Hästar som inte "används"

Sv: Hästar som inte "används"

Cilla skrev:
ta med båda småttingarna när du går med hunden!!! alla tjänar pådet! hunden får komma ut i skogen = latjolajban!! du får motion = blir ooootroligt sexig inom en snar framtid!!! ;) hästarna får röra på sig och blir glada. allt detta kan du åstadkomma under samma tid det skulle ta för dig att "bara" rasta hunden..... :D


Jo, det händer ganska ofta att de följer med på rundan med hunden. Sist vi var ute skulle sambon hålla i hunden och jag i lille pållen, men det funkade inte så bra för sambon så det slutade med att jag har hundens koppel i ena handen och hästens grimskaft i andra hande. Gick väldigt bra!
 
Sv: Hästar som inte "används"

Ang vagn, så iaf förr kunde man köpa flakvagnar med luftgummihjul, som är LÄTTA. Gjorda för att dras med handkraft av människa, men om man endera gör själv (vi gjorde av ihåliga järnrör som vi värmde och formade och svetsade på skakelfästen på) eller ber någon firma att beställningstillverka dem åt dig, skaklar i lagom längd till dem så får man en finfin vagn till smååå ponnyer. Nu sålde jag min (många år efter ponnyerna gick till himlen, jag har svårt att skiljas från bra att ha saker *s*) förra året, annars hade du fått köpa den. Men det kan vara en ide att titta på.

Ang handhäst så brukar jag släpa med unghästar som handhästar. Då har de iofs aldrig varit såpass mkt mindre, men jag kräver att de ska gå med huvudet vid min fot, och att djävulen själv kommer att ta dem om de försöker mobba ridhästen ;) Men en sak jag snabbt upptäckte var att FART underlättar. Om man travar eller galopperar (beroende på hur mkt handhästen orkar och hinner med) så har handhästen (och ridhästen med iofs) betydligt mindre tid på sig att fundera ut djävulskap och ställa till ofog. Och du sa ju själv att trava funkade bättre, så försök få lite mer trav om det går.

Tömkör de små liven i par. CYKLA med dem (en och en) om de är sådana individer som funkar att cykla med. Du har egen gård, eldar ni med ved? Låt de små liven dra ved eller nåt någon gång per vecka. Bara de får aktivera hjärnan lite så krävs det inte så mycket =)

Eller låt dem vara hästar och bara gå, de dör inte, man jag är som du - jag tycker alla hästar ska aktiveras på något vis på en regelbunden basis. Sen sådana som är mer sällskap tycker jag inte behöver 'göra' nåt mer än typ var tredje dag, och då blir det 2 -3 ggr/vecka vilket inte blir så svårt att hinna med.
 
Sv: Hästar som inte "används"

Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete, dina hästar lever ett hästliv i lyx, gå i hage hela dagarna och äta umgås med andra hästar, de har allt en häst kan begära.

Jag rider med mina hästar som handhästar, dels för att jag inte hinner med att rida alla, och dels för att de behöver balansera upp sig själva (islandshästar) det jag är nogran med är att hästen går brevid mig, med sitt huvud lite bakom hästen jag riders huvud, sen har jag en smiska med oxå så jag kan driva på hästen. Jag använder mig av träns och en halv töm, har jag inte träns tycker handhästen att det är lie för skojigt att springa :crazy:
men det blir ju en hel del traslande.
 
Sv: Hästar som inte "används"

Jag har ofta undrat vad det är som får mäniskan att tro att hon är oumbärlig i hästar liv. Nu håller vi ju dom i "fångenskap" så vi måste ju fodra, sköta osv men har verkligen en häst behov av att arbeta på människors villkor. En vildhäst som strövar fritt med sin flock lever väl det allra bästa hästlivet. Det vi kan göra i gengäld för allt hästen gör för oss är att ge den så bra levnadsvillkor som möjligt dvs så likt ett vildhästliv det går. Av våra fyra hästar rids två de andra lever av olika skäl pensionärsliv. Jag kan absolut inte tänka mig att de två lider av att ströva omkring i stora hagar utan att behöva arbeta. De tycker om att bli borstade och kliade och är sällskapliga men jag skulle tro att om de levde fritt och inte var i behov av männiksan för mat osv skulle de gladeligen glömma mej fast jag är rätt poppis ibland.
Detta fantasiska underbara djur förtjänar ett bra liv (som alla djur i fångeskap)
 
Sv: Hästar som inte "används"

här har en gammal tråd fått nytt liv ser jag!

Nu blev det så att jag lånade ut den ena på foder, ca en månad sen, men han kommer hit snart igen pga problem hos den familjen som har honom.

Tror absolut inte att jag är den bästa ägaren och att det bara är jag som kan sköta mina hästar, men jag har ändå svårt att sälja/låna ut. Hör och läser så många skräckexempel att jag har väldigt svårt att lita på folk...

Problemet här är att mina två shettisar är så enormt sammansvetsade och jag känner mig hemsk som delar på dom. Har nu sett att det fungerar med var och en på sitt håll men märker på den jag har hemma att han "behöver" sin vän.

Får väl se vad framtiden vill, antingen stannar han här hemma eller så lånar vi ut honom igen alternativt säljer honom. Vill inte att han får byta hem och ägare flera gånger när jag vet att han får ett bra liv här hemma. En shettis ser ju bra ut när man har små barn som ska rida, men efter några år är shettisen för liten och säljs vidare.

Här har han sin flock som erbjuder mycket bus och mys, de har stora hagar med skog och annat "roligt", ordentlig lösdriftsanläggning, mkt pyssel och kärlek, vård när det behövs, mat, vatten och allt annat en häst egentligen kan önska sig. Dessutom har jag insett att jag behöver sällskap till den andre shettisen iallafall sommartid....
 
Sv: Hästar som inte "används"

Jag röstar ju för att ha kvar båda.... (kanske bara för att jag har dåliga erfarenheter) hemma får nämligen shettisen å B-ponnyn inte vara med de stora hästarna så även om de gått i flock har de varit ensamma....(nu har de dock fått varsin c-ponnykompis så nu e alla glada och nöjda) Små hästar vill ofta ha andra småhästar.... (eller så är det som sagt bara min erfarenhet...) Uppdatera gärna om hur det bli! (finns det ingen liten vagn på blocket att köpa???
 
Sv: Hästar som inte "används"

jag har köpt en liten vagn och sele, så 5-åringen har vi börjat köra lite smått och detta är något som han tycker är jättekul verkar det som!
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 520
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 894
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp