Hästar ömtåligare nu?

Man kan nog vara glad, för kusarnas skull, att vi inte är beroende av hästar idag, på samma sätt som för 150 år sedan. Talade för länge sedan med en man som arbetat som dräng på en av de större gårdarna kär . Gården hade 3 typer av hästar, tunga jordbruks. lättare (nordsvenskar) för skogen och så ngr vagnhästar för herrskapet. Och de tunga hästarna led illa på höstarna när de timme efter timme, dag efter dag. Veckovis fick plöja i den tunga höstleran. Nordsvenskarna i sin tur tog mycket stryk när tunga lass skulle skotas ur skogen.
Av de 20 till 25 hästarna på gården fick ofta ngn läggas i kull varje år pga förslitningsskador. För att inte tala om de skador människor ådrog sig i samband med arbetet med hästarna. Men ngt hade man då. Man hade en kunskap om djuren och hanteringen som inte alla har idag. Hästar som i praktiken står still både en o två veckor, tas sedan ut för en längre tur av ägare som inte inser riskerna med detta.
 
När en häst av fyra börjar dricka dåligt så märker du det kanske när det är för sent. Tror du det är vanligt att fyra hästar plötsligt slutar dricka på en lösdrift om det inte är fel på vattnet?
Har man lite hästöga och ser hästarna varje dag så märker man utan problem om någon beter sig underligt. Magkänslan talar rätt snabbt om att någon häst ser lite hängig ut eller inte är framme och äter eller dricker lika ofta som vanligt. Fördelen med hästar på lösdrift är att de rätt ofta skapar egna rutiner så är det någon som inte gör som vanligt så håller man ett extra öga på den.
Då tror jag det är ett större problem med oupptäckta skador i ett stort kollektivstall där många olika människor med olika grader av kunnande hanterar hästarna och inte ser dom regelbundet.
 
Nä därför har man nog dålig koll om man inte märker att vattnet är dåligt
Du verkar inte ens förstå vad jag skriver, att om en häst av fyra slutar dricka är det mest troligt något annat fel än vattnet.
Har man lite hästöga och ser hästarna varje dag så märker man utan problem om någon beter sig underligt. Magkänslan talar rätt snabbt om att någon häst ser lite hängig ut eller inte är framme och äter eller dricker lika ofta som vanligt. Fördelen med hästar på lösdrift är att de rätt ofta skapar egna rutiner så är det någon som inte gör som vanligt så håller man ett extra öga på den.
Då tror jag det är ett större problem med oupptäckta skador i ett stort kollektivstall där många olika människor med olika grader av kunnande hanterar hästarna och inte ser dom regelbundet.
Mina har som sagt 200 l vatten + fri tillgång på grovfoder och stor hage, de står inte och äter eller dricker varje gång jag kommer dit men de kommer alltid fram till mig och om jag inte ser dem kommer alla när jag ropar. Jag känner ju dem utan och innan men har inga andra hästar i hagen, med fler hästar och fler ägare är det ju lättare att man missar något och aldrig mer kollektivstall för min del. Jag har aldrig sett ett fungerande. :crazy:
 
Du verkar inte ens förstå vad jag skriver, att om en häst av fyra slutar dricka är det mest troligt något annat fel än vattnet.

Mina har som sagt 200 l vatten + fri tillgång på grovfoder och stor hage, de står inte och äter eller dricker varje gång jag kommer dit men de kommer alltid fram till mig och om jag inte ser dem kommer alla när jag ropar. Jag känner ju dem utan och innan men har inga andra hästar i hagen, med fler hästar och fler ägare är det ju lättare att man missar något och aldrig mer kollektivstall för min del. Jag har aldrig sett ett fungerande. :crazy:
Så ska det väl vara, vare sig det gäller hästar eller kritter. När man kommer ska det alltid ses som positivt av djuren. Ngt gott, lite social kontakt..då är allt i sin ordning
 
Du verkar inte ens förstå vad jag skriver, att om en häst av fyra slutar dricka är det mest troligt något annat fel än vattnet.

Mina har som sagt 200 l vatten + fri tillgång på grovfoder och stor hage, de står inte och äter eller dricker varje gång jag kommer dit men de kommer alltid fram till mig och om jag inte ser dem kommer alla när jag ropar. Jag känner ju dem utan och innan men har inga andra hästar i hagen, med fler hästar och fler ägare är det ju lättare att man missar något och aldrig mer kollektivstall för min del. Jag har aldrig sett ett fungerande. :crazy:
Nä jag förstår verkligen inte vad du skriver.Men faktum är att lyckas fyra hästar (antog de fick samtidigt el?)fått kolik då har man dålig koll eller inte ger tillräckligt med mat o vatten
 
Nä jag förstår verkligen inte vad du skriver.Men faktum är att lyckas fyra hästar (antog de fick samtidigt el?)fått kolik då har man dålig koll eller inte ger tillräckligt med mat o vatten
Jag vet inte ens vad det är för hästar du pratar om. Jag har aldrig ens haft en kolikhäst tack och lov.
 
Grunnar på hur en ridskola ens får till 8 timmar ute vintertid om de inte har lös drift?
Hästarna ska ju först ut och oftast äter de inne eftersom det är mindre besvär för personal och börjar man 07 så är de ju inte ute förrän efter 8.
Sen ska de ju äta och borstas hyfsat rena- kolla hovar etc innan lektionerna som börjar vid 16 och då kommer de ju in 14-14.30 och får en 6 timmar i hagen
Vilket känns ok för min del. Men 8 timmar så börjar ju personalen jäkligt tidigt eller så börjar lektionerna väldigt sent?
 
Grunnar på hur en ridskola ens får till 8 timmar ute vintertid om de inte har lös drift?
Hästarna ska ju först ut och oftast äter de inne eftersom det är mindre besvär för personal och börjar man 07 så är de ju inte ute förrän efter 8.
Sen ska de ju äta och borstas hyfsat rena- kolla hovar etc innan lektionerna som börjar vid 16 och då kommer de ju in 14-14.30 och får en 6 timmar i hagen
Vilket känns ok för min del. Men 8 timmar så börjar ju personalen jäkligt tidigt eller så börjar lektionerna väldigt sent?
Men va? Om de kommer ut vid 08:00 är inte jättetidigt och sen in vid 16:00 för lektion på eftermiddagen. Där jag jobbade förut var dessa tider vanligast då de flesta lektioner började först vid 17:00
 
Grunnar på hur en ridskola ens får till 8 timmar ute vintertid om de inte har lös drift?
Hästarna ska ju först ut och oftast äter de inne eftersom det är mindre besvär för personal och börjar man 07 så är de ju inte ute förrän efter 8.
Sen ska de ju äta och borstas hyfsat rena- kolla hovar etc innan lektionerna som börjar vid 16 och då kommer de ju in 14-14.30 och får en 6 timmar i hagen
Vilket känns ok för min del. Men 8 timmar så börjar ju personalen jäkligt tidigt eller så börjar lektionerna väldigt sent?

En ridskola här fodrar fri tillgång ute dagtid och har lösutsläpp så hästarna går ut tidigt och sen in runt 14.30.

För en ridskolehäst som jobbar flera timmar tycker jag inte det är ett dåligt liv alls. De går ute i stor flock och stor hage utetiden sett och sen som sagt, ordentligt med jobb ovanpå det.
 
Jag svarade på hennes inlägg för fyra hästar blev sjuka.Det är de jag talar om 😃
En av fyra hästar. Inte fyra av fyra hästar. Men skitsamma här är iaf @Mia_R :s första inlägg om det


Citat:Hur mycket mina hästar dricker ute beror på hur torrt hösilaget är, hur kallt det är = äter mer = dricker mer samt hur kallt vatten de får. De har tillgång till 200 liter på två halvblod och en shettis och vintertid får de varmt vatten. Om en häst börjar dricka mindre i en grupp är det inte alls säkert att det märks så snart. Jag jobbar dessutom skift så det varierar vilka tider jag är hos hästarna.... slutcitat.
 
En häst som arbetar flera timmar per dag eller tränas ordentligt behöver inte hagvistelsen för att få motion.

Detta är ju sant, kruxet är ju att 90% av hästar som i storstäderna (och f.ö en hel del andra ställen med) är hobbyhästar som ägs av en ryttare och dessa utför inte hårt arbete, utan rids någon timma om dagen ca 5-6 dagar i veckan. Jag ser en STOR missuppfattning bland många sådana ryttare vilken nivå av arbete deras häst arbetar på. Många resonerar som så att ”de har en tävlingshäst” och då resoneras det att det ”sunt/normalt” att den står i fyrkantsruta 5 timmar/dag och sen rids någon timma max varje dag.

Tycker just att denna typ av hästhållning är så pass vanlig bland vanliga hobbyryttare, är en rätt bekymmersam aspekt.
 
Detta är ju sant, kruxet är ju att 90% av hästar som i storstäderna (och f.ö en hel del andra ställen med) är hobbyhästar som ägs av en ryttare och dessa utför inte hårt arbete, utan rids någon timma om dagen ca 5-6 dagar i veckan. Jag ser en STOR missuppfattning bland många sådana ryttare vilken nivå av arbete deras häst arbetar på. Många resonerar som så att ”de har en tävlingshäst” och då resoneras det att det ”sunt/normalt” att den står i fyrkantsruta 5 timmar/dag och sen rids någon timma max varje dag.

Tycker just att denna typ av hästhållning är så pass vanlig bland vanliga hobbyryttare, är en rätt bekymmersam aspekt.
En av fyra hästar. Inte fyra av fyra hästar. Men skitsamma här är iaf @Mia_R :s första inlägg om det

Ja o även hårt arbetande hästar behöver lugn rörelse i hage
Citat:Hur mycket mina hästar dricker ute beror på hur torrt hösilaget är, hur kallt det är = äter mer = dricker mer samt hur kallt vatten de får. De har tillgång till 200 liter på två halvblod och en shettis och vintertid får de varmt vatten. Om en häst börjar dricka mindre i en grupp är det inte alls säkert att det märks så snart. Jag jobbar dessutom skift så det varierar vilka tider jag är hos hästarna.... slutcitat.
 
En av fyra hästar. Inte fyra av fyra hästar. Men skitsamma här är iaf @Mia_R :s första inlägg om det


Citat:Hur mycket mina hästar dricker ute beror på hur torrt hösilaget är, hur kallt det är = äter mer = dricker mer samt hur kallt vatten de får. De har tillgång till 200 liter på två halvblod och en shettis och vintertid får de varmt vatten. Om en häst börjar dricka mindre i en grupp är det inte alls säkert att det märks så snart. Jag jobbar dessutom skift så det varierar vilka tider jag är hos hästarna.... slutcitat.
Läste om det.Jag fattade först som på ett och samma ställe var det fyra hästar på samma lösdrift som fått kolik samtidigt.Uppfattade fel.
Hursomhelst tycker jag att man lära känna Sins hästar så pass att man vet om nått är fel tidigt
 
Beroende på när "förr" var.
Hästarna och ponnyerna idag är ofta betydligt högre i blod än de var på 70-talet och har därmed ofta tunnare hårrem och är därför i större behov av täcke, även när de blir blöta vår-sommar-höst.
Sedan är det fler som håller igång och tränar och tävlar sina hästar på vintern och därför klipper dem så att de dels inte svettas så mycket, dels torkar snabbare när de svettas (finns studie som visar på att det är positivt för hästarnas hälsa). Bara de senaste 25 åren har antalet ridhus i mitt närområde tiodubblats vilket ger helt andra ridförutsättningar/möjligheter än tidigare.


En häst som arbetar flera timmar per dag eller tränas ordentligt behöver inte hagvistelsen för att få motion. Därmed inte sagt att hagvistelse inte är viktigt för dem av flera andra orsaker. För ridskolehästar är det också bra för gruppen (och därmed eleverna) om hästarna kan gå i hage ihop.

Jag vet inte om jag hållermed om att allt skulle vara lättare att ha häst idag. Även om ridhusen är fler så har många regelbundna träningar och tävlingar dit hästarna ska köras. På 60-70-talet så kunde de med egen häst - grovt generaliserat- delas in i dem med egen gård (eller boende på landet nära gårdar) och dem med relativt mycket pengar som kunde betala för uppstallning (fullskötsel) i städerna eller på ridskolorna. Idag finns det ett större hästägande bland vanliga medelsvenssons vilket ger fler mellanvarianter, t ex uppstallning men med inslag av mer eget arbete. Det är ju i grunden positivt att inte bara de som kommer från häst-/djurägande och/eller rika familjer kan få möjlighet till egen häst, men ställer också andra krav.

Oavsett så ser jag ingen nackdel i att underlätta hästägandet. Om det är uppstallning med helinackordering eller om det är lösdrift beroende på häst och ägare/ryttare, så är det väl bra om båda är nöjda. Man måste förstås vara lyhörd för hur hästen trivs bäst, och kanske välja en häst som passar den typ av hästägande som man själv vill ha/kan erbjuda.

Hage för motion, måste vara en häst i riktigt dåligt skick för att bli tal om någon form av motion av att gå i hage.

Som du är inne på finns täcken för frusna hästar och även för att slippa ta in blöt eller lerig häst (ja jag har inte all tid i värden och själv inte sugen på att stå i ett moln av lerdamm när leran ska bort).

Att arbeta ordentligt 1tim eller kanse för ovanlighetens skull 2tim skulle kunna kompensera för övriga timmar på dygnet som stillastående är det nog bara någon med ingen kunskap om muskler, leder, senor och andra organ som har.

Att hästar med mycket blod skulle passa sämre ute på lösdrift tycks vara en seglevad myt, har själv rent fullblod till hästar med mycket fullblod i på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 968
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp