Bukefalos 28 år!

Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Men vilken varelse gillar egentligen Skåne blåst och sur regn? Min hund vill inte gå ut, han går in i stallet och kissar
Hästarna tycker att 5-6 timmar med mat i hagen är
Lagom i busvädret, sen står de och gnäggar vid grinden. De har precis slutat gå på bete så de är inte vana att gå in.

Och jag tror visst att de vet att det inte regnar och blåser i stallet . Precis som de har vett att söka skydd mellan träden om det finns sånt att tillgå.

Jag tycker hästar ska vara ute. Men om hästen står hängandes i hagen 5 extra timmar i regnet eller står och hänger de timmarna i boxen... Skillnad när vädret är skönt och luften klar!
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina hänger inte vid grinden när det är fint väder.
Alltså handlar det nog inte om rutiner ändå.
Men om de hade haft ligghall och fått kraftfodret ute, så kanske de hade slutat.
Åh, jag vet inte. Får så dåligt samvete när de så gärna vill in!
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Tidigare så hade vi hästarna ute 12 timmar (07-19) och en enda gång togs dom in tidigare,det var förrförra vintern när vi hade storm,det hade börjat blåsa ordentligt,och då tog vi in vid 17-tiden,för vi misstänkte att det skulle bli strömavbrott när som helst,och det var endå 16 hästar vi skulle få in.... Träd föll på natten sen så det var verkligen storm,inte bara det att det blåste mycket...

Sen en gång för länge sen (säkert 13-14 år sen) lät vi dom stå inne en hel dag,för det var typ 30 minus,och det blåste något fruktandsvärt och snön yrde. Minns att jag och mamma skulle ta sparkarna till stallet (600 m) men vi gav upp och lämnade dom i diket för snön yrde igen vägen,sen när vi skulle hem igen så hittade vi varken sparkarna eller vägen! :p Tog dessutom en halvtimme att gå 600 m. Stallet hade snöat igen totalt så vi fick skotta oss in,och sen skotta oss ut igen. Men det är enda gången under mina snart 17 år som hästägare!

När jag köpte min nuvarande häst så fodrade stallägaren inne i ligghallen en kväll när det var riktigt skitväder ute så hästarna inte behövde gå ut,men alla stog ute i snövädret och åt från den vanliga matstationen iallafall! :p

Nu går han på lösdrift igen,och det enda ligghallen används till nästan är nog toalett! :o
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Min förra häst, en halvblodsvalack ville inte vara ute när det regnade/blåste/snöade. Var det dåligt väder när dom skulle ut så vände han rumpan åt och grinade som sjutton när man skulle ta på täcke, det gjorde han inte vid bra väder. Och var det skitväder så stod han vid grinden oavsett klockslag, han kunde vara grinig i flera dagar om han fått stå ute i riktigt skitväder.

Till viss del handlar det om rutiner, men absolut inte enbart rutiner. Visar min häst att han vill in så får han gå in och mina hästar har inte alltid fått kraftfoder vid insläpp, speciellt inte om dom fått gå in tidigare än vanligt pga dåligt väder så nej jag köper inte att det är kraftfodret bara heller som styr. :)

Vissa hästar väljer definitivt hellre att vara ute, medans andra hellre står inne när det är skitväder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag tycker hästar ska vara ute. Men om hästen står hängandes i hagen 5 extra timmar i regnet eller står och hänger de timmarna i boxen... Skillnad när vädret är skönt och luften klar!

Jag tänker samma, hästar ska vara ute så många timmar per dygn som möjligt, ett minimum för mig när jag väljer stallplats är 12 timmar. Men vad är skillnaden dessa dagar om hästen står och trycker oroligt eller missnöjt 12 timmar vid grinden än att den får gå in ett par timmar tidigare eller i värsta fall, enstaka dagar får trycka dessa 12 timmar inne i boxen?

Inte vet jag, men jag skulle aldrig kunna tvinga en häst till att acceptera dens tillvaro om jag ser hur missnöjd den i så fall är.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

De gånger som jag tagit in dem tidigare, har de inte fått kraften direkt.
Glömde det :) så nä, det har nog inte med den att göra ändå.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag tänker samma, hästar ska vara ute så många timmar per dygn som möjligt, ett minimum för mig när jag väljer stallplats är 12 timmar. Men vad är skillnaden dessa dagar om hästen står och trycker oroligt eller missnöjt 12 timmar vid grinden än att den får gå in ett par timmar tidigare eller i värsta fall, enstaka dagar får trycka dessa 12 timmar inne i boxen?

Inte vet jag, men jag skulle aldrig kunna tvinga en häst till att acceptera dens tillvaro om jag ser hur missnöjd den i så fall är.

Håller med!
Men om det blåser och regnar typ fyra månader i sträck, vilket jag hört, hoppas dock inte på det! Men iaf, det blir en väldigt lång period för hästarna att stå inne!
Jag har en mindre maskinhall som man kan öppna mot en av hagarna, jag tänkte att den ska bli ligghall. Det känns som enda vettiga alternativet på sikt iaf! Vet inte om vi hinner bli klara med den än, och fram tills dess får väl hästarna bara vara ute så länge de är lyckliga då :crazy:
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Håller med!
Men om det blåser och regnar typ fyra månader i sträck, vilket jag hört, hoppas dock inte på det! Men iaf, det blir en väldigt lång period för hästarna att stå inne!
Jag har en mindre maskinhall som man kan öppna mot en av hagarna, jag tänkte att den ska bli ligghall. Det känns som enda vettiga alternativet på sikt iaf! Vet inte om vi hinner bli klara med den än, och fram tills dess får väl hästarna bara vara ute så länge de är lyckliga då :crazy:

Jag tycker ju att hästar ska vara ute så mycket som möjligt.
Men samtidigt tycker jag att man måste ge hästarna förutsättningar för att ha det bra ute också.

En platt öppen hage kallar jag inte för att ge hästarna bra förutsättningar.
Bra förutsättningar är för mig nog en helst kuperad hage, gärna med skogspartier där de kan söka skydd för både väta och vind, höga platser blir ju inte lika vattensjuka heller.
Då har man ju ett naturligt skydd åt dem.
Men när man inte har såna marker så tycker jag nog att man får försöka skapa det istället.
Min hage tex är platt, men det finns ett par mindre skogsdungar där de kan söka lite skydd + att hästarna ser inte hagen i ett svep, vill de veta vad som händer där borta måste de faktiskt röra på sig och gå och kolla.
Dock tycker jag att det inte räcker, så därför byggde jag min ligghall som är placerad så de ser en stor del av hagen och även hästarna och hagarna bredvid.
I ligghallen, utanför ligghallen, vid grinden och vattnet är det ordentligt grusat så de ska slippa att det blir helt galet lerigt.
Min har ju som sagt även fri tillgång på hö i sin ligghall + ljummet vatten i sin thermobar.

Jag tycker nog att min häst har helt okej förutsättningar för att ha det bra i hagen.

Om man jämför med dem som bara har ett skrangligt skjul till ligghall, utan strö, gegga nästan upp till knäna och är utan vatten eller bara får iskallt vatten och inget naturligt skydd i hagen.
Då skulle nog inte jag heller vara så sugen på att vara utomhus...
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

I dagsläget har mina hästar platta hagar med träd i en av dem. I en finns ligghallen som jag skrev om. Vi har gjort en grushage för de riktigt blöta dagarna, men vill helst ha dem i de större hagarna. Får jag ordning på ligghallen, så kan jag inte ge bättre förutsättningar i ett mycket platt landskap :)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Ja, då måste man ju komma på andra lösningar tex bygga en hall eller dylikt så hästarna kan välja för då får man nog överväga utegång hur som helst men att man erbjuder ett alternativ i en större hall eftersom att stå på box i 4 månader eller i ett litet vindskydd inte är godtagbart alls för en frisk häst.

Men kan det verkligen vara så dåligt väder i 4 månader? Låter väldigt mycket.
Här har vi max 3 dagar om året när vi överväger tidig ingång eller innedag.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Detta är andra hösten jag bor här, så jag vet inte.
Men förra året var vidrigt.
Och jag menade inte att de skulle stå på box dygnet runt, för att klargöra lite :)
Men om jag måste ta in dem flera timmar tidigare varje dag, så blir det rätt många timmar i box ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Om det är storm då? Går de inte ut alls då?
Vi har storm jämt känns det som :(

Om det är storm, alltså riktig storm med klass tre varning och inte bara blåst så går de inte ut. Jag har haft både träd som faller över staketet och stora plåtbitar som har blåst in i hagen i stormar så det utsätter jag inte mina hästar för. Jag bor i en riktig blåshåla och därför har min sambo byggt ett vindskydd till hästarna så att de alltid ska ha möjligheten att stå i lä för vind, regn och rusk men även innan de hade det så var de ute 14-16 timmar varje dag. Man får täcka dem efter behov helt enkelt och ge dem hö ute flera gånger/dag så att de har sysselsättning. Jag skulle tolka det som att hagen i övrigt är tråkig om hästarna stod vid grinden istället för att njuta av sin naturliga miljö. Då får man skapa berikningar i hagen så att de har något att pyssla med. Slänga in lite sly eller så så att de har något att göra även mellan målen.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag bor på en mindre ö och här blåser det ofta och hänger rugg i luften.
Nu gjorde jag mig av med min sista häst i somras men mina tre sista hästar har varit sjövilda om dom behövt stå inne flera timmar än normalt. Jag har haft dom täckade efter väder och har dom gått på gräshage är alla stallets hästar ute och pillar i marken. När dom stog på grushage slängde jag in stora grenar så dom hade och göra. Har dom haft för lite o göra så har dom däremot stått o studsat vid grinden. Finns en liten dunge i senaste stallet men den användes aldrig.
Hästarna går ute i ur och skur. Har vi orkan eller stormbyar i klass tre står dom inne då saker flyger omkring men dom blir utsläppta under uppsikt en stund när någon är där just pga att dom blivit monster om dom inte fått vara ute.

Så min första tanke är ju ifall dina hästar är tillräckligt sysselsatta för att "tänka på annat än vädret?"
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Våra har fri tillgång på selage i hagen, stor kuperad hage med en del skogs och ligghall. Är det rusk med regn å blåst så gillar inte vår att vara ute. Han kommer in varje dag, rids får äta kraftfoder och får ofta stå å sova några timmar. När man kommer tillbaks för att släppa ut, sätter på nytt torrt täcke och ska ta ut honom (om det är rugg väder regn/blåst inte om det bara är kallt) så får man dra ut honom, han vill INTE ut, man kan dra å halsen blir sååå lång, vill inte. Är det skapligt väder inte regn å blåst, kan han fundera en lång stund om han ska komma till en när man visslar på honom i hagen men regn/blåst då kommer han som ett skott om han inte redan står vid grinden å väntar, och dom har fri selage hela tiden i hagen.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Svarar både dig och Darkie.
Det är ju en tanke att de inte är tillräckligt sysselsatta.
Men gäller det bara vid skitväder då?
Eftersom det aldrig är några sura miner om de slipper blåst och regn, menar jag?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Nu har jag ju inte ligghall än, men samma sak här. Vet ju inte om det blir skillnad om jag gör iordning den, men det får jag utgå ifrån. Men din vill alltså inte trots ligghall?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Har ett lösdriftstall som granne och ser tydligt att vissa hästar är ute oavsett väder och andra håller sig inne när det regnar på tvären.
Hästar är oxå individer
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Och då är min fråga om man ska tvinga dessa individer som inte vill att vara ute ändå? Som jag nämnt tidigare, så blir det ju ohållbart att ha dem inne. Det tycker jag verkligen inte är ett liv för hästar. Men om de får gå ute i några timmar bara istället för hela dagar? Är det inte mer humant på något sätt, eller lägger jag in för mycket mänskliga känslor i det hela?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Våra hängde bara vid grinden vid skitväder utan sysselsättning, utan sysselsättning och bra väder stog dom o slappade. Så prova du med att lägga in stora grenar och så till dom så kanske dom tycker att några timmar ute är okej iaf.
Men sen är ju hästar individer och dina kanske är sådana som mår bättre av att vara inne i skitväder. Ingen av hästarna i mitt gamla stall hade bekymmer med skitväder och därav blir man ju blind för hur andra har det som har hästar som står o trycker vid grinden. Så mitt enda råd är att göra hagen så rolig som möjligt , bra täcken och funkar det ändå inte så vill dina hästar helt enkelt inte :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 767
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp