Bukefalos 28 år!

Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Det finns träd i hagen, men kuperat där jag bor?
Då får man bygga konstgjorda kullar :D
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag har en hast som prompt ska vara inne om det ar kallare an +15C ... vare sig det blaser och regnar eller inte. Har han tacke kan han kanske sta ute ett par timmar, men inte gillar han det. Vart hem ligger pa samma breddgrad som Nordafrika, de flesta vintrar har jag satt vinter gras. Det snoar ett par dagar vart 10 onde ar eller sa ... Han fryser vid +15 och vill in.:meh:
Jag har stora hagar i kuperad terrang med mycket trad och buskar ... och som sagt, gras. Har jag inte satt vintergras finns det alltid ho ute. Han borjar med att sta och illskrika vid grinden. Om man inte hamtar in honom da borjar han springa fram och tillbaka efter staketet, som en idiot. Sedan springer han aven fortare, samtidigt som han skriker.:crazy: En gang tog grannen in honom nar jag var borta for de tyckte sa synd om honom. Den andra hasten var kvar ute och blev sa klart hysterisk av att vara ensam.:banghead:
Det ar helt beroende pa hast om de vill vara ute eller inne. Varfor inte ga pa vad de gillar bast?:cautious:
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina vill inte vara inne längre än vad maten räcker, typ. Fick plötsligt boxvila på valacken och donnan fick vara kvar inne eftersom valacken inte kan stå inne själv (han går över väggen/boxdörren). Dom stod inne under medicineringen i 4 dagar, sen sjukhage. När dom väl kom ut stod båda och hoppade (nej, det skulle herrn inte göra då, helst) av glädje rakt upp och ner eftersom det var för liten yta för att springa på...i 10 minuter. Nu verkar det inte som att skadan gått upp igen, hade tur där...men det säger ju en del om var hästarna helst vill stå. Nog för att dom vet när det är dags för insläpp och snällt hänger vid grinden då men det beror ju på att dom vet att krubban är fylld med mums och hönäten är välfyllda.

När sjukhagsperioden är över (om ett par dagar till) så släpper jag ut dom på 2,5 ha vall. Jodå, vid insläpp kommer dom hem och hänger vid grinden men under dagen ser jag inte röken av dom...
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Vi räknar inte timmar utan det varierar beroende på hur det ser ut. Dock släpps de ut alla dagar vid 06.30. Är det riktigt busväder och de ändå bara står och hänger och täckena är dyngsura - då tar vi in dem. De verkar till att uppskatta det. Det beror också på om hästarna ska tränas på kvällen. Då brukar vi ta in dem så de hinner äta, dricka och göra sina behov i lugn och ro.
Men samma sak på sommaren när solen steker och flugorna plågar dem - då tar vi in dem en stund och släpper ut dem senare när det blivit svalare.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag håller med dig Tingeling att det "sitter i ryggmärgen" att hästarna ska vara ute! men faktiskt trivs min häst inte alls bra ute, inte i huvudtaget! har haft honom på sommarbete, han har haft fri tillgång på hö ute men ändå vill han ALLTID in! Så för honom är det bästa alternativet att få vara inne mycket (dock är han ute mellan 7-18, men det är inte så länge för mig).
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast det kan ju ha mkt att göra med hur omställningen sker i sig initialt utifrån hästens tidigare historik ? För den historiken färgar dem , helt klart i högsta grad.

Jag har haft fullblod i stallet direkt hämtade från löp som givetvis inte kunnat eller velat vara ute . De har behövt slussas in i utevistelse , Ffa gällande insekter i hagen och då pratar jag inte broms invasion på ngt sätt öht ... Ffa har de öht inte känt sig trygga eller förstått poängen med hage då boxen varit deras liv utöver det faktiska arbetet .

Dessa hästar har med rätt inslussning lärt sig uppskatta utevistelse precis som de flesta andra hästar , ingen skillnad . Men det tar tid och är meckigt och kräver lite jobb i fråga om tillvänjning osv . Ibland kanske det öht inte behövs , beroende på vad man som hästägare prioriterar och är nöjd med ?

Dock så finner jag det väldigt standard att fullbloden i sig om de gått på bana/löpt , utifrån tidigare tillvaro på box till största del , ofta gillar sin box väldigt mycket och sällan har ngt emot att vara där ;)
Enklare är de också utifrån deras tendenser till utfodringskrav , känslighet ang i sekter pga tunn hud osv , samt hov och sko behov , att inte ha ute dygnet runt Ffa sommartid . Men självklart funkar många oavsett ras även alldeles utmärkt på de premisserna . Bara en inflik i diskussionen .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Har ni hästarna ute i ur och skur minst 8 timmar om dagen oavsett vad de signalerar?

Nej, 24h om dygnet är de ute, om de inte är drabbade av sjukdom eller skada och behöver vila. En del av dem vilar dessutom allra bäst ute i sin flock, eller ute i liten hage med kompis, snarare än i stallet, men det är individuellt.

Inga täcken annat än vid behov efter arbete (förstör anpassningen och pälssättningen inför vintern) - men det är givetvis beroende på vilka prestationer och vilken typ av stall man tänkt sig under den kommande vintern.

Fast å andra sidan har alla hästar möjlighet att gå in i ligghallarna om de vill, när som helst. De befinner sig ganska korta stunder i ligghallarna, absoluta majoriteten av tiden spenderar de ute.

Det finns ingen större anledning att förmänskliga sina djurs behov. Tycker jag. Jag vet att jag och mina hästar absolut inte har samma definition av busväder i alla fall. Snöstorm är ju busväder! Fast hästarna tycker oftast att det är bus-väder! ;)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast kan man jämföra hästar på lösdrift och hästar på box?
Det kanske man kan?
Jag tänker framförallt som du skrev att de har sin ligghall om de behöver, men även tänker jag att de är vana att vara ute dygnet runt?
Vad ska de vilja komma in till liksom?
Mina vet ju att det är nybäddat och serverat där inne.
Tror jag iaf att de vet.....?
Jo, det vet de nog :)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

JAA!!!
Jag vill se en byggtråd där du bygger kullar och dalar åt hästarna :D
Kan du inte bygga in lite naturligt vatten också? ;)

Naturligt vatten finns!!! :D
Jag kan se min man slita sitt hår när jag lägger fram mitt nya projekt :D
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast kan man jämföra hästar på lösdrift och hästar på box?
Det kanske man kan?
Jag tänker framförallt som du skrev att de har sin ligghall om de behöver, men även tänker jag att de är vana att vara ute dygnet runt?
Vad ska de vilja komma in till liksom?
Mina vet ju att det är nybäddat och serverat där inne.
Tror jag iaf att de vet.....?
Jo, det vet de nog :)

Om du slutade ge mat inne , tror du de skulle gå in och ställa sig och skita och kissa i nyhalmen och tycka att det var skönt att stå instängd i 12 timmar?
Om jag ger min extraransonen utanför hagen men inte inne , tror du han vill gå in då?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Nej, 24h om dygnet är de ute, om de inte är drabbade av sjukdom eller skada och behöver vila. En del av dem vilar dessutom allra bäst ute i sin flock, eller ute i liten hage med kompis, snarare än i stallet, men det är individuellt.

Inga täcken annat än vid behov efter arbete (förstör anpassningen och pälssättningen inför vintern) - men det är givetvis beroende på vilka prestationer och vilken typ av stall man tänkt sig under den kommande vintern.

Fast å andra sidan har alla hästar möjlighet att gå in i ligghallarna om de vill, när som helst. De befinner sig ganska korta stunder i ligghallarna, absoluta majoriteten av tiden spenderar de ute.

Det finns ingen större anledning att förmänskliga sina djurs behov. Tycker jag. Jag vet att jag och mina hästar absolut inte har samma definition av busväder i alla fall. Snöstorm är ju busväder! Fast hästarna tycker oftast att det är bus-väder! ;)

Det är precis så mina hästar beter sig också. Är det dock snöblandat regn med en hel del blåst på det så uppskattar de inte vädret. Annars älskar de att vara ute, unghästarna använder ligghallen att ligga ner i då om det inte är tort i hagen, annars ligger de hellre i det torra bajset i ena hörnet av hagen -.-'

De vill sällan in och står inte och väntar vid grinden. Även om några av de får kraftfodret inne så väntar de inte på det direkt. Ligghallen används som mest om det finns mat där inne. Vi lägger ut mat där om det är pissväder(mkt regn) Annars används den sällan, de använder hellre "Taket" där de får skydd från regn men kan fortfarande vara ute och få lite blåst på sig ;) hahah
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Om du slutade ge mat inne , tror du de skulle gå in och ställa sig och skita och kissa i nyhalmen och tycka att det var skönt att stå instängd i 12 timmar?
Om jag ger min extraransonen utanför hagen men inte inne , tror du han vill gå in då?

Min "Sissy" vill in nar han tycker att det ar kallt aven nar jag har matat ute i langa perioder. Han klarar sig helt klart battre om jag lagger pa honom ett regn tacke, men ar det kallt och han blir genomblot i manen vill han in.
Min andra vill in nar det ar for varmt pa sommaren, han svettas floder i skuggan under traden nar det ar 30*+ ... medan min lilla fryslort garna star i solen och viftar med svansen.:p
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Amen som de religiösa säger ;)

*KL*

Våra är ute 24 timmar om dygnet året om, de använder lästallen stor del av dagen på sommaren men är ute hela natten (insekterna). Ofta gallopperar hela gänget in samtidigt till lästallen när insekterna kommer igång. Vintertid står de aldrig i lästallen, möjligtvis tar de vägen igenom lästallet när det är blött ute eftersom det är torrt där.

Vi klipper vid behov men inte mer än att de kan vara utan täcke. Är det oväder så står de ute på öppna fältet tillsammans med rumpan mot vinden fast de har både lästall och skog. Ibland ställer de sig i lä ute på betet men inte vid riktigt oväder. De har vattendrag som går i betesmarken där de dricker.

När vi ska jobba med dem så ropar vi så kommer de vilket är bra då det skulle ta tid att hämta åtta hästar varje dag ;) Våra hästar får alltså vara hästar så mycket det är möjligt vilket gör att de inte är övertända eller stela i lederna då de rör sig mycket hela tiden. Magen hålls igång då de alltid har något att äta ute i betesmarken största delen av året. Vi har öppna fält, stenigt naturbete, lite kuperat och skog så de lär sig att lyfta på benen. Även om vi har akutboxar så använder vi småhagar i anslutning till betet där de andra går så de har sällskap och är då lugnare.

Då jag anser att en häst är en häst är en häst...så kan man fråga sig varför en del anser att det inte är så?

Till att börja med så är hästens naturliga beteende att vara ute dygnet runt året runt oavsett ras. Det finns i Sverige otaliga exempel på att hästar för fritidsändamål ända upp till högpresterande tävlingshästar som klarar av att gå ute dygnet runt. En häst som inte fått lära sig att vara häst tar tid att vänjas in igen, det är inget som sker under dagen, men det går.

Varför är det inte så då? Min absoluta övertygelse är att det är vi människor som lär dem att frångå sitt naturliga beteende :banghead: Det kan bero på flera olika saker.

- När man köper gård så räknar man boxplatser istället för ha.
- Hästarna förmänskligas (är det genetskt? ;) )
- Det är bekvämast för människan att ta in hästarna på box.
- Man går på tradition istället för att tänka själv.
- Kunskapen om hästens fysik brister.
- Istället för att gå till ex. Hästsverige, SLU eller SVA går man i första hand till BUKE och frågar :crazy: ;)
- Behandlar man hästen som en porslinshäst så blir den en porslinshäst.
- Man saknar kunskap om hur en fungerande lösdrift ska se ut.
- m.m.

Om ni kan, låt era hästar få vara hästar så mycket det går så får ni en glad, stark och mentalt stabilare häst :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast kan man jämföra hästar på lösdrift och hästar på box?
Det kanske man kan?
Jag tänker framförallt som du skrev att de har sin ligghall om de behöver, men även tänker jag att de är vana att vara ute dygnet runt?
Vad ska de vilja komma in till liksom?
Mina vet ju att det är nybäddat och serverat där inne.
Tror jag iaf att de vet.....?
Jo, det vet de nog :)

Fast det är ju inte så många hästar som föds och lever på lösdrift från början.
Typ alla hästar måste ju lära sig att gå på lösdrift likväl som att stå på box.
En "box häst" får man ju lära och vänja att vara ute och en "ute häst" får man lära och vänja att stå i en box.
Knasigare än så är det faktiskt inte.

Jag har en av varje sort men nu har de vant sig och lärt sig att båda alternativen fungerar bra.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Delvis KL

Betyder det att de hästar som är vanda på box är olyckligare?
Jag tror att hästar är vanedjur och det som de är vana vid = trygghet.
Jag tror inte en häst per automatik mår sämre av att stå i box om nätterna.
Men sedan är ju alla individer och har olika behov.
Men om man utgår från en häst som mår bra och som står i box.
Den får några mål ute varje dag och kommer in på kvällen och får kvällsmålet inne. Om den serveras kvällsmålet ute istället, så vill den ändå in och lämnar maten orörd. Är det fint väder, vill den vara ute längre, men ändå in till slut. Är det kasst väder, vill den in betydligt tidigare. Detta är pga vad den är van vid.
Och spöregnar det, så vill den in pga att den är van vid att kunna få värme .
Mår denna hästen sämre pga att den har rutiner?
Jag tycker inte att man kan jämföra lösdriftshästar och boxhästar.
Att man kan vänja dem, absolut!
Men sålänge som en boxhäst är en boxhäst och en på lösdrift är på lösdrift,
Så nej.
Det som jag funderade över när jag startade tråden, var hur illa det är att ta in hästar "för tidigt" som visar tydligt att de inte vill vara ute.
Då tyckte jag det kändes "hemskt" pga att det sitter inpräntat att hästar ska vara ute så mycket det bara går.
Men ju mer jag funderat på det, så inser jag att allt handlar om vana och om en häst är van att vara ute x antal timmar, så blir det dennes verklighet och trygghet. Sedan tror jag som sagt att det absolut finns de som behöver något annat. Men som jag tänkte tidigare, att det var taskigt att ta in? Nej, jag tror jag har ändrat mig faktiskt.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Vi har faktiskt en konstgjord kulle i vår vinterhage :-) Någonstans skulle vi ju göra av schaktmassorna... Men de kommer inte få gå på den i vinter, den måste sätta sig lite bättre. Men troligen nästa vinter!
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag tror inte att en häst på box måste vara olycklig.

Däremot finns det ju bevisat hur många ggr som helst att det finns fler fördelar med en bra lösdrift.
Tex har ju hästar ett väldigt stort rörelsebehov, ett rörelsebehov vi inte kan tillgodose om hästarna står på box om man inte motionerar hästen väldigt väldigt väldigt mycket.
Men jag vet så gott som ingen som ser till att sina hästar går flera flera mil varje dag.
Att en häst rör sig mycket gör den hållbar, en häst som rör sig mycket håller igång bla tarmarna och är generellt friskare och får sällan kolik tex, en häst som rör sig mkt får generellt bättre hovar än en som bara står.
En häst som är ute mycket börjar sällan krubbita, väva eller andra olater som de ofta får när de står mer eller mindre på box.

Förr var det ju vanligt med boxvila om hästen var sjuk/skadad men ny forskning visar ju att det ofta är fel och bättre med rörelse så därför går man mer och mer ifrån boxvila och vill ha mer rörelse istället.
Självklart finns det fall där boxvila är ett måste.

Så nog finns det en anledning till att de flesta av oss blivit inpräntade att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Håller med dig. Säger absolut inte att det är fel med lösdrift.
Funderade mest på vad som är humant när man har häst på box.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 725
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 787
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp