Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Mysig häst du har!

Alla hästar ser fina ut här i tråden tycker jag och jag blir verkligen förvånad när vissa först visar en ridbild och sen uppger sin vikt!

Själv håller jag just nu på att gå ner ett antal kilo (167 cm 63 kg efter några kilos nergång), men ni som skriver att ni väger 90 kilo och mer och sitter som en smäck på en välbalanserad häst ser ut att väga betydligt mindre än jag.

Det är nog inte antal kilo man ska stirra sej blind på, utan hur man ser ut, muskler väger som bekant mer än fett.

Lycka till med viktnedgången ni som vill gå ner och lycka till med hästeriet ni som trivs som ni är!

Mvh,
QP
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tycker inte alls det är till att fuska till sig en viktmiskning! har en kompis varvs mamma gjorde en sådan operation, det va det bästa hon gjort. :laugh: (säger hon själv)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tyvärr är folks reaktioner inte alltid positiva och en del tycker att detta är att fuska till sig en viktreduktion.

Det var det löjligaste jag hört, säger folk verkligen så korkade saker? :eek: Jag skäms å mänsklighetens vägnar! Ärligt talat, om det så fanns en maskin eller ett piller helt utan biverkningar som kunde neutralisera fettceller och gjorde varje överviktig och villig människa normalsmal på ett kick så hade det väl bara varit bra för dessa? Vad är det som gör att folk måste sätta sig till doms inte bara över folk som är feta utan till och med vilket sätt de väljer att gå ned i vikt på..? :confused: Fuska!?! I vilken tävling tävlar man då? :confused:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag kan tycka att jag ser förstor och för tung ut för min pålle, men samtidigt så känner jag mig varken förstor el tung på henne. Vad tycker ni??? :confused:

dsc07788_56191952.jpg


dsc07790_56191621.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Om det nu är enda sättet för en person att gå ner i vikt så är det ju verkligen tur att det går att utföra. Men kanske vissa tycker att har man blivit tjock får man skylla sig själv och ska "jobba" bort det själv.

Hade jag fått ett piller som tog bort allt fett hade jag svalt hela burken :)
Men sen hade jag förstås fått jobba på att inte hamna i samma sits igen.

Sen jag startade denna tråd har jag blivit mer och mer medveten vad jag äter , hur jag rider och hur jag ska försöka gå ner.
Det känns ganska skönt att veta att jag inte är ensam och att förhoppningsvis fler har blivit peppade.

Ikväll fick sambon låna hästen och de travade och galopperade på vägen och jag kände att det där vill jag också kunna göra efter vintern. Nu väger iofs sambon 90 kg men fördelat på 1.95 så det är ju mest muskler.
Han är dessutom massör och masserar våra hästar en gång i veckan.
När jag fick hem min häst så var hon ganska omusklad och var lite stel i ryggen. Nu ikväll fanns inte ett spår kvar av det och man kan skymta lite muskler, så jag tror inte min häst har det dåligt fast hon hamnade hos en tjockis-matte :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu vågar jag mig in här:)

Har ingen egen häst men är en inbiten ridskoletjej sen Mååånga år tillbaka.
Som lite större tjej blir man lätt placerad på dom enorma kamelerna och jag tycker inte det är så kul.
Gillar mindre(ca 150.160cm)hästar, känner att jag får en bättre kontakt då.

Vill slänga in en ny(i denna tråd) sida av synen om hur mkt man bör väga för att få rida.

Jag har lärt mig att hästar som är mer kvadratiskt byggda(ex.Arab,PRE,mm) har lättare för samling.
T.ex har Araber 5 korskotor, medans t.ex Svensk varmblodig häst har 7 korskotor(mer rektangulär kropp)vilket gör att den är svårare att samla.
Hästens överlinje är ju också av stor betydelse,är den konvex eller konkav? Musklad på rätt ställe?
Sen har vi ju bredden på bringan, hästens benställning och vinkeln på hasen som spelar roll.
Jag tycker att det fokuseras alldeles för mkt på hästens storlek i förhållande till ryttarens vikt istället för längd/vikt/hästens kroppsbyggnad och samling i ridningen.
Skulle vilja vara så fräck att påstå att en fjording(ca 145cm) klarar en 165cm/100kg`s ryttare bättre än om samma ryttare satt på en 160cm SvH oavsett hur ryttaren rider hästen.
För mig är grunden till all ridning balans, stör inte ryttaren hästens egna balans så klarar hästen av ryttaren.

Hukar mig mot bukestormen:crazy:...

...men bjuder på en bild:)
_MG_7146.jpg

(sitsen har blivigt betydligt bättre sen bilden tigs:))
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag har lärt mig att hästar som är mer kvadratiskt byggda(ex.Arab,PRE,mm) har lättare för samling.
T.ex har Araber 5 korskotor, medans t.ex Svensk varmblodig häst har 7 korskotor(mer rektangulär kropp)vilket gör att den är svårare att samla.
Hästens överlinje är ju också av stor betydelse,är den konvex eller konkav? Musklad på rätt ställe?
Sen har vi ju bredden på bringan, hästens benställning och vinkeln på hasen som spelar roll.
Jag tycker att det fokuseras alldeles för mkt på hästens storlek i förhållande till ryttarens vikt istället för längd/vikt/hästens kroppsbyggnad och samling i ridningen.
Skulle vilja vara så fräck att påstå att en fjording(ca 145cm) klarar en 165cm/100kg`s ryttare bättre än om samma ryttare satt på en 160cm SvH oavsett hur ryttaren rider hästen

Nja.. du säger emot dig själv en del där. En fjordning är ju generellt sett inget bra exempel på en häst som har lätt för samling, lätt att vinkla bakbenen under sig osv och alltså bära upp sin ryttare på bakkärran. Bilden på hästen som du rider ser också ut som ett exempel på en häst som har lite svårare för sig. Bara för att hästen ser "robust" ut så betyder det inte att den har lätt att bära sin ryttare på ett bra sätt.

Hur ryttaren rider hästen kommer alltid alltid att påverka väldigt mycket. Men självklart så är det så att en häst med bättre fysiska förutsättningar för att arbeta i en välbalanserad form i uppförsbacke underlättar för ryttaren att nå till god och hållbar ridning!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag håller med Tornblomma.

Jag vet inte riktigt vad du ville med bilden?
Jag ser ett försök till ihopdraget kallblod som kröker lite på halsen men inte alls går i form.

Jag har själv en bruksnordsvensk och det är mycket häst att rida ihop.
Då ser jag hellre tyngre ryttare på ett rejält halvblod med kort rygg.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ja precis så är det! Så knäppt egentligen! Känns nästan som att andra med övervikt känner sig "hotade" och mindre värda för att jag men inte dom tagit tag i sin viktminskning.
Det bästa vore ju att peppa istället (på ett sunt sätt) :laugh:

Men man får nog lära sig att stå över sånt istället och vara nöjd ändå! :)

Jag tycker ju att jag borde vara en inspirationskälla för de övriga överviktiga på jobbet. Det är några stycken eftersom vi flesta är i medelåldern ;).

Jag är hur pigg och glad som helst på jobbet. Har med mig matlådor med mycket mat och GOD nyttig mat, äter ju också två mellan mål. Så de borde ju se att jag inte svälter direkt utan mår toppenbra och det inte är några problem att tappa kilon. OBS! Detta gäller för dem som är såna som jag. Ätit upp sig vartenda kilo - och inte har några sjukdomar i bakgrunden som ställer till problem.

Jag måste också hela tiden "skylla på" att det är pga hälsoskäl som jag vill ner till ett normalt BMI - visst det är det också. Men min största drivkraft för att gå ner i vikt är faktiskt att jag vill kunna bli en mycket bättre ryttare och jag vill kunna köpa mig en Pikör dressyrkavaj i stl 42 :D. Drivkraft nummer två för att gå ner i vikt är faktiskt att jag vill bli snyggare än hur jag ser ut nu - men det törs man ju inte nämna bland folk. Är nog inte riktigt rumsrent att känna så...

Undrar vilka reaktioner det skulle bli nästa gång någon frågor om min orsaken till min viktnedgång - om jag drar till med att jag vill bli en riktig pingla :D

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Problemet tycker jag är att allt för få kan ge konstruktiv kritik!

Ta tex om någon sitter och försöker få upp skallen på hästen med ett Pessoabett (hävstångsbett) på en häst som blir för låg. Då vill de flesta gå rakt på och anklaga ryttaren typ "stackars din häst ser du inte hur den lider när du rider med ett Pessoabett?!" Vad händer då? Jodå, ryttaren känner sig kränkt, den vill ju det bästa för sin häst, och får den en sådan anklagelse, då går ryttaren i försvar!
Och då "vinner" man ju att man får en ryttare som anser den som påpekar är en elak besserwisser utan någon som helst substans i det den säger!
Eller ännu värre, det börjar snackas skit och tisslas och tasslas på läktaren vilken DÅLIG ryttare det är som rider SÅ DÄR!

Men ett svunnet fåtal kan ju ge ödmjuk kritik som gör att den som gör galet tar det till sig och blir glad över att fått lära sig ett bättre sätt/göra rätt!
Men då krävs ju fingertoppskänsla! Vilket allt för få har...

Ett exempel på hur man säger ifrån på ett bra sätt fick jag när jag skrev kritiken till en dressyrdomare för några veckor sedan. Det var en ponnytävling, en ryttare är alldeles för stor för sin ponny! Både för lång och för tung! Ryttaren var absolut inte fet, bara för mycket kropp för den lilla ponnyn!
I stället för att i kritiken skriva att ryttaren är för stor för ponnyn så bestämde sig domaren för att prata med lagledaren (det var en lagdressyr) så den på ett fint sätt kunde ta upp det med ponnyryttaren.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ja jag undrar också hur de fyllde upp sina vuxengrupper! Men en liten gissning är att de var sådana där som trodde att en ryttare som är över 170 cm väger sisådär 50 kg när den i själva verket väger 70!
Bara att ta mig som exempel, 179 cm lång och vägde då 75 kg, hon jag pratade med trodde jag vägde 60!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag vet inte riktigt vad du ville med bilden?
Jag ser ett försök till ihopdraget kallblod som kröker lite på halsen men inte alls går i form.

Men snälla söta rara. Kan du inte bara låta bli att hacka på alla människor som vågar lägga ut bilder här? Finns det något trevligt drag hos dig så är det dags att plocka fram det tycker jag. Jag blir ledsen av ditt ständiga hackande. Alla rider inte som gudar, alla är inte födda i sadeln, de flesta av oss kämpar för att bli bättre... men du är förstås perfekt själv och föddes väl så? För du har väl aaaaaaldrig ridit utan att rida hästen i perfekt form varenda minut eller???

Snälla ge dig nu. Du bara sprider en massa sårande kommentarer omkring dig till ingen nytta. Ingen lär sig rida perfekt för att du hackar på dem.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Men snälla söta rara. Kan du inte bara låta bli att hacka på alla människor som vågar lägga ut bilder här? Finns det något trevligt drag hos dig så är det dags att plocka fram det tycker jag. Jag blir ledsen av ditt ständiga hackande. Alla rider inte som gudar, alla är inte födda i sadeln, de flesta av oss kämpar för att bli bättre... men du är förstås perfekt själv och föddes väl så? För du har väl aaaaaaldrig ridit utan att rida hästen i perfekt form varenda minut eller???

Snälla ge dig nu. Du bara sprider en massa sårande kommentarer omkring dig till ingen nytta. Ingen lär sig rida perfekt för att du hackar på dem.

Jag kan inte annat än hålla med i varje stavelse som du skriver!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag måste också hela tiden "skylla på" att det är pga hälsoskäl som jag vill ner till ett normalt BMI - visst det är det också. Men min största drivkraft för att gå ner i vikt är faktiskt att jag vill kunna bli en mycket bättre ryttare och jag vill kunna köpa mig en Pikör dressyrkavaj i stl 42 :D. Drivkraft nummer två för att gå ner i vikt är faktiskt att jag vill bli snyggare än hur jag ser ut nu - men det törs man ju inte nämna bland folk. Är nog inte riktigt rumsrent att känna så...


/Lizzie

Jo det är det! Jag vill gå ned i vikt för att:

1. Bli snygg
2. Rida bättre
3. Få bättre kondis i förhållande till kroppsvikten :D
4. Övriga hälsoskäl

I just den ordningen också! Och med ett rejält glapp mellan 2:an och 3:an. Utseendet och ridningen ÄR de viktigaste drivkrafterna för mig att försöka gå ned. Det bara är så.

Säg till dina jobbarkompisar att du funderar på att byta ut gubben (om du är gift/sambo) och vill bli riktigt jävla toksnygg så skall du få se på reaktion när de inser att det kan vara DERAS gubbar du är ute efter :devil::rofl::devil:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu blir jag lite besviken och ledsen i ögat på din inställning till den gulliga tjej som visade bild på sig och sin häst. Visst får man tycka vad man vill men det är tråkigt att läsa en så fördömande attityd som du har gentemot henne. Det finns så många människor som har det så mycket sämre än en häst som bär en lite tung ryttare en stund om dagen.

Annars så är detta en tråd fylld av trevliga personer (dom flesta ;)) som skriver på ett härligt sätt :love:!

Cizma; Du är en skön typ som jag gillar väldigt mycket :D!

Oj, tack:o... vad roligt att få en sån trevlig komplimang... vad otroligt glad du gjorde mig:D
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu ska väl även jag våga mig hit.
Ser mig inte som helt överviktig men musklerna har bytts ut till fett de senaste året. Så det är någonting jag ska börja om med, att träna ordentligt. Blir så insperarad av er alla så nu ska det väl gå vägen.
Tycker att det har så lätt att tappa motivation när jag ändå aldrig kommer att väga de där 50kg och vad spelar det för roll om jag väger en viss mängd oavsett om det är muskler eller ej ser jag ju liks tjock ut!
Har nu efter ätstörningar hit och dit kommit fram till att det viktigaste är att få trivas och älska mig själv oavsett siffra på vågen.
Det kanske inte låter så märkvärdigt men jag tror att det är lätt att inte göra det eller glömma bort det..

Hur som helst är jag en sån som inte bara håller mig till dressyr utan även hoppar lite och jag såg ju att det inte fanns någon hoppbild här så jag tänkte bjuda på en. Det är vår första tävling så det är ett lågt hinder..
Då jag inte har gått upp eller ner så mycket känns inte för och efterbild så nödvändigt..
pic_show_id29578621.html

Hm är ju inte så hemma på att lägga in bilder så jag antar att det blev en länk?..
 
Sv: Hästägare/övervikt

Kan du inte bara sluta kolla i den här tråden?

Du stör dig ju bara på allt och alla hela tiden.
Dessutom sprider du en skit taskig stämning som bara förstör.

Du vet ju hur det känns att bli mobbad, hur hemskt det är.
Varför gör du det mot andra då?
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tur du inte ser när jag och Kamel skumpar fram:eek:.... Jag är så pass dålig ryttare så jag inte ens vet/kan få en pålle i form... Vi LUFSAR fram:love:...men lika mysigt och gott har vi det tillsammans för det.... Du måste förstå att världen inte är så prefekt som du gärna vill.... Vi sunkiga tjockisar finns, rider och NJUTER våra pållar till fullo, din frustration och fisförnäma attityd till trots.... som jag sagt tidigare åt dig...det måste vara ensamt där på toppen av ditt glasberg... men akta dig...för glas är skört...och till sist kanske det kommer en elefant och dundrar sönder ditt fina glasverk...då kanske du hamnar på jorden igen...med oss alla andra dödliga vanliga människor....:angel:
 
Sv: Hästägare/övervikt

GRATULERAR till en lyckad operation.... Du ska se att resten kommer gå som en dans.... :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 038
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 171
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp