,mest uteritt,och lägga in träning för tränare ett pass varannan vecka för att få hjälp med småsaker så man kommer vidare,samt få bekräftat att man tänker och gör rätt.

Men som sagt,han är inte hemma,och jag vet inte om det är värt att ta upp det, fv är lite känslig och tror att jag inte är nöjd öht med något alls om jag bara pikar in hur jag skulle gjort istället,tror fv lider av mkt dåligt självförtroende. Det gnager i mig om det är värt det eller inte,är det det ultimata för hästen,nej,men lider han,eller kommer hans hållbarhet sänkas av att skritta ut i skogen en,två dagar mer än vad jag hade valt? Njaaa... Jag vet inte!

Fv tycker så mycket om han,och det synns att han trivs,så ja,jag vet inte om det är värt att röra om i grytan för det...

Har sagt åt henne att ta ut Equeterapeuten till honom,rekommenderade den jag brukar använda som vet hur han brukar kännas,det skulle hon ha i bakhuvudet iaf så hon,så vet inte när,eller om det blir.

Usch,jag vill inte vara den gnälliga jobbiga ägaren som sitter och synar varenda sak fv gör, utan jag vill ju ge fria tyglar och att fv ska känna att det är som hennes egna den tiden han är där. Och hon har verkligen gjort ett superjobb hittills, rider han kanonfint,men att det inte händer något alls bak bekymmrar mig. Tycker dessutom han var rundare över rumpan i sommras än vad han är nu,men kan bero på att han växt också eller pälssättningen,han brukar tunna ur lite då,vilket jag påpekat,men framtill och magen håller sig runda och fina.
 
Bra tänkt att ta ut en ET - som dessutom känner hästen sen förut! Håller alla tummar att fodervärden lyssnar på dig där.

Mig veterligt så existerar inte partiell proteinbrist hos hästar eller andra däggdjur. När en häst har mindre utvecklade muskler i ett område, men i övrigt musklar sig så betyder det att delar av kroppen inte har samma möjlighet att jobba optimalt. Jämför tex med en del rullstolsbundna människor där det inte är ovanligt att underkroppen är mindre musklad än överkroppen (såklart olika beroende på orsaken till rullstolsbehovet). Muskler förtvinar om de inte används/inte kan användas.

En sån påtaglig skillnad i muskling hos en häst brukar bero på att den är mer eller mindre obekväm med att använda vissa delar av sin kropp. Inte för att den är lat utan för att den försöker skydda någon del av sig. Det är såklart svårt att ha en åsikt om orsaken utan att ha sett hästen, men bakknän kan vara en orsak.

Om en kunnig ET, hästmassör eller liknande undersöker hästen så kan det ju vara till stor hjälp för att upptäcka eventuella fel. I synnerhet om denne sett hästen tidigare. Om det skulle vara något fel är det såklart kunnig hästveterinär som primärt ska behandla hästen Men ett besök av din ET kanske kan vara lättare att sälja in till fodervärden som ett första steg?

Tycker inte att du behöver vara fullt så försiktig med att "lägga dig i". Att lägga sig i för mycket hade varit att tex ha åsikter om färger på vojlocken : ) Du kan ju alltid stödja dig på att du som hästägare har lagligt ansvar för hästen. Ignorera inte din magkänsla om din häst. Better safe then sorry!
 
Analys är a och o på han,sen måste man en då ligga lite över för att han ska hålla sig riktigt fin,men då har man iaf ett hum om vårt man ska börja. Han är född 2010,räknas alltså som 5 snart. Jag hade också ridit varann dag om han vore hemma,men han går 5,6 dagar. Dock lugnare vissa dagar,tex lugn uteritt,bara en skrittur osv,men endå,JAG anser att han borde få helvila istället för en skritttur i skogen.. Jag hade velat köra på MAX 4 dagar/veckan,mest uteritt,och lägga in träning för tränare ett pass varannan vecka för att få hjälp med småsaker så man kommer vidare,samt få bekräftat att man tänker och gör rätt.

Men som sagt,han är inte hemma,och jag vet inte om det är värt att ta upp det, fv är lite känslig och tror att jag inte är nöjd öht med något alls om jag bara pikar in hur jag skulle gjort istället,tror fv lider av mkt dåligt självförtroende. Det gnager i mig om det är värt det eller inte,är det det ultimata för hästen,nej,men lider han,eller kommer hans hållbarhet sänkas av att skritta ut i skogen en,två dagar mer än vad jag hade valt? Njaaa... Jag vet inte!

Fv tycker så mycket om han,och det synns att han trivs,så ja,jag vet inte om det är värt att röra om i grytan för det...

Har sagt åt henne att ta ut Equeterapeuten till honom,rekommenderade den jag brukar använda som vet hur han brukar kännas,det skulle hon ha i bakhuvudet iaf så hon,så vet inte när,eller om det blir.

Usch,jag vill inte vara den gnälliga jobbiga ägaren som sitter och synar varenda sak fv gör, utan jag vill ju ge fria tyglar och att fv ska känna att det är som hennes egna den tiden han är där. Och hon har verkligen gjort ett superjobb hittills, rider han kanonfint,men att det inte händer något alls bak bekymmrar mig. Tycker dessutom han var rundare över rumpan i sommras än vad han är nu,men kan bero på att han växt också eller pälssättningen,han brukar tunna ur lite då,vilket jag påpekat,men framtill och magen håller sig runda och fina.

Där tycker jag att du som ägare beställer equiterapeut och betalar densamma eftersom du anser att han behöver det. Lägg upp det så att du frågar fv om det är någon speciell tidpunkt som inte passar eftersom du har tänkt ta ut en equiterapeut. Då ser jag ingen anledning till att fv skulle reagera negativt.
 
Jag hade tittat på foderstaten och på träningsinnehållet. Har han musklat sig väl i övrigt så bör inte foderstaten vara helt fel utan då kan det vara ngt så "enkelt" som att hans bakdel inte aktiveras tillräckligt under träningspassen. Har de lite muskler där så blir det lätt att de fuskar och använder andra mer välutvecklade muskler istället. Vid sådana tillfällen är det bra att slänga in övningar som tvingar dem till att använda rätt muskler. Klättra är ett sådant gammalt hederligt tips. Alltifrån korta, branta backar till långa uppförslut tvingar dem till att trycka på med baken. De ska dessutom gå uppåt med energi, inte halvsovandes. Cavaletti är ett annat tips liksom gymnastikhoppning. :)

Personligen lever jag efter devisen att en 5-åring ska gå ca 5ggr i veckan. Sedan ska passen fokusera på olika saker så tt man inte hårdtränar samma muskelgrupp 2 dagar i rad (precis som för oss tvåbeningar). Det ska även vara olika intensitet i passen.
 
1-2 ggr som hon har berättat om iaf,sen vet jag ju inte om det är mer än så,men jag gissar på att det inte är allt för många ggr.

Ok, det kan ju annars vara ett bra sätt att skonsamt bygga muskler, samt att man får en fin överblick av hästens rörelser och eller brist på rörelse.

// Säger Vargen som tömkör alldeles för lite.... Jag kör hellre :-p
 
Jag skulle tränat klättring i backar, då fick min bra muskler bak. Om han tappar muskler kanske du ska gå in lite djupare med vet och hitta någon riktigt bra annars vet jag nt:(
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 052
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: Pancakes
·
Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 875
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp