Hästar som bara går i hagen!!

Är bara hagen tillräckligt stor och kuperad, men spännande "innehåll" (t.ex. träd, buskar, grenar, stubbar, bäck, omväxlande terräng) och med kompisar så tror jag nog att många hästar anser det vara sysselsättning nog. Sedan skadar det inte om de får ytterligare i form av ridning ;),

Samtidigt tror jag att många hästägare är för ambitiösa i sina försök att sysselsätta hästen. Har hästen som sagt tillräckligt med utrymme kan den faktiskt många gånger sysselsätta sig själv.
 
De allra flesta hästar rör sig alldeles för lite i hagen, för hur många hästar har hagar som åtskilliga ha stora? Jag tycker hela diskussionen faller på att man sätter likhetstäcken mellan hagvistelse och frihet. Hur man än vänder och vrider på det så är hagvistelsen ändå en väldigt begränsad form av frihet.

Har vi människor gjort hästen till vår ägodel och stallat upp den på stall så är vi också skyldiga till att erbjuda den ett så bra liv som möjligt.
 
Jag håller med dig!
Jag får också fruktansvärt dåligt samvete om jag inte gör något med min häst! :)
 
Men hur många hästar har en så stimulerande hagvistelse?
Med så pass många kompisar, och med den fina miljön du beskriver?
 
Mina avelsston gör inget annat än går i sina stora, mycket varierade/kuperade hagar med både äng och skog.
De går ute i flock från tidig morgon och kommer in varje kväll till en stor box med mycket halm, fri tillgång på hösilage och kraftfoder serverat i krubban.
Morgonens hösilage serveras ute i hagen på flata bergknallar.
Alla får sin lilla stund av personlig kontakt varje dag iform av kliande på favoritstället och visitation, men den mesta tiden läggs på unghästarna.

De verkar mycket levnadsglada och tillfreds med sitt liv!
(Igår skulle jag försöka få fölen att springa lite i hagen, men den som sprang mest och gjorde olika varianter på bocksprång och bakutsparkar, var vårt äldsta sto, snart 19 år..)

Björnvarps Gård
 
Visst är hagen en begränsad form av frihet, men det är ridning också. Och det stämmer att det är vår skyldighet som hästägare att se till att våra djur mår så bra som möjligt. Däremot är det inte sagt att en häst måste må dåligt av att bara gå i hagen, men då måste den hagen också uppfylla vissa krav. Man kan inte släppa en häst i en lerig rasthage och tro att det räcker.

Men samtidigt har jag sett otaliga exempel på sönderstressade hästar, där ägaren absolut inte menat något illa utan varit så mån om att hästen absolut inte fick ha tråkigt.

Det är klart att det är bra om man kan rida sin häst, men om det finns en eller annan anledning till att man inte gör det, behöver detta inte innebära att hästen lider - under förutsättning att hagen uppfyller kraven.
 
Visst är hagen en begränsad form av frihet, men det är ridning också. Och det stämmer att det är vår skyldighet som hästägare att se till att våra djur mår så bra som möjligt. Däremot är det inte sagt att en häst måste må dåligt av att bara gå i hagen, men då måste den hagen också uppfylla vissa krav. Man kan inte släppa en häst i en lerig rasthage och tro att det räcker.

Men samtidigt har jag sett otaliga exempel på sönderstressade hästar, där ägaren absolut inte menat något illa utan varit så mån om att hästen absolut inte fick ha tråkigt.

Det är klart att det är bra om man kan rida sin häst, men om det finns en eller annan anledning till att man inte gör det, behöver detta inte innebära att hästen lider - under förutsättning att hagen uppfyller kraven.
 
Nej, långt ifrån alla har tillgång till sådana hagar och har man inte det (utan bara leriga rasthagar) måste man se till att hästen blir mer stimulerad. Men min häst har det, jag bytte faktiskt stall för att han skulle få tillgång till bättre hagar.
 
Vi har en sådan häst på ridskolan där jag rider. Han var jättebillig i inköp därför att ägaren inte klarade av honom - han stegrade och stack och var allmänt bufflig. Han sattes gradvis i mer arbete på ridskolan, och numera är han en riktig gentleman, och dessutom ridskolans dressyrstjärna. Han blev oregerlig därför att han inte fick arbeta ordentligt, nu när han får det är han nöjd och glad och behöver inte protestera.
 
Ja jag förstår inte varför hästar som inte rids skulle må sämre än någon annan häst. Så länge man kelar och pysslar med dem och de har stora hagar som inte är lervälling så mår de absolut inte dåligt.
Ps Så fin Joker är :love: Han får du ju nominera i Bukegalan till årets föl.
 
Det beror väl på hur hagen ser ut. Det finns hästar som får gå i pyttesmå rasthagar hela tiden och de har det nog inte alltför roligt. Har de å andra sidan en kuperad jättehage kan de må hur bra som helst.
Dessutom vill jag bara påpeka att ridskolehästar oftast har det väldigt bra. Motion och allsidig träning utan att träningen är hård, fasta rutiner med fodring på bestämda tider och daglig utevistelse med hästkompisar. Regelbunden avmaskning och verkning av hovar. Tyvärr har jag träffat på många privathästar som inte alls har det lika bra.
 
Kan bara hålla med. Har exempel från flocken här hemma (12 st) Hästar som inte varit aktiverade på en tid är inte så alerta och framåt som de som jobbar hela tiden, de kommer inte till en när man kommer ut för att hämta någon. De man brukar jobba med kommer fram och "säger" ta mig, ta mej, ta mej ........En i hagen som inte hade aktiverats på lång tid stod ofta för sig själv och höll sig i bakgrunden, ibland med flocken och ibland ensam. Vi började lite försiktigt att ta promenader med honom för att senare rida ut kortare sträckor som succesivt ökats. Hästen är nu en helt annan häst, pigg och vaken i ögonen och 1 dm högre :) och vågar säga ifrån mer i flocken.
Vi ser också på de som inte jobbas med på ett tag att de blir lite "störiga", hinkar ska man trampa på m.m.
Flocken går för närvarande i ett kuperat och varierat bete och åkermark på c:a 5 ha.
Slutledning (helt ovetenskaplig) hästarna är mycket mer framåt, pigga och glada när de aktiveras.
Har inte sett många glada hästar som går i mindre antal och mindre hagar utan att aktiveras.

Rolle på Österlen
 
Jamen där har väl ägaren en skyldighet att se till att hästen sköts ordentligt :confused:
Om hon inte vågar rida så är det väl bara att skaffa en ny fodervärd :confused:

Jag skulle aldrig bara låta en frisk häst gå i hagen utan någon stimulans :mad: det är snudd på plågeri.
Har sett alltför många sådana hästar utan en glimt i ögonen och en hållning som säger allt :mad:
Varför har man häst om den bara ska gå och inget göra :confused:
 
Härligt! :)

Jag har varit aktiv på en ridskola i "100 år".
Och jag kan säga att jag sett MÅNGA hästar som varit som den du beskriver! Alltså efter ett tag på ridskola har hästen förvandlats från ett oregerligt monster till ridskolans klippa.
 
Jag tycker inte det är fel så länge dom har stora kuperade hagar och är ute mycket.Mina rids ett par gånger i veckan är ute 16 timmar om dygnet i en hage på 6 ha som vinter hage,till tre hästar.Inte är det synd om dom ialla fall en del kanske inte klarar det men det är ju från individ till individMVH Rex
 
Mina hästar går i en jättestor hage och de trivs bra ned det! Iof så är det hästar som levt på stäppen så de vet eg. inte om något annat liv. Självklart så tar vi ut dem och hanterar dem så ofta som möjligt. Den ena hästen rids för instruktör och den andra tömkörs! (ska ridas in snart)
Jag tycker att alla gör som de vill med sina hästar så länge hästarna mår bra! Jag skulle aldrig lägga mig i vad andra gör så länge hästarna inte far illa.

/ sandra :)
 
jag tycker att om häst/en/arna går i en jättestor hage med många kompisar och varierande terräng så har de nog rätt bra även om de inte rids, men kom igen.. hur många har det så?

det finns ju folk som behandlar hästar tokigt inom alla håll och kanter inom ridsport så om man tar de värsta som exempel så visst har de det väl det bättre i en hage än med dom människorna...

men till kritan så tycker jag faktiskt j*vligt synd om alla de hästar på mitt stall som aldrig gör något annat än att de äter,skiter och går ut till små leriga hagar (gammal sjöbotten, de är faktiskt nästan alltid leriga...) tillsammans med kanske en eller två andra hästar... så det är ju inte precis som drömscenariot att de har oändlig terräng och är en hel flock som leker hela dagarna precis... de här pollarna tar ut sin energi på att ibland bli lite till sig när bussen kommer och då kanske de vandrar lite fram och tillbaka längst hagkanten.

kan bara säga så här:

hade jag varit en av de pollarna som jag pratar om ovan på mitt stall hade jag hängt mig i boxgallret för länge sen...
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 825
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp