Häst som nafsar när man leder

Ett uttryck som nämns av hästtränaren jag nämnde ovan som jag tyckte var en bra tankeställare: "Stealing a ride", alltså att "stjäla en ridtur", vilket jag tycker man kan applicera på allt man gör med hästen, man skulle kunna säga "stjäla en rykt" eller "stjäla en promenad". Med detta menas alltså att man "lyckas" sätta grimma, "lyckas" rykta, "lyckas" sadla hästen, "lyckas" tränsa, "lyckas" leda, "lyckas" sitta upp osv men om hästen kör någon form av oönskat beteende på vägen dit så har man faktiskt inte LYCKATS bara för att man kom ut på den där promenaden eller kom upp på hästens rygg. Du kanske kan ta en promenad med munkorg på hästen men du stal definitivt den promenaden av hästen då hästen inte beskedligt gick bredvid utan att försöka bita dig, du har inte löst problemet att hästen vill vara med dig utan att bitas, bara att nu kan den inte bitas. Man skall alltså inte tycka att man har löst saker genom att tex binda en häst med sadeltvång på tajt grimskaft vid sadling så den inte kan gå undan eller vända huvudet och bita, då stjäl du den ridturen. Man måste istället jobba med hästen så den vill ha sadeln, eller vill gå jämsides på slackt grimskaft utan att försöka bita dig, eller vad det nu kan vara.

Min häst hade för övrigt milt sadeltvång när jag fick honom, inget värre än att man ändå kunde sadla på ett försök men han kunde åla sig och blev Alltid spänd. Måste igen poängtera lättnaden jag kände när jag ändrade mitt beteende till det han tränaren Steve lär ut och direkt på första försök kunde lägga sadeln och spänna gjorden medans min häst stod med grimskaftet löst hängande över halsen och inte rörde en fena. Wow, jag hade i månader gjort framsteg men det här var något helt annat. Värt att säga att ridningen blev bättre också, jag tror det är för att man får ett bättre samspel generellt med hästen när man interagerar så här.
Det är egentligen inte hästen beteende man rättar utan sitt eget beteende mot hästen, det är ju så den lär sig och kan känna sig trygg.
 
Ni som skriver att ni skulle korrigera, hur gör ni då?

Jag skulle ha belönat rätt beteende istället för att korrigera fel beteende. Ta hjälp av en duktig tränare inom positiv förstärkning.

Jag gör båda. Mycket för att det farliga måste motas, inte kul att få ett finger avbitet bara för att hästen har kul och man ska vänta kanske tre veckor tills den hamnar på rätt ställe för att kunna få belöna. Ofta brukar detta vara hästar som ju också är i din zon utan att fråga eller ta hänsyn så att få belöna när den inte är där är obefintligt, verkligen. Det händer liksom aldrig. De är alltid "in your face" liksom.

Oftast använder jag ett stos sätt, piper högt, visar rumpan och backar mot vilket är ganska effektivt. Backar inte hästen då anser jag att jag kan ta i mer och bli riktigt arg. Men detta är hästar som är vettiga och normala.
Jag gör så även på hundar som bits som liksom inte lyssnar, man skriker till som om hunden lekte med en annan hund för hårt. En normalt funtad hund backar av direkt.

Sedan belönar man rikligt när den är på rätt ställe. Man bör sträva efter rätt ställe så fort man kan eftersom de där inte kan bitas heller med tanke på att de inte ens är speciellt nära en.

Något jag tagit efter som fungerat till viss grad är att varje gång hästen vänder sig mot dig för att nafsa så tar man mulen mellan händerna och gnuggar och kliar ganska hårt. Detta när den är i stallet, man sätter på grimman eller ryktar. När den vänder bort slipper den. De allra flesta hästar som nafsar är taktila och vill ha kontakt och roligt men det taktila KAN motas på detta sätt. De kan bli mindre bitiga. På den jag har nu fungerar det ganska bra eftersom han också är en kelig häst men på den förra hade det aldrig fungerat.

Men ja, jag kan ta i och straffa på riktigt. Positivt straff. Dock aldrig utan att belöna och jobba mer på den andra sidan. Kommunikation består av alla fyra, anser jag, inte bara positiv förstärkning. Jag kör negativ förstärkning (det gör alla ryttare) och negativt straff också. Vill hästen inte sätta in huvudet i grimman så får den helt enkelt inte gå ut förrän den gjort det. Jag är kort och orkar inte stå på tå eller jaga ett huvud som inte vill ha grimma.
 
Jag gör båda. Mycket för att det farliga måste motas, inte kul att få ett finger avbitet bara för att hästen har kul och man ska vänta kanske tre veckor tills den hamnar på rätt ställe för att kunna få belöna. Ofta brukar detta vara hästar som ju också är i din zon utan att fråga eller ta hänsyn så att få belöna när den inte är där är obefintligt, verkligen. Det händer liksom aldrig. De är alltid "in your face" liksom.
Man bör sträva efter rätt ställe så fort man kan eftersom de där inte kan bitas heller med tanke på att de inte ens är speciellt nära en.

Ja eller hur, man kan inte bara tänka "få hästen att sluta bitas" om man inte först kan kontrollera var hästens hovar står någonstans. Man ska ha en häst vars zon du kan gå in i, och du kan bjuda in din häst till din egen zon, men om den alltid bestämmer att inkräkta på dig då har man inte kontroll på var hästen står nånstans och vad den gör och nafsande kommer vara mycket svårare att få bukt på.
 
Jag tycker det handlar om att lära sig att läsa av hästen, alltså har man en häst som nyps när man leder måste man ha koll och inte gå och lalla så att man ser antydan när ett nyp är på väg och korrigera detta. Jag kunde ganska lätt se skillnad på när min häst vände huvudet mot mig för lite mys och när han tänkte nafsa. Det går på sekunden men det går att korrigera.

Man måste också tänka på att helt sluta ge godis ur hand och fickor. Man kan ge godis i krubban.

Jag har inte en aggressiv eller rädd häst men när jag började se tendens att nafsa och stundvis bete sig brötigt letade jag efter metoder och stötte på Steve Young Horsemanship videos på youtube. De är långa och man får se och höra honom förklara utförligt vad som händer. Det är inget revolutionerande men jag testade följande gång min häst betedde sig på oönskat vis, och eftersom jag har en snäll häst utan stora problem så fungerade det här på en gång. Alltså inom minuter, det var för mig en sån lättnad att se min häst gå från bufflig energinivå till att lugnt stå och dåsa medans jag pysslade om honom när han förstod sin plats och vad som gällde, oavsett vad som skedde utanför boxen just då.

Den första videon jag såg var denna:
vad är det han gör?? kan du inte förklara kort.
 
vad är det han gör?? kan du inte förklara kort.
Nej jag tycker det är för svårt för mig som inte är expert att försöka komprimera det, det är så mycket information och mycket som sker visuellt hur jag lär mig från dessa videor (just skillnaden till korta videor är att man ser mycket tålamod och repetition och reaktioner beroende på små detaljer i hästens beteende). Jag skulle säkert bara missrepresentera det han gör om jag försöker förklara.
 
Jag gör båda. Mycket för att det farliga måste motas, inte kul att få ett finger avbitet bara för att hästen har kul och man ska vänta kanske tre veckor tills den hamnar på rätt ställe för att kunna få belöna.
Håller med i mycket du skriver men man behöver inte vänta speciellt länge när man håller på med belöningsbaserad träning, för det handlar mer om att sätta hästen i en situation där den omedelbart gör rätt. Behöver man vänta mer än i några sekunder har man själv gjort fel och behöver ändra sin approach. Jag tränar bara belöningsbaserat lite sådär vid sidan av än så länge men jag är väldigt säker på att bitproblemet absolut går att lösa med ett 100% belöningsbaserat förhållningssätt utan att man behöver vänta eller krångla alls, om man skulle vilja det. :) Men som sagt, ingen kritik, bara ett förtydligande.

I övrigt (dvs inte som i ett svar till Efwa) skulle jag inte sätta på munkorg utan klura ut något annat sätt att lära hästen vad jag vill, utan att behöva "korrigera" eller tillrättavisa speciellt mycket. Min erfarenhet är att hålla på att vifta eller knäppa/klappa till hästen på näsan ofta bara triggar mer lekbeteende, så det hade jag undvikit. Warwick Schiller, som någon redan nämnt, gnuggar/gosar/klappar hästen runt nosen när den gör sånt, verkar vara effektivt.

Med min egen nafsiga häst insåg jag ganska snabbt att han bara gör det när han är spänd, så vi har tacklat det genom att jag är mer "mindfulness-ig" och andas ordentligt, samt att lära honom att bli ledd på lite mer avstånd så att han inte når mig. Tillrättavisningar med arg röst eller liknande gör honom livrädd och upprörd och DÅ blir han jobbig att hantera på riktigt.
 
Håller med i mycket du skriver men man behöver inte vänta speciellt länge när man håller på med belöningsbaserad träning, för det handlar mer om att sätta hästen i en situation där den omedelbart gör rätt. Behöver man vänta mer än i några sekunder har man själv gjort fel och behöver ändra sin approach.

Jag håller med MEN jag menar första gången så att säga. Hästen går inte frivilligt ifrån dig och slutar inte bita om den är extremt jobbig t.ex. Den är ju på dig hela tiden. Just vid det tillfället måste du ju få den till att den omedelbart gör rätt och där tar jag till positivt straff om jag behöver.

Det går inte att vänta i tre veckor tills hästen gör rätt. Att sätta hästen i en situation där den gör omedelbart rätt brukar oftast vara ett kamouflerat sätt att ge positivt straff eller negativ förstärkning.
 
Jag håller med MEN jag menar första gången så att säga. Hästen går inte frivilligt ifrån dig och slutar inte bita om den är extremt jobbig t.ex. Den är ju på dig hela tiden. Just vid det tillfället måste du ju få den till att den omedelbart gör rätt och där tar jag till positivt straff om jag behöver.
Men den lär ju inte gå med mulen konstant klistrad mot människan, eller? Med ett stadigt tag i tröjan eller armen från sekunden den går ur boxen till sekunden den släpps i hagen? Alla ögonblick där näsan pekar rakt fram eller bort från människan är utmärkta tillfällen att belöna. En vanlig sak att börja med när man introducerar en häst till belöningsbaserd träning är för övrigt att huvudet ska vara framåt och inte hålla på och rota i fickor osv, just för att man inte vill ha en nafsig häst. Det brukar ta några minuter bara så har hästarna fattat det. Min kompis shettis fattade på 10 sekunder, tre repetitioner. Mitt sto som jag började med i helgen nu, fattade på första sessionen (dvs ca 3-4 min). Så att vänta tre veckor, då måste man göra något extremt fel och ska nog inte hålla på med belöningsbaserad träning alls.

Att sätta hästen i en situation där den gör omedelbart rätt brukar oftast vara ett kamouflerat sätt att ge positivt straff eller negativ förstärkning.
Kan du ge något exempel? Spontant håller jag inte med men jag kanske missförstår eller har missat att tänka på något. :)

Edit: Negativt straff kan jag däremot se att det kan bli!
 
Men den lär ju inte gå med mulen konstant klistrad mot människan, eller? Med ett stadigt tag i tröjan eller armen från sekunden den går ur boxen till sekunden den släpps i hagen? Alla ögonblick där näsan pekar rakt fram eller bort från människan är utmärkta tillfällen att belöna. En vanlig sak att börja med när man introducerar en häst till belöningsbaserd träning är för övrigt att huvudet ska vara framåt och inte hålla på och rota i fickor osv, just för att man inte vill ha en nafsig häst. Det brukar ta några minuter bara så har hästarna fattat det. Min kompis shettis fattade på 10 sekunder, tre repetitioner. Mitt sto som jag började med i helgen nu, fattade på första sessionen (dvs ca 3-4 min). Så att vänta tre veckor, då måste man göra något extremt fel och ska nog inte hålla på med belöningsbaserad träning alls.


Kan du ge något exempel? Spontant håller jag inte med men jag kanske missförstår eller har missat att tänka på något. :)

Edit: Negativt straff kan jag däremot se att det kan bli!
Nyfiken.

Hur belönade du shettisen när den tittade framåt? Räckte det med ett braa, varje gång den såg framåt alltså? Den kopplade direkt? Annars kopplar nog tex jag belöningsbaserat med att hästen får någonting, främst godis, men kanske klapp eller sak eller dyl, som kanske i sig stör -leda med lagom avstånd, situationen och får hästens nos att ändå riktas åt ditt håll.

(eller hade du först kopplat braa eller en klicker till godis och etablerat det så hårt att du inte behövde mer godis i situationen utan braa/klickern räckte?)
 
Nyfiken.

Hur belönade du shettisen när den tittade framåt? Räckte det med ett braa, varje gång den såg framåt alltså? Den kopplade direkt? Annars kopplar nog tex jag belöningsbaserat med att hästen får någonting, främst godis, men kanske klapp eller sak eller dyl, som kanske i sig stör -leda med lagom avstånd, situationen och får hästens nos att ändå riktas åt ditt håll.

(eller hade du först kopplat braa eller en klicker till godis och etablerat det så hårt att du inte behövde mer godis i situationen utan braa/klickern räckte?)
Det var i samband med introduktion av klickern. I vanliga fall gör man/jag oftast det utanför boxdörren eller liknande, men han är så liten så han ser inte över boxdörren. Jag gick helt enkelt in i boxen med fickan full av lusernpellets och när han nosade på min ficka vred jag bara lite på mig så det blev svårt att komma åt. Då svängde han bort huvudet, jag klickade, han fick ett par pellets. Han försökte igen att nosa på fickan, men när han svängde bort huvudet klickade jag och han fick ett par pellets. Man riktigt såg hur kugghjulen snurrade och sen stod han bara still med huvudet rakt fram eller lite bortvänt, vred det lite fram och tillbaka och kikade på mig ur ögonvrån. Klick och godis. :)

Jag har inte fortsatt med just honom, det är inte min ponny men jag hade precis börjat testa på belöningsbaserad träning och ville prova på lite fler hästar än mina egna. För min ena tog det längre tid, han blev så himla taggad av godiset så vi har fått jobba mycket på avslappning och lugn.
 
som kanske i sig stör -leda med lagom avstånd, situationen och får hästens nos att ändå riktas åt ditt håll.
Missade att svara på detta. Kom ihåg att jag är långt ifrån någon expert på belöningsbaserad träning, jag har tre hästar som jag alla introducerat till klicker (eller annat markör-ljud) och lekt runt lite med, men jag hanterar fortfarande mina hästar med 98% negativ förstärkning.

För det första bör man inte ge hästen godis nära människan utan det jag fått lära mig är att den alltid ska få sin belöning rakt framför sig, så den står i balans. De lär sig efter ett tag att vänta på godiset där det levereras. För det andra får man kanske tänka ett par varv hur man lägger upp det, för en del hästar kanske det funkar bra att bara klicka och belöna när huvudet är rakt fram och långsamt utöka tiden den behöver ha huvudet rakt innan den får belöning. För andra hästar kanske det är lättare att följa en target, nån slags grej (boll på pinne är vanligt) som den ska ha näsan mot... eller ytterligare andra idéer som jag inte kommer på just nu. :)
 
Missade att svara på detta. Kom ihåg att jag är långt ifrån någon expert på belöningsbaserad träning, jag har tre hästar som jag alla introducerat till klicker (eller annat markör-ljud) och lekt runt lite med, men jag hanterar fortfarande mina hästar med 98% negativ förstärkning.

För det första bör man inte ge hästen godis nära människan utan det jag fått lära mig är att den alltid ska få sin belöning rakt framför sig, så den står i balans. De lär sig efter ett tag att vänta på godiset där det levereras. För det andra får man kanske tänka ett par varv hur man lägger upp det, för en del hästar kanske det funkar bra att bara klicka och belöna när huvudet är rakt fram och långsamt utöka tiden den behöver ha huvudet rakt innan den får belöning. För andra hästar kanske det är lättare att följa en target, nån slags grej (boll på pinne är vanligt) som den ska ha näsan mot... eller ytterligare andra idéer som jag inte kommer på just nu. :)
Ah, det förklarar saken, när jag sett exempel på Youtube tycker jag mig ha sett att hästen gör rätt, klickar, hästen vänder huvudet mot människan och får godiset nära fickan/människan och jag fick inte helt ihop belöning (godis?) med nos från människa.

Om man inte är klickerkunnig kanske man kan testa med ett bra helt enkelt när den vänder sig bort och se om hästen lystrar till det.

Och som jag förstått kan man också använda ett ord som bra, istället för klicka, även i klickerträning?
 
Jag tycker det handlar om att lära sig att läsa av hästen, alltså har man en häst som nyps när man leder måste man ha koll och inte gå och lalla så att man ser antydan när ett nyp är på väg och korrigera detta. Jag kunde ganska lätt se skillnad på när min häst vände huvudet mot mig för lite mys och när han tänkte nafsa. Det går på sekunden men det går att korrigera.

Man måste också tänka på att helt sluta ge godis ur hand och fickor. Man kan ge godis i krubban.

Jag har inte en aggressiv eller rädd häst men när jag började se tendens att nafsa och stundvis bete sig brötigt letade jag efter metoder och stötte på Steve Young Horsemanship videos på youtube. De är långa och man får se och höra honom förklara utförligt vad som händer. Det är inget revolutionerande men jag testade följande gång min häst betedde sig på oönskat vis, och eftersom jag har en snäll häst utan stora problem så fungerade det här på en gång. Alltså inom minuter, det var för mig en sån lättnad att se min häst gå från bufflig energinivå till att lugnt stå och dåsa medans jag pysslade om honom när han förstod sin plats och vad som gällde, oavsett vad som skedde utanför boxen just då.

Den första videon jag såg var denna:

Jag har alltid gett massa godis och aldrig haft problem med tiggande och nafsande hästar. Tycker godis är överlägset det mesta när det kommer till belöning och göra upplevelser positiva för hästen.
 
Ah, det förklarar saken, när jag sett exempel på Youtube tycker jag mig ha sett att hästen gör rätt, klickar, hästen vänder huvudet mot människan och får godiset nära fickan/människan och jag fick inte helt ihop belöning (godis?) med nos från människa.
Min dotter lärde sitt sto att vända bort huvudet för att få godis - gick väldigt snabbt och var väldigt effektivt. Nu hade just den hästen inget problembeteende som att nafsa eller liknande, men vi ville kunna ge henne godis (hon var ibland svår att komma nära i hagen) utan att hon kom för nära. Såhär 5-6 år senare vänder hon fortfarande bort huvudet för att få godis!
Om man inte är klickerkunnig kanske man kan testa med ett bra helt enkelt när den vänder sig bort och se om hästen lystrar till det.

Och som jag förstått kan man också använda ett ord som bra, istället för klicka, även i klickerträning?
Man behöver verkligen inte vara kunnig för att använda klicker. Bara börja med att få hästen att förknippa ljudet med godis, dvs klicka och ge godis samtidigt. Ge sedan godis med lite fördröjning så att hästen förstår att när du klickat kommer ALLTID godis. Och sedan använder du den associationen genom att klicka när hästen gör det du vill, därefter ge godis. Visst går det att använda ett ord också, men det bör i så fall vara ett som har ett distinkt ljud och som du inte använder i dagligt tal så att du "råkar klicka" för att du pratar med hästen.
 
Men den lär ju inte gå med mulen konstant klistrad mot människan, eller? Med ett stadigt tag i tröjan eller armen från sekunden den går ur boxen till sekunden den släpps i hagen? Alla ögonblick där näsan pekar rakt fram eller bort från människan är utmärkta tillfällen att belöna. En vanlig sak att börja med när man introducerar en häst till belöningsbaserd träning är för övrigt att huvudet ska vara framåt och inte hålla på och rota i fickor osv, just för att man inte vill ha en nafsig häst. Det brukar ta några minuter bara så har hästarna fattat det. Min kompis shettis fattade på 10 sekunder, tre repetitioner. Mitt sto som jag började med i helgen nu, fattade på första sessionen (dvs ca 3-4 min). Så att vänta tre veckor, då måste man göra något extremt fel och ska nog inte hålla på med belöningsbaserad träning alls.


Kan du ge något exempel? Spontant håller jag inte med men jag kanske missförstår eller har missat att tänka på något. :)

Edit: Negativt straff kan jag däremot se att det kan bli!

Jag kan ärligen säga att detta var en av de absolut värsta hästar jag hållt på med. Det var klistrad vid en, det var som om han var fastsydd i händer, jacka och rygg och dessutom gick och trängdes så det stod härliga till. Om det fanns pauser där man kunnat berömma så var de så små och man var så koncentrerad på in säkerhet att det inte var läge att berömma och få hästen över sig av den anledningen.

Jag hade garanterat blivit av med något finger eller blivit biten i ryggen före dess.
bet han inte så trängde han eller gick sidleds. Det kunde jag ju gärna inte berömma bara för att han slutat bita. Det hade varit alldeles för brett koncept för honom. Det var knappast bekvämare eller säkrare heller. Att berömma med röst var inget han förstod och med godis var förenat med en del risker det också som du förstår.
Numer går det bättre med godis dock. Jag är inte främmande för att använda godis på en oral häst bara den lugnat sig tillräckligt för att inte bits av en handen så fort man sträcker fram den.

Positivt straff eller negativ förstärkning är något individen i sig bara kan Svara på. Vad känner den? Får den skit för att den gör något eller tycker den att vi hindrar den från att göra något den vill?

Det verkar konstigt om man inte ska få hålla på med belöningsbaserad träning alls bara för att man eventuellt är sen, har dålig förståelse för det eller tar lång tid på sig att utföra. Det känns som ett uteslutande för ”icke-religösa” som inte har någon bäring i sammanhanget.
Nu råkar jag vara utbildad klickertränare så helt främmande är jag inte för detta men jag anser fortfarande att alla fyra delarna av belöningar och straff ingår i kommunikation Och många klarar visst belöningsbaserad träning trots både dålig tajming och okunskap.

När det gäller Att omedelbart se till att hästen hamnar i en sådan situation att du kan belöna ofta inbegriper att man placerar hästen där den ska vara, säger till den med olika hårdhet vad som gäller och sedan belönar. Att bara säga att man ”ser till att den gör rätt” är lika luddig som att säga att man ska ha ledarskap.
Jag menar inte att alla gör så eller att man behöver göra så med alla hästar men ibland måste man se till att den gör rätt för att kunna berömma och i många fall krävs det positivt straff eller negativ förstärkning.

Men detta är vad jag anser eller vad jag tänker iallafall.
 
Ah, det förklarar saken, när jag sett exempel på Youtube tycker jag mig ha sett att hästen gör rätt, klickar, hästen vänder huvudet mot människan och får godiset nära fickan/människan och jag fick inte helt ihop belöning (godis?) med nos från människa.

Om man inte är klickerkunnig kanske man kan testa med ett bra helt enkelt när den vänder sig bort och se om hästen lystrar till det.

Och som jag förstått kan man också använda ett ord som bra, istället för klicka, även i klickerträning?
Det är väl inte "fel" att ge hästen godis nära sig själv egentligen, det beror ju på vad man själv gillar/accepterar/bryr sig om. Jag tycker det låter logiskt och smart att ge hästen framför sig själv så att den står eller går i balans, så jag har bara kört vidare på det.

Om hästen uppfattar ordet "bra" som en belöning funkar det ju utmärkt! Många hästar bryr sig inte tillräckligt om det bara, för att det ska vara lönt att göra jobbet. Men visst kan man använda ett ord! För två av mina hästar använder jag ordet "yipp", sagt ganska högt och gällt. Den tredje har jag en klicker till, men det är så smidigt att kunna ha händerna fria. :D
 
Man behöver verkligen inte vara kunnig för att använda klicker. Bara börja med att få hästen att förknippa ljudet med godis, dvs klicka och ge godis samtidigt. Ge sedan godis med lite fördröjning så att hästen förstår att när du klickat kommer ALLTID godis. Och sedan använder du den associationen genom att klicka när hästen gör det du vill, därefter ge godis. Visst går det att använda ett ord också, men det bör i så fall vara ett som har ett distinkt ljud och som du inte använder i dagligt tal så att du "råkar klicka" för att du pratar med hästen.
Jag tänker att man behöver ha bra timing för att vara effektiv, men det måste man ha om man använder negativ förstärkning eller positiv bestraffning också, annars går det segt med lärandet. :D Apropå att råka klicka så hade jag en klicker i fickan och råkade fick-klicka när jag satte mig på fyrhjulingen utanför hagen. Ingen aning om vad jag belönade i det fallet, men det var ju bara att hoppa av och ge en godis. :D
 
Jag har alltid gett massa godis och aldrig haft problem med tiggande och nafsande hästar. Tycker godis är överlägset det mesta när det kommer till belöning och göra upplevelser positiva för hästen.
Samma här. Min får massor med godis och nafsar inte. Många hästar rör med mulan för att söka kontakt och folk inte verkar förstå. Warwick schiller var gjort videos om detta med godis och hans hästar och inte en enda nafsar pga godis. Så tycker det är jätte konstigt med folk som är anti att ge hästen godis som belöning. Min förstår direkt när där inte är godis och accepterar detta.
 
Jag kan ärligen säga att detta var en av de absolut värsta hästar jag hållt på med. Det var klistrad vid en, det var som om han var fastsydd i händer, jacka och rygg och dessutom gick och trängdes så det stod härliga till. Om det fanns pauser där man kunnat berömma så var de så små och man var så koncentrerad på in säkerhet att det inte var läge att berömma och få hästen över sig av den anledningen.
Jaha, jag trodde vi pratade om TS häst, jag fick inte uppfattningen att den var fullt så jobbig utan ganska mycket mer sansad än det du beskriver. Hästen du beskriver skulle jag nog inte rekommendera vem som helst på ett forum att hantera alls. Sedan tror jag det är långt ifrån omöjligt att träna om en sådan häst med uteslutande positiv förstärkning, men jag menar inte att det är den enda eller bästa eller att man bara ska använda det. Det får ju bli utifrån vad den som har hand om hästen föredrar. Men visst sjutton går det!

Du säger att det numera säkert skulle gå bra med godis så vad du nu än gjorde för att lösa problemet funkade ju uppenbarligen!

Det verkar konstigt om man inte ska få hålla på med belöningsbaserad träning alls bara för att man eventuellt är sen, har dålig förståelse för det eller tar lång tid på sig att utföra. Det känns som ett uteslutande för ”icke-religösa” som inte har någon bäring i sammanhanget.
Nu råkar jag vara utbildad klickertränare så helt främmande är jag inte för detta men jag anser fortfarande att alla fyra delarna av belöningar och straff ingår i kommunikation Och många klarar visst belöningsbaserad träning trots både dålig tajming och okunskap.
Nu har jag säkert skrivit något otydligt för nu har vi nog missförstått varandra. Jag menade om det tar tre veckor innan man ens kan hitta något pyttelitet man kan belöna hästen för, då ska man nog inte hålla på med belöningsbaserad träning för hästen kommer inte lära sig något om den inte får belöning på tre veckor. Jag menade inte att bara för att man inte kan något så ska man avstå - man kan ju lära sig, så klart! Så himla knepigt är det inte att använda en klicker. Det som ofta är svårt för många med vilken träning man än gör är ju timingen, och den kan man ju öva upp oavsett vilken typ av träning man utför. Och som du säger, även om tajmingen är halvtaskig så kan det gå hyfsat att träna ändå (oavsett metod)!

Jag använder inte straff förutom i nödsituationer, och de anser jag inte vara träning utan just nödsituationer. Visst kan hästen lära sig från straff, men jag tycker inte det är en bra träningsmetod ändå. Som en tränare till mig sa en gång, det räcker inte att en metod är effektiv, den ska vara etiskt försvarbar också.
 
Jaha, jag trodde vi pratade om TS häst, jag fick inte uppfattningen att den var fullt så jobbig utan ganska mycket mer sansad än det du beskriver. Hästen du beskriver skulle jag nog inte rekommendera vem som helst på ett forum att hantera alls. Sedan tror jag det är långt ifrån omöjligt att träna om en sådan häst med uteslutande positiv förstärkning, men jag menar inte att det är den enda eller bästa eller att man bara ska använda det. Det får ju bli utifrån vad den som har hand om hästen föredrar. Men visst sjutton går det!

Du säger att det numera säkert skulle gå bra med godis så vad du nu än gjorde för att lösa problemet funkade ju uppenbarligen!


Nu har jag säkert skrivit något otydligt för nu har vi nog missförstått varandra. Jag menade om det tar tre veckor innan man ens kan hitta något pyttelitet man kan belöna hästen för, då ska man nog inte hålla på med belöningsbaserad träning för hästen kommer inte lära sig något om den inte får belöning på tre veckor. Jag menade inte att bara för att man inte kan något så ska man avstå - man kan ju lära sig, så klart! Så himla knepigt är det inte att använda en klicker. Det som ofta är svårt för många med vilken träning man än gör är ju timingen, och den kan man ju öva upp oavsett vilken typ av träning man utför. Och som du säger, även om tajmingen är halvtaskig så kan det gå hyfsat att träna ändå (oavsett metod)!

Jag använder inte straff förutom i nödsituationer, och de anser jag inte vara träning utan just nödsituationer. Visst kan hästen lära sig från straff, men jag tycker inte det är en bra träningsmetod ändå. Som en tränare till mig sa en gång, det räcker inte att en metod är effektiv, den ska vara etiskt försvarbar också.

Jag tror vi tycker i botten väldigt lika. Det är svårt att få ut allt i skrift som man tänker och i situationer.
Givetvis var tre veckor något av en överdrift men om man bara ska vänta kan det vara jäkligt svårt. Att ha klicker och en häst att hantera med två händer är inte alltid en lyckad grej heller.

Ja, han går bra på godis numer (inte troligen) men han kan få extrema återfall. Mycket för att han fortfarande är hingst tror jag. Ibland är de mer orala än andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 566
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 053
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp