Hästen borta men sakerna kvar

Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Vad består utrustningen av? Tänker att om det är "skräp" det ändå inte är något värde i, borde de inte vara så sugna på att anmäla dig iom att de själva sitter inne med obetald hyra + att vad jag förstått har du blivit hotad av hennes kille? och att det nog kanske inte är så sugna på att dra in lagens långa arm i det hela.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Jag bara lånade TS tråd då jag hade samma problem. Så jag har ej blivit hotad av någon. Skulden dem är skyldiga mig är fastställd av tingsrätten så dem sitter redan i klistret med "lagen".

Probelmet är bara att dem ej hämtat sina saker och inte heller verkar intresserade av det och att jag nu förvarat dem i 14 mån och inte vet vad jag ska göra av dem.

Det är inte bara skit, är som jag skrev innan sadel, träns, kandar, ridstövlar, täcken osv osv. Jag är inte intresserad av att ödsla tid på att sälja dem åt dem. Jag vill bli av med sakerna så att dem inte längre ligger och tar upp plats hemma på min gård.

Jag ska slå en pling till KFM imorrn och se om dem kan göra någon form av utmätning på sakerna. Återkommer när jag pratat med dem.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Säger KFM att de inte vill ha dem så är jag absolut en kandidat att hämta grejerna! Säg bara till. ;)

Vad ska människan göra efter 14 månader liksom? Nä, det är nog lugnt att sälja grejerna ifall KFM inte vill ha dem. De har fått gott om tid på sig. Och du har ju faktiskt försökt att få tag på dem genom att skicka ett rekommenderat brev. Vad mer kan du göra liksom? Det är ju inte meningen att du ska ha grejerna där för evigt bara för att de inte hämtar dem.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Knapplån.

Nu förstår jag att det inte är någon mening med iom att dessa personer inte har för vana att betala för sig, men borde man inte kunna ta ut en "hyra" för utrymmet som bli okuperat av dessa personer?

Jag förstår att det blir kostsamt att skicka fakturor och påminnelser men ponera att man har orken och lusten att driva det av ren princip, skulle man kunna göra det?
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Det skulle nog kunna vara en bra idé tror jag! Att först informera om att ifall ni inte hämtar grejerna inom en vecka (eller vad man nu vill) kommer det kosta ett visst belopp i månaden (här kan man ju dra till med något skapligt saftigt).
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Har försökt skicka rekommenderat brev för att få ett kvitto på att dem hämtat ut det men det hämtades aldrig.

Får väl ha loppis här ute på gården:-)

Handräckning? Fast det kanske bara är KFM som kan göra sådant?
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

retentionsrätten träder in när du först skickat ett rek brev till ägaren om att den har 3 mån på sig att reglera skulden...innan dess ( i fall med häst)får hästen inte flyttas då den är i "din" ägo...å andra sidan gör det eg inget för hästen är "din" tills skulden är betald.
Så var det för mig då jag hade folk i stallet som hade svårt att vilja betala för sig.
Dock måste det finnas fakturor som bevis
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Kan inte TS gå till polisen och säga att det är upphittade grejor. Hittegods ligger väl hos polisen i tre mån,och gör ingen anspråk går det väl tillbaka till upphittaren?Har för mig att det var så förr? Men jag kan ha fel..
Kvarglömda grejer på bussar o dyl.skickas efter en vecka in till uppsamlingsplats där det ligger en viss tid, sedan skickas grejorna till bättre behövande.
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Fast grejerna är ju inte upphittade. TS vet ju vem som lämnade sakerna där!
 
Sv: Hästen borta men sakerna kvar

Vanligtvis brukar jag inte komma med den här typen av råd, men man blir ju så trött på såna där männsikor...
Kan hon överhuvudtaget bevisa att det funnits grejer kvar hos dig? Annars kan du väl bara hiva iväg dom och låtsas som att de aldrig funnits där? :angel:
Det lär ju bli svårt för dem att motbevisa om det inte finns dokumenterat nånstans...

Hoppas att det löser sig till din fördel!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 728
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 550
Senast: Glimra
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp