Bukefalos 28 år!

Hästar som inte vill in...

Sv: Hästar som inte vill in...

Vi hade samma problem. Och hästarna fick helt enkelt vara ute då. Och det trivdes de alldeles ypperligt med. De ville inte in på morgonen efter heller. Till slut placerades de i lösdriften helt enkelt.

Jag anser att om en häst hindrar de andra från att komma in så bör man vara mycket observant på hur de andra hästarna verkar hantera det. Vill de vara inne så bör de få komma in. Men om det kvittar, låt dem stå ute.

Sen är det så också, att trots att flocken har en ledare, som såklart ska få fortsätta vara det, att om jag hanterar en häst så får ingen annan häst avbryta oss eller jaga iväg den häst som jag hanterar. Så det är viktigt att man är konsekvent med. Om du står med en häst, ska sätta på grimma eller liknande, så är det du som bestämmer om den ska gå eller stanna.
 
Sv: Hästar som inte vill in...

Jag tror inte du kan "straffa" bossen genom att lämna henne i hagen själv. Hästar kan inte tänka så att jaha nu var jag dum det är därför jag går själv nu. Så tyvärr tror jag inte hon lär sig nått av det. En idé kan ju vara att fixa ett vindskydd åt dem och ha dem ute dygnet runt.
 
Sv: Hästar som inte vill in...

Nej, man vill ju att konskvensen ska komma direkt och inte 15 minuter senare när jag har tagit in de andra hästarna. Men jag tror faktiskt att de förstår så länge man är konsekvent, det lär ju visa sig iaf!
 
Sv: Hästar som inte vill in...

Jag hade samma problem förra året med mina ,dom struntade i att komma .
Det slutade med att dom fick vara ute -20 då men dom hade ett litet vindskydd och mat ..

Men dom ville hemskt gärna komma in på morgonen då istället :rofl: men jag anser att vill dom inte komma får dom väll gå ute bara dom har mat och skydd ;)

så dom sov inne ibland och ute ibland men blev dock erbjudna sängplats varje kväll ..

Miaa
 
Sv: Hästar som inte vill in...

Ja så har jag också gjort innan. Men eftersom de andra vill komma in men inte får så känns det inte riktigt schysst. Särskilt inte med tanke på att Victoria (min 17-åring) står och skakar av köld på morgonen (då det är några minus). De andra försöker ju att ta sig ner till grinden, men de blir snabbt bortjagade. Hoppas att bossen är lika go idag som igår! Har aldrig hänt innan att jag har kunnat ta henne som nr 3 istället för nr 5!
 
Sv: Hästar som inte vill in...

...ja kan kanske tyckas lite ovanligt, men det blir ju ofta så när hästarna har fri tillgång på mat o en stor fin hage. Har fem hästar i vårt stall, de går ute minst 7 till 20-21. Är så att hästarna liksom inte vill komma in för natten vissa dagar. Bossen i hagen är den som ställer till problem, när de andra hästarna börjar vandra mot grinden jagar hon helt sonika upp dem i hagen igen. Bossen har varit skadad o har inte gått men våra hästar under ca 3 månader. Under de månaderna var dessa problem obefintliga. Men nu när hon går i samma hage igen så är det samma visa igen, hästarna kommer ofta inte när man ropar.

Vi har sagt att jag när jag tar in dem om kvällarna o ropar så får hästarna en halvtimme-40 min. på sig att komma till grinden. Annars har de fått gå ute. Men just nu är det -8 o svag vind. Hur tycker ni att vi ska göra?? Springa o hämta dem längst upp i hagen el fortsätta att vara konsekventa o låta dem va ute då de väljer att inte komma? De har naturligtvis vatten o mat.

Antingen kan du prata med ägaren av "BOSSEN" och säga att hon ska försöka träna bort beteendet eller så kanske hästen kan stå själv i hagen? Om dom har vindskydd kan dom kanske till och med stå ute över natten!:rofl:
 
Sv: Hästar som inte vill in...

Ja så har jag också gjort innan. Men eftersom de andra vill komma in men inte får så känns det inte riktigt schysst. Särskilt inte med tanke på att Victoria (min 17-åring) står och skakar av köld på morgonen (då det är några minus). De andra försöker ju att ta sig ner till grinden, men de blir snabbt bortjagade. Hoppas att bossen är lika go idag som igår! Har aldrig hänt innan att jag har kunnat ta henne som nr 3 istället för nr 5!


Antingen får Bossen gå i en annan hage med någon som man kan tänka sig trivs ute eller så kanske 17 åringen får en tjock gosigt täcke på sig ?

Och jag förstår att detta är frusterande och nu var det min eget sto som inte tyckte man skulle gå in och det handladeinte om att man motade bort dom andra utan ingen av hästarna gjorde en ansats att man skulle komma och gå in :crazy: inte förrän jag köpte ett nytt sto som absolut vill komma in och sova på sin Tempurmadrass:rofl:
Men frusterande var det att stå och ropa på hästarna varenda kväll och inga hästar kom..

Miaa
 
Sv: Hästar som inte vill in...

Helt otroligt, idag kom hästarna o fick stå o vänta vid grinden utan att bli bortkörda (medan jag ledde in dem). Tog bossen som 4e häst. Framsteg!! Polletten kanske har trillat ner nu när hon har fått gå ute själv några nätter. Hon är ju hemskt beroende av sin flock, vill inte vara utan dem en sekund, o tur är väl det!:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som inte vill in...

Antingen får Bossen gå i en annan hage med någon som man kan tänka sig trivs ute eller så kanske 17 åringen får en tjock gosigt täcke på sig ?
Miaa

Hon har ett tjockt och gosigt täcke på sig. Försökte ha henne otäckad men jag fick ge upp. Redan tidigt i höstas fick hon sina "fross-anfall", så det vara bara att plocka fram täckena. Beror säkert på att hon under sin unghäst-tid enligt förra ägaren endast gick ute några timmar om dagen o hade då täcke på sig:crazy: . Det sägs ju att hästar under sin uppväxt måste utsättas för väder och vind om de ska bli tåliga för det. Min 1,5 åring har många år innan hon (ev.) behöver dras med några täcken!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp