Hästar ute på natten året om???????

T

talåj

Vet inte om jag har placerat detta inlägget rätt. :confused:
Men Är det bra att ha hästar ute, utan täcke (1 dm lång päls), utan annat vindskydd än träd o stallvägg?
Innan ni svarar, läs detta:
Om hästar klarat sig utan täcke, utan annat vindskydd än träd i 2000 år. Så VARFÖR??? kan de inte göra det nu?

Jag har funderat på detta, och undrar vad ni tänker???????
 
Nu menar jag naturligtvis hästar som inte är eller har varit klippta. :confused:
 
Det beror väl helt på var man bor?

Om hästar klarat sig utan täcke, utan annat vindskydd än träd i 2000 år. Så VARFÖR??? kan de inte göra det nu?
Människan har avlat så att hästen har blivit lättare i typen och tagit in raser från andra länder där det är varmt. En nyimporterad arab från Egypten skulle ju inte klara sig uppe i Norrland utan täcke direkt?
 
Vi har våra ute dygnet runt, dom har träd o ett skjul att ta skydd i o dom går även på storbal..ja tycker hästarna mår bättre av att vara ute, sen är de som nån annan säger att de beror på vad man har för ras men vi som har isisar o nordis klarar oss bra.. men ja tror ändå att de är bra om man har tillgång till stallplats om de blir riktigt ruskigt väder, fast de beror ju på vilket sorts skydd man har också..
oj detta blev ett krångligt inlägg... :smirk:
 
Ja varför inte? Jag skulle dock föredra ett bättre vindskydd, helst en ligghall och fri tillgång på hö.

Om hästen mår dåligt av det så det märks det rätt fort och isf skulle jag stalla upp den.
 
Jag tror iofs inte att det beror på vart man bor. Har de bara mat så tror jag de allra flesta hästar klarar sig utmärkt ute (självklart inte klippta hästar) oavsett vart man bor.
 
Om hästen ska kunna gå ute dygnet runt utan täcke eller ordentligt vindskydd under de kalla årstiderna här i sverige så ska man ha en häst som är skapad att klara av vårat väder, typ nordsvenskar, fjordingar, islandshästar m.fl. Då skulle det nog fungera utmärkt. Men vi har väldigt många ädlare typer av hästar i sverige och de är inte lika bra rustade för vårat väder så då är det väl inte snällt att låta de stå ute jämt utan något skydd? Men med en ordentlig ligghall som skyddar mot blåst och nederbörd och som erbjuder en torr och ren liggplats + tillräckligt med grovfoder så är det ok.

Med en ligghall så har hästen en chans att välja om den vill vara ute eller inne, väldigt många hästar föredrar att stå ute trots dåligt väder men en del vill gärna ha någonstans att ta skydd om de känner för det.

Jag har mina tre hästar (två shirehästar och en varmblodstravare) på lösdrift dygnet runt, året om. De har tillgång till ligghall och de får i stort sett fri tillgång till hö. Varmblodet har även täcke när det är riktigt kallt och vid nederbörd, annars får hon ont i sin rygg. Shirehästarna har inga som helst problem med kyla och nederbörd och de har aldrig täcke, men de är ju skapta för kallt fuktigt väder också.

Jag tycker att alla hästar, oavsett ras, ska få vara ute så mycket som möjligt men måste ge skydd till de hästar som inte har de förutsättningar som krävs för att klara vårat nordiska klimat.
 
Det är klart de klarar av det, så länge de inte är klippta. min häst går ute dygnet runt, året runt och det går hur bra som helst. De har en ligghall men den går de aldrig in i, oavsett hur vädret är. De ställer sig hellre tätt ihop med rumpan mot blåsten.
 
Hästar har funnits i 50 miljoner år, ungefär. Men på den tiden så anpassades hästarnas utveckling efter miljön dom levde i - nu avlas det och flyttas hur som helst.

Jag anser att hästar SKA vara ute dygnet runt, om dom behöver med BRA täcken och tillgång till stora, bra ligghallar och ständig tillgång på grovfoder. Men givetvis ska väldigt frusna hästar få vara inne när vädret gör att dom bara står och fryser, man får anpassa efter varje individ.
 
Jo jag håller med om att hästar alltid har klarat sig bra ute och ska få vara ute också.

Men som redan är sagt så har vi flera raser som inte egentligen är anpassade att leva i vårt klimat, dem får man ha överseende med. Detsamma med att alla vilda hästar alltid kan gå och söka mat på stora ytor och gömma sig under de träd som är lämpligast just då medan tamhästen i en hage kanske bara har ett eller två alternativ på träd?

Jag har mina ute på lösdrift, men de föredrar att stå ute i skitvädret nu på vintern än att gå in i lösdriftshallen. På sommaren däremot går de gärna in i den och slipper flugorna. :crazy:

Se till att hästen inte fryser, att den har full möjlighet att söka skydd och har fri tillgång på mat och vatten, då funkar det säkert jättebra :)
 
klart de klara sig vildhästarna överlevde....men jag vill att min häst ska mer än överleva...

En häst som används kan man ju inte jämföra med en häst som bara går..
 
Precis som många andra anser jag att det har mycket att göra med vad för sorts häst det rör sig om. En tålig, långhårig sak som dessutom inte arbetar sig svettig (alt kan stå varmt/med bra täcke och torka efter ridning/körning)mår säkert utmärkt på lösdrift.

Dock bör de ha en ligghall med tak (så att det finns en torr plats att ligga på etc), jag tror t o m att det är lagstadgat att de ska ha det (vilket bl a inneburit problem för russägarna och russen på Lojsta - tråkigt när paragrafer måste följas så stelbent ).

Men precis som någon sade, så vill ju de flesta av oss använda hästarna till mer än bara "att vara", vilket kan göra lösdrift opraktiskt. Dessutom är, som även det tidigare nämnts, inte alla hästraser riktigt skapta för vårt klimat. Och, som sagt, vägg och träd är nog i futtigaste laget som skydd på vintern hur som helst. Tror inte ens det är lagligt.
 
Ja min ponny skulle inte klaga men de SKA enligt lag ha vindskydd. Patsy och väninnorna äter mest halmen där inne men de händer att de sover som tre små(eh) grisar där inne också.

Och för övrigt så fungerar det alldeles utmärkt att ha arbetande hästar på lösdrift men då kanske man får klippa lite och täcka vid behov.
 
En häst som används kan man ju inte jämföra med en häst som bara går..

Jag tycker inte att det är det som det handlar om. Min häst rids 5-6 dagar i veckan och går på lösdrift, likaså hans 9 kompisar. Det beror istället på om de är klippta (i¨såfall måste man ha täcke) och om det är en ras som är van vid det och inte framavlad och inte van vid vårt klimat.
 
Men hur gör du när hästen blir svettig? Lägger du på täcke till den torkar och byter sen eller hur löser man det? *nyfiken*
 
Men hur gör du när hästen blir svettig? Lägger du på täcke till den torkar och byter sen eller hur löser man det? *nyfiken*

Om hästen är svettig så lägger jag på ett fleecetäcke så att han kan torka med det innan jag släpper ut honom i hagen igen.
 
Jag pratade häromdagen med djurinspektör och hon sa att den dagen betet är slut och djuren (Inkluderar alla sorters djur) är ute mer än halva dygnet ska det finns tillgång till ett vind/regnskydd alltså en skogsdunge är inte tillräcklig utan det måste vara något människan har byggt! :)

Men sen hur många som följer detta är ju en annan sak
 
Jag pratade häromdagen med djurinspektör och hon sa att den dagen betet är slut och djuren (Inkluderar alla sorters djur) är ute mer än halva dygnet ska det finns tillgång till ett vind/regnskydd alltså en skogsdunge är inte tillräcklig utan det måste vara något människan har byggt! :)

Men sen hur många som följer detta är ju en annan sak

Javisst är det lag på det. Russen på Lojsta har fått dispens.
 
Halva dygnet? Då kan man ju i prinsipp ha dom ute på nätterna och inne på dagarna :D

Har mina inne på nätterna, men försöker göra nätterna så korta som möjligt. Tar inn dom så sent som möjligt och ut så tidligt som möjligt. Hmm... jag är ju faktisk kriminell, det blir ju mycket mer änn 12 timmar ute! Eller djurplågare rättare sagt :eek:

Alla dessa lagar kan vara en hästs värsta fiende. I et stall här i byn får han inte ha hästarna lösa i boxarna, eftersom dom är lite för små enligt lagen. Men binder han fast dem går det bra.

Nån 12-timmers regel är ju bara löjligt. Är hästen rustad för at vara ute 12 timmar klarar den resten också. Är den inte rustad för det är ju 12 timmar en lång tid. Alldeles för lång!
 
Det var någon sorts artickel i senaste Hästfynd om en tjej som rider akademiskt (hon är ridlärare osv.) som har sina hästar utomhus året runt utan täcken.
Hon har bla två PRE.
Kommer inte ihåg om de hade något skydd, de hade i alla fall fri tillgång på halm och hö och blev utfodrade flera gånger om dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 559
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp