Bukefalos 28 år!

Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag hade inte tvingat hästarna att vara ute i skitväder!

Mitt gamla sto stod nästan alltid vid grinden klockan 13,00 på vintern då ville hon in! Lunch serverades i hagen vid 12 så hon bör ju varit mätt. Taskig matte tog ändå inte in då om det inte råkade vara storm eller snålblåst.

Hon fick snällt stå där och hänga till klockan blev runt 15, övriga flocken strosade runt i hagen och matte var inne så det berodde inte på att jag var i stallet.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Och då är min fråga om man ska tvinga dessa individer som inte vill att vara ute ändå? Som jag nämnt tidigare, så blir det ju ohållbart att ha dem inne. Det tycker jag verkligen inte är ett liv för hästar. Men om de får gå ute i några timmar bara istället för hela dagar? Är det inte mer humant på något sätt, eller lägger jag in för mycket mänskliga känslor i det hela?

Jag hade låtit mina hästar vara ute även om de vill gå in.
Även om det är äckelväder så är det bättre att vara ute i friska luften än att stå i stallet.
I stallet får de ju ändå stå så många timmar av dygnet.

Men jag skulle nog försöka göra hagen mer intressant genom att tex plantera buskar och träd osv i den.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Nä, vem gillar Skåne blåst och regn? :D

Frös mer när det var två minus i Skåne än i Boden när det var minus 25!

Detta med utevistelse får man se till individen tycket jag. Min häst ställer sig vid grinden vid kraftigt regn/snö och/eller blåst och Gud nåde mig om jag inte släpper in, då får jag det onda ögat. Nämde jag att det är ett sto?:p

Min förra häst (valack) hade för vana att först bara sticka ut mulen för att kolla väderleken. Vid skräpigt väder vände han helt sonika om och gick in igen.

Idag delar jag stall med bland annat en obestämbar korsning som verkligen avskyr att vara inne. Innevistelse i tjugo minuter är lagom innan den börjar trampa runt.

Nu kan jag ha ju ha skämt bort mina hästar med att ta in dem vid skräpväder men hade de visat att de föredrar att vara ute så hade de naturligtvis fått det.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Det beror ju mycket på hur hagarna ser ut. Jag har rätt mycket skog i mia hagar så hästarna går in i skogen när de vill slippa blåst eller regn. De har mycket grenar och sly att pilla med och knallar runt rätt mycket. De har också en ligghall i ena hagen och nu när det är så blött och en hel del lera så är de väldigt mycket i ligghallen. Fördelen är ju att de kan gå in och ut där precis när de själva vill. Mina är ute dygnet runt än, men i perioder står de i stallet på nätterna. Då får jag ofta ropa och ibland skramla med foder för att få in dem.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina beror på vilken hage dom går i om dom hänger vid grinden eller inte.
Skogshagen med ligghall aldrig och öppna hagen krävs det inte mycket skit väder för att dom skall hänga vid grinden och den tredje hagen som har skog i andra ändan från grinden kommer dom skrikandes i galopp från skogen till grinden om dom hör mej på gården vid skit väder ser dom att jag inte är på väg till dom blir det snabbt till skogen igen.

Och tar jag ut dom vid dåligt väder blir det tvär stopp om man ska förbi skogshagen på 2 (den ena kan man lirka förbi men inte den andra) av dom den tredje struntar i vilket.

En av dom får man passa sig för om hon varit i fel hage vid dåligt väder för annars kan man få ett hugg.

Ingen mat i krubban inne vid intag det får dom innan dom kommer ut eller efter motion.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Våra bestämmer själva när dom skall in och då samlas dom framför huset där dom kan blänga uppfodrande på alla som rör sig och gnägga om ingen kommer och hämtar dom rask nog. När detta händer i tid bestäms helt av vädret. Är det fint kommer dom vääldigt sent på kvällen och vid regn och blåst typ klockan 3 på eftermiddagen
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag hade låtit mina hästar vara ute även om de vill gå in.
Även om det är äckelväder så är det bättre att vara ute i friska luften än att stå i stallet.
I stallet får de ju ändå stå så många timmar av dygnet.

Men jag skulle nog försöka göra hagen mer intressant genom att tex plantera buskar och träd osv i den.

håller med (:
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Du är ju övertygad om att dina hästar vill stå inne (längre), så ställ in dem då? Du som hästägare får göra så som du anser är det bästa för dina hästar. Om hagen och vädret är så dödstrist att de trivs bättre på några kvadrat var i sina boxar i stallet så får du väl ta beslutet att hålla dem kvar inne. Jag och väldigt många andra kommer naturligtvis fortsätta ondgöra oss över hästar som inte har möjlighet att röra på sig så mycket som mekaniken i en hästkropp är gjord för att göra, men dina hästar är ditt ansvar och till sist och syvene är det bara du som kan avgöra vilket det minst onda av alla alternativ är. Jag hade inte heller lämnat hästar med lera halvvägs upp på skenbenen, dyngsura, i piskande vind och slut på grovfoder. Var på skalan därifrån och till "sol, ljummen bris, gräs och underbara hästkompisar" man drar linjen för att utöka hästarnas innetid är individuellt. Individuellt för hästägaren alltså. Inte nödväntigtvis så mycket för hästen.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

I dagsläget har mina hästar platta hagar med träd i en av dem. I en finns ligghallen som jag skrev om. Vi har gjort en grushage för de riktigt blöta dagarna, men vill helst ha dem i de större hagarna. Får jag ordning på ligghallen, så kan jag inte ge bättre förutsättningar i ett mycket platt landskap :)
Gör i ordning ligghallen du. Blir den bra och har bra underlag (vet ett ställe där de hade grovt vasst stenkross. hästarna gick inte in där... no shit sherlock;) ) så kan jag nästan garantera att de gärna kommer stå i den under dagar med äckelväder :)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Håller med .
Vi tar in våra tidigt om det är total storm /piskregn/kastvindar vilket det är kanske på ena handen räknat på en vintersäsong av den graden jag menar .

Om vi skulle ta in hästarna tidigare hela tiden så fort de själva fick för sig att de ville in, skulle de vilja in typ såfort en människa visar sig i stallet . De vill in och äta kraft , sen vill de ut igen ;)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Det är ju klart att jag gör som jag vill, men jag slits mellan vad jag tror är bäst för mina hästar och vad som verkligen är bäst för dem! Det är ju därför som jag behöver bolla med er :)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag tror inte att ute alltid är bäst för hästar, och då har jag ändå min på lösdrift...

Om hagvistelsen innebär att stå i en lerig ruta, utan skydd för väder och vind så tror jag definitivt att många hästar föredrar boxen istället. Om man däremot kan erbjuda ett bra skydd för väder och vind ute, och bra förhållanden i övrigt så tror jag det mest handlar om rutiner, vad hästen är van vid. Är den van att vila inne och därmed har svårt att vila ute så vill den säkert in, men är den van att leva ute dygnet runt så saknar de knappast boxlivet.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Ja, då måste man ju komma på andra lösningar tex bygga en hall eller dylikt så hästarna kan välja för då får man nog överväga utegång hur som helst men att man erbjuder ett alternativ i en större hall eftersom att stå på box i 4 månader eller i ett litet vindskydd inte är godtagbart alls för en frisk häst.

Men kan det verkligen vara så dåligt väder i 4 månader? Låter väldigt mycket.
Här har vi max 3 dagar om året när vi överväger tidig ingång eller innedag.

Ja det kan det.. I skåne kan det vara så.. därför flyttade jag därifrån för jag blev VANSINNIG till slut på den där jävla blåsten.. det blåser som en satans superfläkt dvs HELA tiden.. spelar ingen roll vilken årstid det är, regnar det lite på den där blåsten så är det storm och på tvären.. Visst det blåser här på västkusten oxå men det går inte att jämföra på samma dag samma mängd regn här är lite fallande droppar.

Annars är det ju så att bra stora hagar med möjlighet till sysselsättning och skydd brukar ta udden av det dåliga vädret, hästar som går i sådana hagar bryr sig sällan om regn och blåst.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Vårt ena sto kan absolut säga till när hon vill in och ibland faller jag till föga. Hon gillar att vara inne på vintern. Skulle hon få bestämma helt själv så skulle hon enbart vara ute när det är ljust.

Även om det är hö i hagen etc så vill hon in, hon är likadan när hon är högdräktig, då säger hon också till om hon vill in och vila. Framförallt när det närmar sig fölning då brukar hon faktiskt få bestämma själv.
Med sista fölet så sa hon till och sen direkt in och fölade.

Står hon bara vid grinden är det lugnt men in då ropar hon, starkt och uppfodrande samt står o lyfter på ett framben.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Hästar kan inte räkna ut att box=torr efter en stund.

Jag tror att de mycket väl vet att inne=torrt och vindstilla.
Och kan önska sig in.

Hos mig ser det ut så här:
Hästarna på lösdriften väljer ju ibland att stå i ligghallen, och jag antar att det är för att de väljer när de hellre är ute och när de hellre är inne.
De hästar som står på stall, är ju ute dagtid. När det är ruskigt väder, ställer de sig vid grinden och gnäggar när jag går förbi.
När vädret är trevligt, är de inte vid grinden och verkar inte särskilt intresserade av vad jag gör.

Så visst kan de visa att de önskade något annat.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Håller med och tycker det ibland verkar inne att beskriva hästar som varelser som bara tänker på mat. Som att det var ponnyer liksom:p

Alla djur verkar ha förmågan att veta var det är varmt och lä när regnet piskar runt öronen. Klart en vanlig stallhäst vet att boxen är ett skydd mot väder och vind ? Hur skulle de annars överleva om de var så korkade att de inte vet var man tar skydd?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Håller med och tycker det ibland verkar inne att beskriva hästar som varelser som bara tänker på mat. Som att det var ponnyer liksom:p

Alla djur verkar ha förmågan att veta var det är varmt och lä när regnet piskar runt öronen. Klart en vanlig stallhäst vet att boxen är ett skydd mot väder och vind ? Hur skulle de annars överleva om de var så korkade att de inte vet var man tar skydd?

De överlever ju utan skydd. Annars skulle vi ha en massa döda hästar liggande i hagarna.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Ja, eller att djur är helt oförmögna att tänka själv eller ha känslor :meh:

Jag tror på att de kan tänka mer intelligent än vad vi tror och helt klart att de har känslor, humör och personlighet..tills dess att någon kan bevisa motsatsen.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Ja det kan det.. I skåne kan det vara så.. därför flyttade jag därifrån för jag blev VANSINNIG till slut på den där jävla blåsten.. det blåser som en satans superfläkt dvs HELA tiden.. spelar ingen roll vilken årstid det är, regnar det lite på den där blåsten så är det storm och på tvären.. Visst det blåser här på västkusten oxå men det går inte att jämföra på samma dag samma mängd regn här är lite fallande droppar.

Annars är det ju så att bra stora hagar med möjlighet till sysselsättning och skydd brukar ta udden av det dåliga vädret, hästar som går i sådana hagar bryr sig sällan om regn och blåst.

Då skulle du bo här nere nu när markerna är mättade med vatten och även den mest dränerade platsen är vattensjuk :(

Och du det blåser med ;)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Beror ju på hagarna. Finns det inget skydd och dom bara står still på ett ställe så kan dom lika gärna stå stilla i boxen. "Våra" är ute ca 12 h /dag och har rejäla (2 ha kuperat) hagar men är det pissväder kan dom få komma i lite tidigare.
Däremot en liten lerig fyrkant på skånska slätten en typisk skånevinterdag, knappast "Utevistelse" i den bemärkelse att det gör hästarna gott. Glad att jag slipper stalla upp utanför Malmö nuförtiden.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 725
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 006
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 787
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp