Bukefalos 28 år!

Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

För att inte tala om att sitta ner på en stortravad häst. Eller försöka driva fram en lat häst som tycker arbete inte är nåt man gör frivilligt. Lathet har inget att göra med hur välriden hästen är.
Nej, snarare med att man misslyckas med att motivera hästen och att göra "arbetet" till något intressant och trevligt.

Ridning har inget med armarna eller armstyrka att göra.
Nog har även armarna sin roll i ridandet, även om man vanligen inte heller där behöver ta i.
Men åtminståne jag tycker att man behöver mer muskler och kondition för att rida stora hästar än små. Speciellt om man ska orka sitta ner och samtidigt kunna RIDA.

LIA: Ja, om du inte tycker man behöver muskler eller kondition för att rida så har du missuppfattat ridning. Att åka häst däremot kräver varken muskler eller kondition.
Var har jag sagt att man inte behöver kondition? Var har jag sagt att man inte behöver muskler?
Men det är, för mig, en himmelsvid muskulär skillnad mellan att rida följsamt, i balans och med välskolad häst jämfört med att med muskelkraft tvinga hästen till något. Skolningen, åstadkoms också med andra verktyg än ren muskelkraft.
Vilken inställning borde framgå av mitt tidigare inlägg.

LIA
 
Sv: Hästägare/övervikt

Förlåt Lobell:o Det var ju du som skulle ha en Kram i tråden för att du startade den och visat att alla ryttare inte är normalviktiga ;)

Mia
 
Sv: Hästägare/övervikt

En jättebra tråd:bow::bow::bow:
Här är en bild på mig och min tidigare medryttarhäst. Både jag och hästen har ett x antal kg att gå ner.
14896_1237446687.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Lite OT men jag har för mig att jag hört att det bara var en myt? :o


:bow:


Nej, svältläge är INTE en myt. Här är svaret från Må Bra's dietist på just frågan NÄR kroppen går in i svältläge:

"Det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom den har att göra med grundomsättningen, det vill säga kroppens energiförbrukning i vila. Grundomsättningen brukar ligga på cirka 1 100 kcal/dygn men bestäms av en persons ålder, kön och kroppsstorlek. Ju äldre vi blir, desto lägre omsättning får vi. Kvinnor är ofta mindre än män och har därför en lägre grundomsättning.
Vid tuffare dieter, bantning och fasta får man oftast i sig mindre energi än grundomsättningen. Kroppen reagerar då med att spara energi. Detta visar sig till exempel genom att du får svårt att hålla värmen, du fryser. Redan efter ca 14 dagars hårddiet kan man ligga 30 procent under den normala energiomsättningen. Då har man gått in i ”svältläge” vilket kan få många negativa konsekvenser för kroppen.
Om du är registrerad på MåBraLättviktarna och följer din energirekommendation, undviker du risken att hamna i svältläge."



Jag började gå ner i vikt när jag började ÄTA ordentligt med BRA mat!

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Stämmer detta? Jag känner snarare tvärtom, de gånger jag är stressad (ganska ofta) kan jag absolut inte äta något, ibland får jag spyreflexer eller jätteont i magen. En tid då jag varit mkt. stressad har jag gått ner och sen tar det tid att gå upp de kilorna igen, fast jag klagar inte, är hellre lite underviktig än växlar för mkt. i vikten. (Sen tycker jag att jag ser bättre ut när jag är smalare men det har väl inte så mycket med saken att göra?)

Tänk att det ska vara så problematiskt dethär med ens vikt, att man aldrig är nöjd :crazy:. Sen hjälper ju inte samhällets idéal nå vidare...

Det är inte hur du äter precis när du är stressad som är problemet. Utan vad som händer under långvarig hög stressnivå i kroppen. Stresshormonet kortisol påverkar mer än vad man kan tro.

"Ofta leder stress till försämrade levnadsvanor med ohälsosam mat och alltför lite eller ingen motion. Långvarig stress påverkar också hypothalamus i hjärnan, som i sin tur påverkar binjurarnas produktion av stresshormonet kortisol. Dessa hormonstörningar gör att kroppens fettreserver omfördelas till magen vilket ökar benägenheten för övervikt och den farliga bukfetman, vilket i sin tur leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Överproduktion av kortisol motverkar också insulinets effekter och kan leda till insulinresistens och typ 2-diabetes.

Texten är hämtad ur Hjärt-Lungfondens temaskrift Stress som gavs ut i oktober 2008."



/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag började gå ner i vikt när jag började ÄTA ordentligt med BRA mat!

/Lizzie

När jag förut bara åt ett mål om dan så gick jag inte ner ett gram.
Sambon fick mej då att börja äta ofta och mindre då det sätter igång förbränningen.
Sen gäller det förstås att äta nyttigt och inte bullar förstås :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

När jag förut bara åt ett mål om dan så gick jag inte ner ett gram.
Sambon fick mej då att börja äta ofta och mindre då det sätter igång förbränningen.
Sen gäller det förstås att äta nyttigt och inte bullar förstås :)

Jag käkar 5 gånger om dagen, frukost, lunch, middag och 2 mellanmål. Alltså 2 lagade mål mat om dagen. Räknar kalorier och ligger mellan 1200-1500 kalorier per dag. Lägger till ytterligare cirka 100 kalorier de dagar jag rider. Har stillasittande arbete.

Har slutat helt med kaffebröd och godis, det är inte värt kalorierna helt enkelt :D. Mycket roligare att få äta bra mat. Det som är skönt är att jag inte har något som helst sötsug - idag kunde jag t o m dricka en kopp te UTAN socker - det har aldrig hänt tidigare i mitt 46-åriga liv. Och teet var helt okej att dricka utan sockret :p

Sedan funkar ju min kropp så att jag kan inte äta på kvällen, då är min ämnesomsättning totalt avstängd, alltså försöker jag käka middag senast kl 18, kan få bli senare i absoluta nödfall. Men jag käkar ingenting senare på kvällen. Slut med nattmackan mao ;)

När jag faller tillbaka till dåliga matvanor, eller äter för lite pga tidsbriskt... det är då jag rusar upp i vikt. Och trots att man VET hur det funkar så är det så himla svårt.... när man väl är smal så är det ju så himla lätt att börja "fuska".

Jag har börjat inse att jag aldrig mer kan äta godis, det bara är så liksom.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

När jag var runt 25 och normalviktig åt jag aldrig godis och kakor. Hade aldrig nåt direkt sockersug heller. Ungarna åt sitt lördagsgodis och jag hade inga problem med att tacka nej när de ville bjuda.

Nu tycker jag att det är jättegott med godis och cola. Dock äter jag aldrig chips eller kakor.
Äter sent då jag jobbat natt innan och har sena vanor i allt tyvärr och då sambon jobbar ganska sent och det är roligare att äta när han är med. Så ofta blir det runt 19-20 -tiden som vi äter.

Men vafan, nu får det vara slut på godis och sena matvanor. Idag ska jag äta kl 18 och försöka hålla mej till det. Det är ju trots allt bara jag som kan ändra på det. :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Men vafan, nu får det vara slut på godis och sena matvanor. Idag ska jag äta kl 18 och försöka hålla mej till det. Det är ju trots allt bara jag som kan ändra på det. :)

Precis :D man kan bara förändra sig själv. Tror det är som att sluta röka eller dylikt. Man måste bestämma sig helt enkelt!

Jag slutade med godis den 17/8 i år, visst var jag godissugen de första 2 dagarna, men sedan har det gått över. Älskar kaffebröd, men är inte sugen på det heller. Har ätit bra mat även tidigare, så den enda förändringen jag gjort nu är slut på sockret och sena matvanor. Vips har jag tappat 8 kg och det är inte ens jobbigt!!! Är ju mätt hela tiden :D

Det som driver mig är att jag SKA HA ett normalt BMI nästa sommar och jag SKA kunna köpa en dressyrkavaj i stl 42 och kunna tävla min egen häst - det ska var själva tusan om det inte ska funka :devil:

Något som peppar mig också är ett tips jag fått från en vän.

De flesta tjockisar har ju ett mindre smickrande foto på sig själv på kylskåpet - precis som om det skulle hjälpa!! Min vän tipsade mig om att det ska vara tvärtom!

Man ska ha ett foto på sig själv där man är SMAL - så man får in sin målbild i huvudet :idea:

Sagt och gjort - efter lite rotande bland fotoalbumen så hittade jag en MYCKET gammal bild på mig där jag har ett normalt BMI, väger 65 kg till mina 165 cm. Den bilden har jag sitter på min dator och det är hur bra som helst.

Jag blir GLAD varje gång jag ser bilden - det är ju dit jag ska! Och vid minsta lilla tanke om att stoppa i sig något extra så är det bara att kolla på bilden så så inser man att det inte är värt de extra kalorierna :p.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Hur är det egentligen, är de flesta hästägare/ryttare smala eller är det bara att vi "tjockisar" gömmer oss genom att inte visa så mkt kort på oss själva?
Jag tycker själv att jag mest ser smala människor som sysslar med häst eller är det fel?

Funderar över detta.

Kan det inte var så att dom man ser mycket ute på träningar och tävlingar ganska ofta har fler hästar och efter som ridning är ett bra sätt att träna på så blir dom inte tjocka, Bara en tanke.

Märker bara på mej då jag går fort ner i vikt när jag rider och tränar hästen men så fort man inte har en häst som tränas utan bara skrittar ut i skogen så går jag upp i vikt.

Och då har jag bara en häst som jag kan träna på.

Kram
 
Sv: Hästägare/övervikt

Klart det ska gå, man ska bara bestämma sig :)

Jag har inte så många kort då det oftast är jag som tar dem, men har ett kort som är taget för 4 år sen som är på min sida här, så får väl kolla på den ibland :)
Då vägde jag oxå runt 65 till mina 1.64 och då var jag såpass nöjd att jag åtminstone tyckte att kortet var fint.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Kan säkert ligga nåt i det.
Sen kan det ju oxå vara att en del som är mulliga / tjocka drar sig för att visa upp sig då de är rädda för kommentarer. Vissa här inne vågar ju inte lägga upp kort för att slippa kommentarer.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Kan säkert ligga nåt i det.
Sen kan det ju oxå vara att en del som är mulliga / tjocka drar sig för att visa upp sig då de är rädda för kommentarer. Vissa här inne vågar ju inte lägga upp kort för att slippa kommentarer.

Det räcker ju med att stå på läktaren under en dressyrtävling för att höra hur kommentarerna går bland publiken, om det mot förmodan är någon lite mer överviktig person som tävlar.

Folk kan verkligen vräka ur sig precis vad som helst, och det är inga nådiga kommentarer när folk är lite rultiga :eek:. Aldrig någonsin jag kommer utsätta mig för något dylikt!

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Kan säkert ligga nåt i det.
Sen kan det ju oxå vara att en del som är mulliga / tjocka drar sig för att visa upp sig då de är rädda för kommentarer. Vissa här inne vågar ju inte lägga upp kort för att slippa kommentarer.

Detta tycker jag är mycket mycket dåligt för det finns många orsaker som gör att man är överviktig.

Kram
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag har ju som tur är inga tävlingsambitioner.
Jag började rida efter 22 års uppehåll och nöjer mej med att lulla runt här hemma. Men klart jag stör mej på vikten ändå utan publik, så jag låter bonusdottern ta kort på mej för att jag ska se om det blir nån ändring på vikten.
Den dan jag kan se ett kort utan att stirra på dubbelhaka och tjockismage med stora meloner till bröst så kommer jag att bli väldigt glad :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Håller dock med om att det inte är en rättighet att rida. Det kan vi göra om vi gör det på ett sätt som inte hästen tar skada av. Och väger man för mycket kan man arbeta hästen från marken tills man nått en vikt som inte påverkar hästens hälsa.

Det gjorde jag när jag blev för tung för min D-ponny. Sen kunde jag börja rida igen.

håller med. visst ska överviktiga få rida men då får man ha en häst som inte far illa av vikten. tyvärr är det inte alla som tänker på det/vill inse det. dom som lagt ut bilder här ser vel okej ut men har sett några ex irl där ryttaren varit väldigt stor/tung och haft en liten och klen häst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp