Hästen borta men sakerna kvar

T

Tranquility

Har just flyttat till ny gård i vintras med ridhus och allt. Tänkte börja hyra ut boxar till hösten. I februari blev jag kontaktad av en tjej som inte hade sällskap till sin häst då hennes kompis hon bodde med flyttat och tagit hästarna med sig utom tjejens som nu stod ensam. Hon sökte stallplats hos mig. Då hon inte hade det så gott ställt med dubbel hyra osv skulle hon hjälpa till mot lägre hyra och sedan betala mellanskillnaden. Exakta summor vad som skulle dras av för vad finns överenskommet. Men nu i slutet av april blev hjälpen mindre och mindre och det tackades nej till att hjälpa till. Jag sa då att då får hon betala, och hon hade inte betalt sedan hon flyttade in i mars och det började springa iväg. Hon menade att hon skulle betala när hon fick skattepengarna och allt var löst... trodde jag. På kvällen ringer hennes pojkvän mig konstant i 3 timmar och trackaserar och hotar mig. Hon skall minsan inte betala för hon har gjort så mycket... Jag sa upp henne med omedelbar verkan pga hot. Jag sa att de fick hämta hästen när hyran var betald. De kom morgonen efter och tog hästen ändå och gick, men lämnade alla saker kvar. Min fråga: Kan jag nu behålla dessa i pant eller vad gör man? Sadel osv värd ca 2500 och hon är skyldig mig ca 5000.

Tacksam för svar...
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Skrev ni kontrakt? Vad står det där?
Låter lite tveksamt att delvis vilja hålla kvar hästen tills hyran är betald. Kan man verkligen göra så? :confused:

Polisanmälàn?
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Vad jag har hittat nu i efterhand är att det enda du har rätt till är att hålla hästen kvar vare sig man vill eller ej. Jag är glad att den är borta men inte glad över att jag inte hittar några rättigheter att få mina pengar. Polisanmälan är gjord, men med tanke på hur "ringa" brottet är räknar jag inte med några störra insatser.

Vände mig till detta forum för att se om någon visste vad jag kan göra. Har pratat med kronofgde, inkasso, polisen och det mesta kostar mig ännu mera pengar och det är civilrättsligt.

Det enda jag idag har är hennes grejer som hon inte tog med sig, så har jag någon rätt att hålla på dem tills hyran är betald eller skall jag bli helt överkörd?
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Det enda jag idag har är hennes grejer som hon inte tog med sig, så har jag någon rätt att hålla på dem tills hyran är betald eller skall jag bli helt överkörd?
Frågan är väl ifall du orkar bråka eller inte? Vad händer ifall hon säger att det är okej att du tar grejerna som betalning...ska du sälja dem då? Hur mycket energi kommer inte det att ta då? Har du läst trådarna om de som försöker sälja sadlar?

Mitt råd är att du ska släppa det. Det är inte så mycket pengar det rör sig om och jag även om jag förstår principen i att inte släppa det så är frågan vart gränsen går för att bli exalterad.

Släpp det och ta lärdom av händelsen. Från och med nu är det alltid kontrakt som gäller och referenser på de som ska flytta in!
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

För att kunna använda sig av retentionsrätt så krävs det att man har en verksamhet, och du har dessvärre ej heller någon rätt att behålla prylarna om hon gör anspråk på dem. Du måste går den väg som är bruklig, skicka en faktura med förfallodag, skriv också att ingen påminnelse kommer att skickas ut och skriv tydligt förfallodag och den ska vara kort. Du kan också skriva att fakturan kommer att gå till kronofogden om betalning inte sker.

Om pengar uteblir så kan du vända dig till KF för att få skulden reglerad, glöm då inte att lägga på för de utgifter du har haft och då den avgift som KF tar ut för att handlägga ditt ärende.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Men så är det väl inte? Retentionsrätt är en form av panträtt och det kan alla ha, privatpersoner som näringsidkare. Däremot får en privatperson aldrig sälja en retentionerad sak för att få pengar för skulden, vilket näringsidkare i vissa fall kan göra.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Måste man vara näringsidkare för att få sälja? Jag har för mig att kravet var att man i avtalet specificerat det. Till skillnad från retentionsrätten som uppstår ”automatiskt”. Men detta var verkligen inte min starka sida.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Du kan inte som privatperson sälja egendom som man behållit med hjälp av retentionsrätt, jag ser nu att jag skrev otydligt.

Vad TS hade drabbats av är att försörja inackorderad häst tills ägaren hade gjort rätt för sig med innevarande skuld. TS hade inte fått betalt för det hästen hade kostat under tiden för pantsättningen om man inte är näringsidkare.

Är det däremot så att TS är näringsidkare så hade hon kunnat sälja hästen och reglera skulden.

Lika gäller för utrustning, men då måste man avtala detta innan så personen är medveten om det. Skulle TS i detta läge beslagta utrustning så kan ägaren faktiskt anmäla TS för det och då för egenmäktigt förfarande. Säljer TS utrustningen så kan det handla om stöld.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Nej, TS kan i detta läge låsa in utrustningen och säga att utrustningen inte återfås förrän skulden är betald. Det är den normala retentionsrätten alla personer har.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Och här måste jag protestera, för att kunna nyttja den måste TS avtala det med personen från början. Jag har nämligen en bekant som varit i en liknade situation och som gjorde precis så, vilket alltså gav henne en anmälan på halsen just därför att hon inte hade talat om det redan vid inflyttningen.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

*dl kl*

Men hur ska TS agera då? Måste hennes stall/sadelkammare stå öppet och till förfogande för hästens(/sakernas) ägare tills dess att denna behagar hämta det!? Eller får TS låsa sadelkammaren och sedan säga, hämta det innan x antal veckor eller så slänger jag skiten, och du måste betala hyran innan du får sakerna?



Till TS:

Kan du inte ringa/smsa/maila hästens ägare och fråga om hon vill gå med på att byta sakerna mot skulden!? Påpeka att du kommer skicka faktura som sen skickas till KFM om den inte betalas inom X antal dagar.
Kanske skäms hon nog mkt för att vilja bli av med det hela! Eller så mår hon dåligt över det och om du komemr med en lösning på hennes problem så kanske hon bara blir glad!
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

KL

Sätta lås på sadelkammaren kan ju ingen hindra dig ifrån. Vill ägaren ha sakerna måste hon tala med TS, ställa ut sakerna på backen så dom blir förstörda är ju ingen lösning heller. Det har jag sett i nåt stall och då var ägaren till sakerna inte glad förstås, men hade sig själv att skylla.
Sådana människor som kommer med hot odyl ska man nog ha en korrekt kommunikation med.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

*kl*

Lånar tråden lite och se om någon har ett svar. Jag har lite samma problem som TS. Inhyrning som ej betalade hyran. Tog sina hästar och stack. Detta gick så småningom till Tingsrätten där jag fick rätt och nu ligger det hos kronofogden.

MEN, alla hennes hästsaker är kvar hemma hos mig och har så varit sen mars förra året. Har självklart bett henne hämta sakerna utan resultat. Frågade en jurst om jag kunde sälja dem men då kunde jag åka dit för egenmäktigt förfarande. Hur länge är man skyldig att förvara någons saker?

Hade med i mitt mål hos tingsrätten att jag ville bli av med sakerna men då skulle det tydligen blivit ett civilmål eller något liknande och eftersom tjejen dömdes på mina handlingar så kunde dem ej blanda in det faktum att jag ville bli av med sakerna.

Kan jag överlämna dem till KFM? Kan jag dumpa dem i skogen? Lämna in på polisens hittegods? Sälja får jag ju tydligen ej göra och har ej ork med det heller. Någon som vill göra ett litet inbrott hos mig kanske:angel: (skojar självklart).

Ursäkta TS för trådkap men är ju i samma sits fast det gått lite längre.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

MEN, alla hennes hästsaker är kvar hemma hos mig och har så varit sen mars förra året. Har självklart bett henne hämta sakerna utan resultat. Frågade en jurst om jag kunde sälja dem men då kunde jag åka dit för egenmäktigt förfarande. Hur länge är man skyldig att förvara någons saker?

När jag hyrde ut ett hus råkade jag ut för att hyresgästen stack utan att ta med sig sina saker. Det jag fick lära mig då var att jag fick förvara sakerna i 6-9 månader (minns inte riktigt), om inte personen då hört av sig och hämtat dem tillföll de mig.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Kan du inte prata med hyresgästen och fråga ifall denne tänkt kommer och hämta sina saker? Fråga ifall personen vill att du säljer sakerna och på så vis börjar betala av skulden till dig?

Handlar det om sadlar och täcken som har ett värde eller är det bara skräp? Är det bara skräp hade jag slängt dem i en skrubb ett tag till, men är det grejer av värde så hade jag ringt till KFM och sagt att jag hade personens saker hemma hos mig och att jag gärna ser att KFM kommer och mäter ut sakerna och/eller att jag är villig att betala en viss summa för dem ifall den summan dras av på skulden som personen är skyldig mig pengar.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Jag gillar att fynda! Om man har vägarna förbi någon gång kanske :angel:
*skojar bara*

TS:

Om sakerna inte hämtas borde de väl rimligen tillfalla dig efter en tid eller?
Är det inget man kan fråga en jurist om? Isf är det väl bara att hålla koll på vilket datum sakerna lämnades hos dig, dvs när de tog hästen och stack, och sen räkna därifrån.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Kan du inte prata med hyresgästen och fråga ifall denne tänkt kommer och hämta sina saker?

Handlar det om sadlar och täcken som har ett värde eller är det bara skräp?

Har förvarat dem i 14 mån och tro mig jag har försökt kontakta ägaren till sakerna MÅNGA gånger men utan resultat.

Ska höra med KFM om dem vill ha sakerna. Är sadel, täcken träns, stövlar hjälmar mm mm. Börjar ledsna på att dem ska ta upp plats hemma hos mig.
Jag vill inte ha sakerna. Jag vill ha mina pengar:-)

Handlar om 12 000kr som dem är skyldiga mig.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Jag gillar att fynda! Om man har vägarna förbi någon gång kanske :angel:
*skojar bara*

TS:

Om sakerna inte hämtas borde de väl rimligen tillfalla dig efter en tid eller?
Är det inget man kan fråga en jurist om? Isf är det väl bara att hålla koll på vilket datum sakerna lämnades hos dig, dvs när de tog hästen och stack, och sen räkna därifrån.

Var tyvärr inte så enklet att dem tillfaller mig efter en viss tid. Iallafall inte enligt den jurist jag rådfrågade. Jag var tvungen att ha någon variant av bevis på att jag gett dem 3 månader på sig att hämta sakerna. Har försökt skicka rekommenderat brev för att få ett kvitto på att dem hämtat ut det men det hämtades aldrig.

Får väl ha loppis här ute på gården:-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 728
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 550
Senast: Glimra
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp