Hästägande och grovfoderstrul

Sv: Hästägande och grovfoderstrul

BLää känner jag rent ut sagt.

Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och med analyserat, kors i taket.
Nu ringer jag igen och han har typ slut, två rundbalar till får jag köpa.

Förra bonden köpte jag hösilage under hela hösten, han lovade att jag skulle få köpa resten av vintern men så meddelar han plötsligt att allt är slut och att han är snäll som låter mig köpa en till...

Köpte hö av en bonde under sensommaren, fick med mig hö som var alldeles mögligt när jag öppnade balarna. Skjutsa tillbaka, nya balar, dåliga, skjutsa tillbaka och pengarna tillbaka..

Provade även en annan hösilageleverantör i sensomras, bal på bal var mögliga, provade en annan åker och lika där. Bara strul, fram och tillbaka.

Det är så hela tiden, under flera år har jag jävlats med bönder som inte håller vad de lovat. Flera gånger har de lovat att hålla balar, nej jag behöver inte betala i förskott, men så meddelar de att det är slut. Jag börjar lessna :(

Jag vill ha en stadigvarande pålitlig bonde som jag kan köpa av. Men det verkar ju hopplöst.


Trött, illamående och bitter. Det är fan inte kul att ha häst längre.

Nu har vi i år eget hösilage som räcker för det blev en otroligt bra skörd i år.
Men mitt förslag är att under sensommaren ,då de har lite koll på läget beställa den mängd du räknar med att gå åt under vintern/våren hos en bra leverantör.
Betala så allt är klart men be att få ha det kvar hos leverantören så du kan hämta när du vill/alternativt han kör hem småportioner när du behöver.
kör han dit en dålig bal är det bara att klaga och få en ny utan extra betalning.Så har vi gjort när vi inte haft tillräckligt.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det är ju precis det som inte fungerar, enligt trådstarten. Leverantören vill inte ha förskottsbetalning för att hålla partiet.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det är ju precis det som inte fungerar, enligt trådstarten. Leverantören vill inte ha förskottsbetalning för att hålla partiet.

Så uppfattar jag inte inlägget om du betalar för ex 30 balar cash på en gång men vill ha dem liggande kvar hos bonden har de väl ingen anledning till att tacka nej till det?
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Så uppfattar jag inte inlägget om du betalar för ex 30 balar cash på en gång men vill ha dem liggande kvar hos bonden har de väl ingen anledning till att tacka nej till det?

Jag betalar gärna allt i förväg och hämtar under vinterns gång, men tyvärr var inte dessa bönder intresserade av det.

Jag är återflyttad till trakten efter sex år på villovägar. Min gamla foderleverantör jag hade här förr säljer inte längre.
Jag hoppas kunna etablera nya säkra foderkontakter i området och att krånglet nu bara är tillfälligt.
Jag har iallafall samma hovslagare kvar efter flytten, tack gode gud för att jag slipper strula med det iallafall ! :)

Har iallafall fått ett nummer till en bonde av en hästbekant som ska ha fint foder kvar i ladorna :)
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Det gäller att hitta en bra bonde och sedan värna om den kontakten. Vi hade förr om åren en höbonde som vi bokade hela vinterns förbrukning och så kom han över med det på balvagnar en dag på hösten och vi lassade upp alltihopa. Tryggt, men samtidigt lite risk eftersom det ibland blev dåligt i kanterna när det låg på loftet hela vintern om det dessutom var fuktigt väder.

Nu har vi en annan bonde sedan några år (den förra pensionerade sig) och han har allt hö ligger löst på en tork, sedan pressar han upp när vi vill hämta. Vi hämtar således en transport på ca 40 balar då och då och det ligger mycket bättre lagrat hos honom.
Vi kan även här boka det vi vill ha för hela vintern och han håller det åt oss, vi behöver inte betala alltihopa i förväg. Analys ingår också.
 
Sv: Hästägande och grovfoderstrul

Så har jag det oxå. Har två olika bönder, en för hö och en för hösilage. Kan hås båda boka det jag vill ha under våren/sommaren och båda håller fodret till mig, utan förskottsbetalning. Båda levererar typ på dagen när jag vill ha nytt (även om jag ringer i god tid innan det tar slut). Höbonden ringde tom för ett tag sen och hörde om jag ev ville ha mer, då det var många som villa ha och han ville vara på den säkra sidan att det räckte till mig:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 882
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 230
Senast: Sara75
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 187
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp