Bukefalos 28 år!

Häst som plöstigt börjat sticka??

Linnea_

Trådstartare
Jag har ett problem med min islandshäst som jag har på foder. Han har alltid varit hur snäll som helst, skulle aldrig sticka med mig i vanliga fall. Han rids ca 2-3 ggr/vecka och äter enbart hö. Jag var borta över en helg, sen började problemen. Han hade inte blivit riden på 1 vecka, men det har hänt förr utan att han reagerat på något annat satt att vara något piggare än vanligt..... Men nu stack han med mig 2 gånger! Ena gången bad jag om galopp, men andra skrittade han lugnt och sedan stack han - på vägen!! Även i trav/tölt gör han så. Det går fortare och fortare tills han sticker ett ögonblick senare.

Både med sadel och utan, på ridbanan och utanför, i djupsnö (över knäna ) och på plogad väg... Har ingen aning om vad det kan vara! :confused: Snälla, någon som har en aning om vad det kan vara?? :(
 
Sv: Häst som plöstigt börjat sticka??

Detta är ett fenomen jag aldrig fattat. Bromsa hästen, simple as that.

Hästen har väl kommit på att du reagerar sent och utnyttjar läget.
 
Sv: Häst som plöstigt börjat sticka??

Visst kan det ha hänt något i hagen eller liknande. Men troligast är väl att den haft lite överskottsenergi och tagit chansen.

Om den ökar-ökar-ökar får du ju stoppa den redan vid första ökningen. Har den stuckit några gånger så fattar den ju att den är ett smart sätt att få springa. Varför ska den lyssna på dig vissa gånger, men inte andra liksom...
 
Sv: Häst som plöstigt börjat sticka??

Uttråkad? 2-3 dagars motion är inte mycket. Pysslar du med hästen dagligen? Promenader?

Går inte att ge någon diagnos av en text, be en tränare eller kunnig vän om hjälp. Hästen kan ha ont eller bara vara full av överskottsenergi och "bli bångstyrig" (som en häst ska bli av för lite uppmärksamhet).
 
Sv: Häst som plöstigt börjat sticka??

Han har aldrig varit så förut, och jag styr in honom på en minivolt/in i staketet så fort det händer. Dessutom har jag 2 hästar så jag har nte mer tid för honom _(
 
Sv: Häst som plöstigt börjat sticka??

Han har aldrig varit så förut, och jag styr in honom på en minivolt/in i staketet så fort det händer. Dessutom har jag 2 hästar så jag har nte mer tid för honom _(

Då har du väl helt enkelt för många hästar eftersom du inte kan ge honom den uppmärksamhet han behöver.
 
Sv: Häst som plöstigt börjat sticka??

Red honom i djupsnö idag. Han fick trava av sig ordentligt och så höll jag honom sysselsatt med halter och korta skänkelvikningar längs vägen som är plogad. Gick jättebra! Tror att jag kommer att lösa det här, han lyssnade jätebra idag :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 739
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 177
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 251
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp