Bukefalos 28 år!

Häst som sparkar i boxen-tips önskas

M

Märta_

Hon går ute hela dagarna men börjar sparka i boxdörren så fort hon kommer in/det skrammlas med mat osv..det hjälper inte att "säga åt" till förljd av detta har hon blivit öm och svullen i benen, vad ska jag göra, någon med liknande problem?
Har funderat på om man skulel kunna sätta upp någonting på väggen tyg skummgummimadrass eller nåt, men jag vet inte....
 
Jag har några stora plastbackar som fylls till hälften med tegelstenar och halm ovanpå, dessa ställer jag innanför dörren- /framför krubban hos de hästar som vill banka eller gräva i boxen, fungerar ypperligt bra på mina hästar.. efter ett antal veckor (månader) så kan man ta bort backarna :)
 
välter dom inte backarna då? inte knepigt att behöva flytta dem varje gång du ska in?
 
När min häst var inne i en väldigt sparkglad period blev jag rekommenderad att hänga en kedja på hasen. Det skulle finnas att köpa färdiga kedjor på Solvalla som satt fast i en lagom lång läderrem som man skulle sätta halvlöst runt hasen.

Hur dom ser ut eller ifall de funkar vet jag inte, för min häst slutade sparka när hon fick ett täcke som gick långt ner.
 
Nej, inte någon har lyckats med att välta dem och då jag ska in i boxen så kliver jag ju lätt över, då hästen ska ut & in så är backen skjuten åt sidan en bit.. inga problem alls då man vant sig :)
 
Alla sätt är bra utom dom dåliga... :) kompisen satte upp nån slags bred "gummimatta" med vadd inuti på boxväggarna. Tillverkade den själv dock :confused: Pållen slutade inte sparka men han slapp bli öm i benen. Är väl kanske ingen bra lösning i längden... Lycka till! :bump:
 
Tycker jag också! Det var därför jag inte ville pröva!

Blev väldigt lättad när problemet löste sig ändå...
 
mina tips!

*börja med att sätta upp en guminmatta, 1 det är inte lika kul att sparka om det inte låter så mycket.
2 det blir lite stötdämpande för hovarna oxå
*byt till halm (om du inte redanhar det) så hon har nått att pilla med
*kan hon vara stressad av nått?
*ont nånstans?
*otålig pag understimulans,rider du tillräckligt?
*har hon tråkigt eller en dålig vana?
*kan hon ev sparka mot hästen brevid?

aja hoppas det löser sig! :D


johanna :banana: :banana: :banana: :banana:
 
en gummi matta eller liknande är nog bäst då kan ju hästen sluta när den märker att det inte låter lika mycket.. samt att den inte får några skador.. jag vet hästr som har bankat med "knäna" så att dom har blivit skadade..
 
ja det där med gummimatta verkar bäst, men jag skulle vilja ha en liet mjukare sådan. Har ingen aning om vart man köper sånna i sthlm, tips? :smirk:
 
Jag trode mitt vbl var en obotlig "stå o slå i dörren" häst, men så fel jag hade. Hon har alltid stått o slagit i dörr o vägg då hon varit inne, o allra mest vid fodring eller om nån gjort iordning mat. Min sista utväg var gummi på vägg/dörr.
Men jag hann aldrig prova det, i höstas bytte vi stall. Redan då blev sparkandet bättre. Nu har dom fri tillgång på hö i hagen sedan i höstas, vilket hon aldrig haft förr, och jag har inte hört henne sparka sedan dess. O då är jag i stallet rätt mkt.
Hon är inte hungrig längre då hon kommer in = finns ingen anledning till att stå o sparka. :)
 
Mitt sto är precis likadant...hon sparkar så de bara sjunger om det, mot hästen bredvid och även fast hon redan fått mat...men nu har jag henne ute dygnet runt istället å hon kan sjalv välja att gå in i ett annat stall, om nätterna , vilket hon gör...å hon trivs som fisken i vattnet! Hästar är itne gjorda för att stå inne, men visst ska dom kunna göra det, men en bra lösning är att ha ett stal som hon kan gå in och ut i som hon vill...
Sen är det ju lite typiskt ston att vara så där oxå.... :rofl:
 
Vi testade faktiskt att sätta fast en gammal kedja från ett grimskaft på en aachenrem som vi satte fast på hasen på det ben hon sparkade med. Första gången fick den sitta på i en kvart medan vi kollade henne, och då slog hon inte.

Andra gången vi satte på den slog hon med andra benet istället...

Jag skulle inte ha vågat sätta på henne någon kedja över natten, och är bara oerhört tacksam över att hon slutade av sig själv!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 224
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 636
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp