Hästen har inget hem

Visst har alla hästar en zon. Du säger lösningen själv dessutom. Placera inte hästen i en box, så kan du se på riktigt om hästen VILL vara med dig.
Niklas
 
Kan inte avla bort sådana egenskaper, vi kan dutta med våra hästar men de klarar 1000 ggr mer än de flesta ger dem credit för.
Niklas
 
Yes! Vårt behov att förstå hästen leder ofta till att vi gör dom lite "lika oss" för att det ska bli lättare. Dvs vi projicerar på dom våra behov och våra instinkter och våra känslor... det blir oftast helt fel. Vi är lika kusarna på många plan men när det gäller livsstilen och behoven är vi ganska olika varann.
Därmed inte sagt att man inte kan vara en duktig hästmänniska utan denna förståelse, men det blir ju klart lättare om man släpper sina vanföreställningar och börjar acceptera olikheterna.
 
Men vad är det då vi har avlat bort? för det är ju inte beteendet som skiljer "vår tamhäst" från Equus.
Och NEJ jag duttar inte med mina hästar, de har ju inte ens täcken som jag skrev.

Det är Jag som brukar bli ilsk till folk och säga:
- LÅT HÄSTEN FÅ VARA HÄST!!!
Så därför vill jag absolut inte få höra att jag duttar med mina hästar, men det var väl rent generellt du menade och inte till mig :confused: ;)
 
Som sagt rent i allmänhet. Aveln tycker jag är både positiv och negativ. Vissa uppfödare har sedan de började avlat på bra egenskaper för att få t.ex hållbara ridhästar med bra psyke. Medan andra bara försöker avla sina hästar att passa in i en mall som fungerar på tävlingsbanorna utan någon direkt vettig tanke på bra hållbarhet och bra psyke. Personligen tycker jag det är helt idiotisk att avla på "galna" hästar oavsett hur bra exteriör de har. Det lilla som vi har avlat bort är mao bra psyke och i vissa fall hållbar exteriör. Nu är jag bara novis inom aveln och tänker inte påstå att jag kan någonting, men det lilla jag har sett och förstår tyder tyvärr på detta. Sen finns det ju som jag skrev tidigare dem som har tagit det bästa från hästen för att mer passa in dem till våra behov. Jag tror dock bestämt att ingen har avlat bort några av de grundpelarna som utmärker sig för just hästen. Flyktdjur, flockdjur, och nomaddjur. Samt alla de egenskaperna som ofattas av dessa.
Niklas
 
Faktum är att vi inte avlat bort några egenskaper,, läs lite etologi så förstår du hur svårt det är att avla bort egenskaper, de är alldeles för kompliserade. Man kan avla på färg och storlek eftersom det bestämms av några få gener, och på så sätt räkna ut vilken % chans det är att en avkomma får en viss färg om man har ett helt släktled.
Men man kan inte ändra betenden med aveln. Tex så vet grisar som aldrig visstas utomhus precis hur man bygger ett skydd när de ska föda, och alla våra tamdjur kan överleva i det vilda om de får en ärlig chans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 281
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp