Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

bbbeccah

Trådstartare
Hej!
Häromdagen hände en väldigt obehaglig sak, så skulle bli oerhört tacksam om någon tog sig tid att fundera lite över detta!

Gick ut och hälsade på min häst, och hon ville nosa på en tallrik jag hade med mig. När hon gjort det såg hon konstig ut och typ stegrade/ramlade baklänges fast med stela ben (hon stod i en uppförsbacke så tyngden blev bakåt), och hon ramlade på rygg och rullade runt, sedan skakade hon några sekunder innan hon ställde sig upp och stod ihopkurad och bara tokskakade. Trodde att hon dog först. Riktigt obehagligt, har aldrig varit med om detta..

Sedan är det nåt problem med ena bakbenet. Det knäpper i hennes höft när hon går, har gjort det en längre tid. Och för några veckor sedan började hon bli konstig att rida. Kan inte samla sig så mycket, trampar ner konstigt på samma bakben som höften knäpper i, ibland känns det som att hon tappar det benet lite, dock ingen upphakning vad jag sett/märkt. Hon är väldigt stel där, och det blir värre när man rider ute på spåret. Hon har lite ont i ryggen, så vet inte om det kan bero på det?

Någon som har förslag??
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

+1 på det!

TS, har du inte varit i kontakt med veterinär så råder jag dig att ringa direkt imorgon bitti!
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

Och min fortsatta fråga blir ( för jag antar att du inte varit i kontakt med vet )

Varför rider du henne när hon inte känns ok?!?

Suck folk...
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

Hade det hänt min häst hade jag lastat och åkt till klinik direkt!

Sen att du rider en häst som har ont i ett ben + rygg är djurplågeri!
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

Jag hoppas att det här inlägget inte är på riktigt. Att sitta och rida på en häst med de problemen, utan att ens ha kontaktat veterinär, låter helt fruktansvärt.
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

Hon har blivit behandlad ett par gånger för ryggont, och jag har satt igång henne igen pga råd från vet. och tränare. Det ryggont hon har nu är en ytterst liten ömhet i en muskel på ena sidan, och det tänkte jag att det kanske är pga att hon inte är helt igång. Många hästar är ju stela osv i början. Jag upptäckte det med benet för några veckor sedan, och har inte ridit sedan dess. Hon är inte halt, ömmar inte och verkar inte ha ont, men hon kändes lite konstig att rida en dag och sedan dess har jag inte ridit henne. Det som hände i hagen hände nyligen, och därför ville jag ha råd och hjälp om detta!

Nej, jag "sitter inte och rider" på henne, upptäckte det som sagt för några veckor sedan och har inte ridit sedan dess. Men när det i hagen hände blev jag fundersam och ville gärna ha hjälp med detta. Jag ska ringa veterinären en gång till, men är det någon som har råd fram tills att veterinären kan komma så är jag tacksam för det.
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

Epilepsi?

Helt lönlöst att spekulera i vad det kan vara, du kan få tusen förslag men ändå inte bli klokare.

Jag hade åkt in till klinik direkt, alt ringt distrikts veterinärerna om du har långt.
 
Sv: Häst svimmar/kollapsar (?) + benproblem.

Epilepsi?

Helt lönlöst att spekulera i vad det kan vara, du kan få tusen förslag men ändå inte bli klokare.

Jag hade åkt in till klinik direkt, alt ringt distrikts veterinärerna om du har långt.

Okej, ja du har nog rätt. Ringer veterinären imorgon igen så får vi hoppas att dom har tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 319
Senast: dpmatte
·
C
Hästhantering hej! jag har ett stort problem. Min häst som jag haft i snart 3 år, som alltid varit jätte snäll och trevlig mot människor har helt...
2
Svar
25
· Visningar
7 283
Senast: JennyE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp