Hästen har inget hem

H

Horsewhisperer

Får höra rätt ofta att stallet eller rättare sagt att boxen är hästens hem och att där ska den få vara ifred. Rätt komisk med tanke på att hästen är ett nomaddjur i nästan ständig rörelse. De har med andra ord inget hem. Det vi ofta gör med hästar är som att be en björn att inte gå i ide eller att inte låta fåglarna flyga söderut under vintern. Att gå emot deras naturliga beteende med andra ord. Det är människor som har hem, inte hästar. Stallet är till för VÅR bekvämlighets skull, inte hästens. Värt att tänka på.
Niklas
 
Fast det är ju samma med hundar o katter och vi människor var ju oxå nomader för längesen...sen finns det ju fortfarande människonomader kvar...hästen anpassar sig och jag tycker nog att dom anser sitt stall som sitt hem...eller åtminstone så accepterar dom det för det finns föda där...skulle man släppa alla hästar lösa så nog skulle dom börja vandra igen, till dit där föda och skydd finns....det är fantastiskt egentligen hur anpassningsbara dom är.......
 
Visst är de anpassningsbara, och framförallt samarbetsvilliga. Jag tror dock att t.ex hundar är mycket mer domestiserade än vad t.ex hästar är. Hundarna är mer framavlade för att passa människans behov än vad jag tror att man kan få hästen att bli. Samt att de har revir som de rör sig inom, det har inte hästar. Grundinstikterna är mer bevarade hos hästen. Hästarna har inte mycket till val än att vara i stallet därför att vi vill det. Som du säger, de accepterar faktum, behöver dock inte vara det bästa för det. Katter gör som de själva vill hela tiden :)
 
Exakt! Jag reagerar också alltid när jag läser att boxen är hästens hem.

Flocken är hästens hem. Boxen är en för hästen helt onaturlig uppfinning som vi har kommit på men som hästen, på grund av sin stora anpassningsförmåga, trots allt accepterar.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att hästar ska få vara så ostörda som möjligt när de är i boxen. Det ska de självklart. Men inte för att de är "hemma", utan för att de är instängda på en onaturligt liten yta.

mandalaki
 
När du skriver att hästen inte har något hem så tycker jag att du går tillbaka till den tid hästen var fri.
Dagens häst, tyvärr formade av oss människor ser faktiskt både stall och box som sitt hem.
Sen finns det givetvis hästraser som har kvar mycket av det vilda i sig och mycket väl trivs ute i lösdrift på natten.
Men i stallet har jag en dam, som hellre sover inne på natten, som är mycket mer trygg i sin box än i hagen.
Så för min del har jag stallet för hennes skull.

Vi har avlat bort egenskaper hos hästen som gör att den klarar sig själv ute i kylan. Därför är det vår skyldighet att ha ett stall och erbjuda den värme och mat.
Detta är åxå värt att tänka på!!!
 
JAG tror man säger så för att barnen på ridskolorna ska få en bra anledning till att inte springa in och ut från box/spiltan hela tiden.. kanske :confused:
 
Vi har inte avlat bort några egenskapar hos hästen, vi har bara tagit ifrån dom möjligheten att lära sig saker som vildhästar lär sig av sin flock när de är föl.

Att avla på djur så man förändrar deras beteende är välldigt svårt, nästan alla våra olika sorters tamdjur kan överleva om man släpper dom fria.
 
Det där var bra: Flocken är hästens hem!! Ska jag komma ihåg! :bow:
 
Ja fast - när den numera i många fall är omgiven av människor och mänskliga aktiviteter, så kan det vara bra att betrakta boxen som hästens hem, så att den får vara ifred i allafall på ett ställe, tycker jag. :cool:
 
Jo, där har du en poäng. Om det är som angelaL skriver - att uttrycket myntats på ridskolor för att ungar ska låta hästarna vara i fred - då ställer jag helt upp på det :angel:

(Fast bland vuxna vill jag gärna framhålla att "hem" är ett begrepp som människor använder sig av, men inte hästar ;))

mandalaki
 
KLart vi har avlat bort egenskaper!!!
Har du sett en vildhäst någongång?
Och då menar jag inte deras beteende.
Men visst finns det hästraser som är kallblod som mycket väl skulle klara sig utan både box och vindskydd ute.

Hur skulle djuren klara sig om vi släppte dom fria?
När våra vilda djur knappt gör det???
 
Spydighet är väl inget att komma med, har du aldrig sett en korthårig otät päls av rasen Arabiskt fullblod.
Man kan tyvärr inte generalisera sig egen hästras och tro att ALLA hästar får lång tät päls och klarar sig ute i kylan. När man håller en sådan hästras i "fel klimat" får man tänka på hästen, och inte bara på att de skall klara sig ute i kylan.
 
Javisst, vi har tre i stallet och de sätter päls precis som alla andra när de får gå utan täcken från start.

Tom det gamla engelska fullblodet gör det.

Vilken är min hästras då?

Den ena unghästen satte dålig päls förra året men nu har hon "vant sig" och har lika tät päls som de andra två. Särskilt lång är den inte men tät, ungefär som Tibbe fick.

Med tanke på att araber är gjorda för att klara de extrema temperaturskillnaderna i öknen så klarar nog de allra flesta lösdrift med rätt förutsättningar.
 
Jag har också hört att araber, tvärtemot vad man tror, är extremt tåliga för temperaturrskillnader, härdade av öknens extrema klimat, med heta dagar och kalla nätter. Har vidare hört att om man tex importerar en häst helst ska göra det på våren så att den hinner ställa om sig till vintern. Inte ta en häst från varmt land till Sverige mitt i vintern. Men det säger förstås sig själv.
Som alltid tror jag vätan är värst. Har sett en arabhingst stå och darra i nordafrikanskt regn. Då var han genomblöt. Det gäller ju hästar här också, kylan verkar vara ett mindre problem än frukten. Oj, har denna tråden halkat ur ämnet... f´låt. :)
 
MAn kan inte avla bort ett beteende...du kan avla på håästens fysiska egenskaper men beteendet kan du ALDRIG avla bort. Du kan minska det i frekvens men aldrig ta bort det.

Jämför tamgrisen vi har idag. Vi har haft den instängd i små boxar i många hundra år. Om du släpper ut en tamgris som är uppfödd och levt sitt liv i en liten stia så kommer du märka att den till 99,9 % har EXAKT samma beteende som vårt vilda vildsvin. Den klarar sig utmärkt och vet precis hur den ska bygga bo och den klarar sig i 30 minusgrader även om den har betydligt mindre hår än vad vildgrisen en gå¨ng hade.
 
Alla hästar har ju ett personligt utrymme, även i flocken, som den själv bestämmer över dvs när, hur och villka som släpps in. Man kan ju kalla det utrymmet för ett "hem".
I en box har hästen inget val, oavsett vad den tycker får den stå ut med oss när vi tränger oss på den i sin box.
Tycker därför det är helt i sin ordning och även korrekt att kalla boxen för dess hem och även låta den vara ifred där.

//L
 
Jo kanske skall AFLB klara stora väderomväxlingar men min gör det inte. Det räcker med ett sommarregn så fryser hon.
Märk väl att denna häst ALDRIG burit täcke.
Detta är ganska rastypiskt, har pratat med flera AFLB ägare och de har samma problem.
Så din info stämmer inte...

Din hästras ser ut som ett kallblod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 681
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp