Bukefalos 28 år!

Hästar på taggtråd, hyrd hage.

KungTulle

Trådstartare
Nu är det som så att bonden jag hyr beten av även har hyrt ut ett bete i närheten av mitt till en annan hästägare.

Där är det sjukt dåligt stängslat och orsaken att bonden nu hyr ut det istället för att ha egna nötkreatur där är att de i regel rymde några ggr per sommar. Han vill inte ha bry med att stängsla om då han själv arrenderar markerna och det ju kostar multum att stängsla ett större område.

I hagen det gäller består staketet av taggtråd och eltråd i järn. Eltrådarna har på flera ställen växt in i träd etc så att strömmen leds runt enormt dåligt.
Där ligger skrot i form av härvor av rejält rostigt fårnät på flera ställen.

Numera är det ju förbjudet att ha hästar på taggtråd.... och den andra hästägaren har släppt 6 hästar där, varav en är ett sto med ett föl.

Jag tackade själv nej till att hyra det skiftet just pga av att staketen ser ut som de gör och skulle inte drömma om att släppa hästar där då olycksrisken ter sig enorm i mina ögon. Taggtråden är nämligen inte ny och välspänd utan det är den klassiska bonde-varianten där det är rostigt och hänger lite hipp som happ.

Huvudfrågan är nu VEM som är ansvarig- är det bonden som hyr ut en hage med undermåliga staket- eller är det hästägaren om något händer?:confused:

Jag är själv nöjd med de två skiften jag hyr och har fräscha elstängsel med krysstolpar och el. Har ingen tanke på att anmäla hästägaren, vill inte göra bonden sur på mig då jag är rätt beroende av att få hyra "mina" två skiften, tycker mest bara synd om hästarna i den "dåliga" hagen. Vad jag oroar mig för är väl mest att hästarna drar ut och gör trakten och kanske skuttar in i min ena hage där min 24 årige hingst kamperar. Min el fungerar superbra och mina hästar respekterar staketen!

Det rör sig dessutom om ston av vad jag kan bedöma dyrare ras- de ser alla fina och rastypiska ut. Dvs 6 ston och ett föl av en ras där ston i regel ligger på mellan 60 och 100 000 :-/styck. Jag har lite svårt att fatta att en hästägare- även om denne kanske inte bryr sig om sina hästars väl och ve lika mycket som jag gör, vill riskera kanske nästan en halv miljon kronor på att släppa hästar i hagar med livsfarliga staket????
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Jag hade ju rensat hagen själv om jag arranderat den och satt upp eget staket, (bara ta ner och sälja om man inte vill fortsätta med hästar sen).
Men finns hästägare där ute som inte orkar/ kan sätta upp stängsel själva utan nöjer sig med halvtaskigt staket till följd med trasiga hästar.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Tror är inte helt säker, men om ägaren till marken inte tagit på sig något ansvar för djuren utan bara upplåter marken. Så är det den som har ansvaret för djuren d v s ägaren i det här fallet som gör fel och har hela ansvaret. Man får helt enkelt inte släppa hästar i den hagen om den är stängd med taggtråd.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Själv hade jag anmält det hela till länstyrelsen eller vart det nu är man ska lämna in en anmälan om ärendet. För mig är viktigast att se till djurens väl, än vem som har ansvaret.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Själv hade jag anmält det hela till länstyrelsen eller vart det nu är man ska lämna in en anmälan om ärendet. För mig är viktigast att se till djurens väl, än vem som har ansvaret.

Betalar du mina hästars betesavgifter då om jag inte får fortsätta att hyra hos bonden ifråga?
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Det 'r v'l upp till hästägaren att se över staketen. Såvida bonden endast hyrt ut betesmarken och inte sommarbete med tillsyn om du förstår skillnaden.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Man kan göra en anonym anmälan.

Precis som om bonden inte skulle veta om att det är jag eftersom jag har diskuterat staketet med honom ett par gånger och rekommenderat att hästägaren ifråga skaffar plaststolpar och drar en elstängseltråd innanför det dåliga staketet för att göra det säkrare.

Den hagen ligger inte precis bredvid den lilla vägen där folk ofta promenerar förbi utan man måste veta om att det ligger en betesmark bakom ett ganska stort åkerfält.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Prata med bonden igen då och säg att du kommer göra en anmälan. Det är ju inte hans ansvar så jag tycker det verkar konstigt om du skulle bli uppsagd.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Men varför skriver du en tråd om det om du ändå inte vill anmäla det hela? Då finns det ju inte så mycket att göra åt saken mer än att hålla tummarna för att nget händer, eller hur? Varken hästägaren eller bonden - oavsett vems ansvar det är - lär ju göra nåt åt saken.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Hur ser du då på ditt moraliska ansvar?
Du är ju den som verkligen kan se till att den där föltappen inte hittas hängade i taggtrådstänglet. Eftersom vare sig bonden eller hästägaren verkar begripa bättre.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Jag skulle pratat med hästägaren om jag var du :) Han/hon kanske inte känner till lagen om taggtråd och att det ligger härvor med skräp i hagen?

Edit: såg nu att du har gjort det.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

Men varför skriver du en tråd om det om du ändå inte vill anmäla det hela? Då finns det ju inte så mycket att göra åt saken mer än att hålla tummarna för att nget händer, eller hur? Varken hästägaren eller bonden - oavsett vems ansvar det är - lär ju göra nåt åt saken.
A/Därför att jag vill veta om det i lagens ögon är hästägarens eller bondens ansvar.
B/Därför att jag vill behålla mina beten.
 
Sv: Hästar på taggtråd, hyrd hage.

A/Därför att jag vill veta om det i lagens ögon är hästägarens eller bondens ansvar.
B/Därför att jag vill behålla mina beten.
Det är hästägarens ansvar att inte ha hästar på taggtrådsstängsel (eftersom det är förbjudet). Om man hyr mark där bonden hyr ut "inklusive stängsel" så ska han se till att stängslet är i gott skick. Med tanke på att bonden hyr ut marken för att han inte vill stängsla för sina kor, så ingår nog inte stängslingen i detta hyresavtal.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 823
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 437
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 695
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 821
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp