Hästar som bara går i hagen!!

håller med!

kan också säga att jag tror att hästar mår bäst av att de känner sig behövda och har ett arbete. Kolla bara på när folk pensionerar sig... det e inte överdrivet många som blir lyckliga på det.
 
ridskolehästar har ju faktisk mindre skador än privathästar då de motioneras regelbundet.

sen tror jag att det för rätt häst/ponny är rätt kul att vara ridskole häst/ponny jag menar, tänk bara på de ponnyerna som alltid slänger av ryttare vid den stolpen ,härjar, testar och verkligen leker med ryttarna! Jag tror att de har det rätt kul!

sen tycker jag iof att det e väldigt synd om såna ridskolepollar som alltid(nästan) rids i ridhus eller på volt, men det e ju samma sak som en del privathästar...
 
Nu har jag inte läst igenom tråden, men jag kan delge min erfarenheter från att ha varit i Camargue i somras för att köpa häst och då varit runt bland olika uppfödare.

Stona (de flesta) går hela livet i stora flockar på marker på ca 10 hektar. Avelshingsten får gå med stona under våren (hos en del hela året). Hästarna jag träffade där var ofta väldigt lyckliga, nyfikna och såg ut att trivas ypperligt.

Min pålle som kommer hit om 2 veckor (förhoppningsvis) skildes från stoflocken (och sin mamma) vid ungefär ett års ålder. Unghingstarna hamnade då i en egen flock. När vi var där nere (och han alltså var tre år) gick det 15-20 unghingstar (1-, 2- och 3 åringar) i flocken på över 3 hektar (såg inte hela hagen, men gissar på att den var uppemot 10 hektar). De var bland de levnadsgladaste hästarna jag sett, och då var det 35 grader varmt! När han kommer hit ska han få gå lösdrift, 3-4 hektar stor med 5-10 andra unghingstar. Jag hoppas han behåller sin levnadsglädje :D

Så, jag förstår inte alls de som tycker synd om hästar som bara får gå i hagen. Hästar som har hagar på mindre än ½ hektar och får stå i box halva dygnet (eller mer) kan jag också tycka synd om visserligen... men det gör jag oavsett om de rids eller ej ;)
 
en häst behöver stimuleras... att bara gå i hagen räcker inte... jag tycker att tävlingshästar som får gå i hagen har et optimala livet... i alla fall om de gillar den gren de tävlar i... då får de ju röra på sig...
 
Så länge hagarna är stora, kuperad med träd, kullar/berg osv, och hästen går i en lite större flock, så är det ju ingen fara. Men de flesta hagar har kanske inte de förutsättningarna, och då blir nog hästen gladare & friskare om den blir regelbundet motionerad.

Jag kan bara hålla med till 100%. Vi har turen att ha stora varierande betesmarker så att de hästar som inte rids får motion och lite omväxling.

Jag tror mycket på ideerna om att bygga naturliga hinder i hagarna och placera tex maten så hästarna måste röra på sig.
 
Hästar har inget som helst fysiologiskt behov av att ridas/köras eller motioneras på annat sätt. Har de tillgång till foder, kontakt med artfränder och ett hyfsat stort område att vistas på är de fullständigt nöjda.

Hästar som är vana vid att arbetas regelbundet kommer under en övergångsperiod att ha lite överskottsenergi. Däremot har de inte tråkigt.

Det är alltså ingenstans i närheten av djurplågeri eller vanvård att inte rida sin häst. Däremot finns det ju billigare sällskapsdjur om man inte är intresserad av själva ridningen...
 
Hästar har inget som helst fysiologiskt behov av att ridas/köras eller motioneras på annat sätt. Har de tillgång till foder, kontakt med artfränder och ett hyfsat stort område att vistas på är de fullständigt nöjda.

Hästar som är vana vid att arbetas regelbundet kommer under en övergångsperiod att ha lite överskottsenergi. Däremot har de inte tråkigt.

Kan bara säga att jag inte håller med dig. Mitt sto, sv hbl., är en mycket energisk dam. När hon är i full gång blir hon lätt rastlös och behöver mycket motion. Om hon inte rids, t.ex. nu när hon gått med föl ett halvår, blir hon uttråkad, sällskapssjuk ibland lite bitsk av sig och allmänt nergången, eftersom musklerna försvinner sakta men säkert. Hon har under hela tiden fodrats ordentligt eftersom hon har svårt att hålla hull.
De gånger vi tog ut henne och gjorde saker med henne sken hela hästen upp som en sol! Hon älskar att arbeta.
Hon kan inte bara gå i en hage, då får hon problem.

Ett annat exempel är en äldre valack i vårt stall som nu inte längre rids för att ägaren tycker att han är för gammal. Han har blivit sur och nästan aggressiv för att han får för lite stimulans. OK, de går inte i någon flera hektar stor hage, men jag lovar att han skulle vara minst lika trälig ändå eftersom han vill ha uppmärksamhet också.

Hästar är djur som är till för att arbeta, de är framavlade till det, och det är inte stora likheter mellan de hästar som en gång var vilda och de hästar som finns idag. Dagens framavlade häst har ett behov av att arbeta och uträtta något, speciellt om de får bra foder så de har energi och ork till att göra saker.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 831
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 093
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp