Hästkonst

Om det uppfattas som billigt av dig tippar jag på att det inte är pappret som utlovas. Jag har Hahnemühle Fine Art 276 i skrivaren hemma för mina testprints och det är äkta stadigt.
Billigt skrev jag inte utan av medelkvalitet, Hahnemühle gör bra papper i olika kvaliteter men generellt anses rena bomullspapper oavsett fabrikat vara betydligt bättre än papper tillverkade av träfiber. Det papper du nämnde är ett rent bomullspapper (?) tror jag, det andra heter Hahnemühle German Etching.
 
Senast ändrad:
The+Flirt+lr.jpg

Upptäckte just Jaime Corum :love:
Oliver%27s+Flowers.jpg

Wow! Hennes bilder var ju underbara, älskar bakgrunderna till. :love:
 
Jag tycker Peder kör för mycket kommers för att han skall vara intressant. Som den här som trycks i en upplaga på 250 till ett pris av 1900 kr, totalt nästan en halv miljon(!) rärknar de med att dra in på en enkel tuschskiss och då får man den levererad oramad i en papprulle.
Getthegallop_PederFredricson_III.jpg

Det har ar nagot jag definitivt skulle vilja ha pa vaggen. Var kan man hitta, och kopa, den?
 
Jag ramlade in en oljemålning på typ 1m x 50-60cm för 1000 kr. Då valde jag en fläskig ram. Tycker inte att det var speciellt dyrt för en oljemålning jag kommer ha i många år?
En oljemnålning är lite lättare att rama in än t.ex. en akvarell (fast givetvis beroende på vilken ram man väljer, etc) då oljan i allmänhet "bara" har en ram runtom. En akvarell eller ett tryck har man helst en passepartout på plus givetvis glas innanför ramen. Det är mer komplicerat.

Men det är guld värt att hitta en engagerad och duktig inramare - jag har ramat in hos proffs i fina butiken och fått tillbaka inramningar med små men märkbara skador i ramen. Så himla trist. Medan herrn som har sin lilla butik hemma i garaget har gjort jättefina jobb och inte behövt ta lika mycket betalt. (Jag fick lite känslan att ramaffären tog restbitar till mina mindre akvarellinramningar för att slippa kapa från nya längder...).

Men en bra inramning gör SÅ mycket och är väl värt pengarna!!!
 
Jag har inte någon direkt hästkonst hemma annat än porslinshästar av kinesiska typ som jag fått i present diverse födelsedagar.

Det finns vissa konstnärer som jag tycker om men som jag inte riktigt tror att jag skulle vilja ha hemma - t.ex. Bev Doolittle som nämnts tidigare tycker jag har häftiga målningar men det är nog inte något jag skulle ha själv här hemma, och Lesley Harrison har ju fantastiska målningar som ser ut som foton, men inte heller där kan jag se mig själv ha sådana på väggen.

Det jag föredrar att ha på väggarna hemma är naturscener, t.ex. skog, äng, sjöar och liknande och gärna i lite ljusare mer "glada" färger - så kanske om jag hittar konstnärer som har liknande tavlor med hästar också. Som det är nu har jag bara en enda tavla där det finns med en häst - ett tryck av en målning av Stina Sunesson som jag hittade för 5 kr på loppis och som jag gillade.

Visa bifogad fil 65907
En sådan här eller två skulle jag vilja ha i mitt hem. Dalakonst när den är som absolut bäst :D
 
En oljemnålning är lite lättare att rama in än t.ex. en akvarell (fast givetvis beroende på vilken ram man väljer, etc) då oljan i allmänhet "bara" har en ram runtom. En akvarell eller ett tryck har man helst en passepartout på plus givetvis glas innanför ramen. Det är mer komplicerat.

Men det är guld värt att hitta en engagerad och duktig inramare - jag har ramat in hos proffs i fina butiken och fått tillbaka inramningar med små men märkbara skador i ramen. Så himla trist. Medan herrn som har sin lilla butik hemma i garaget har gjort jättefina jobb och inte behövt ta lika mycket betalt. (Jag fick lite känslan att ramaffären tog restbitar till mina mindre akvarellinramningar för att slippa kapa från nya längder...).

Men en bra inramning gör SÅ mycket och är väl värt pengarna!!!
Lite off topic, men jag har aldrig förstått grejen med passepartout? Avsäger mig alltid det när jag ramar in akvareller, det är bara fult och massa extra space runt målningen ju. Har bara en med 'passepartout', och då har jag själv skrynklat silkespapper runt för att ge det lite struktur. Förstår verkligen inte fenomenet!
 
Lite off topic, men jag har aldrig förstått grejen med passepartout? Avsäger mig alltid det när jag ramar in akvareller, det är bara fult och massa extra space runt målningen ju. Har bara en med 'passepartout', och då har jag själv skrynklat silkespapper runt för att ge det lite struktur. Förstår verkligen inte fenomenet!
Man använder passepartout dels för att få upp storleken, akvareller är ofta i mindre format, och för att akvareller har mycket mindre färgmättnad (blekare) och utan en passepartout kan ramen komma ta över och dominera intrycket och det vill man inte. Akvareller är svagare än oljemålningar och behöver lite fritt utrymme för att komma till sin rätt :)
 
Man använder passepartout dels för att få upp storleken, akvareller är ofta i mindre format, och för att akvareller har mycket mindre färgmättnad (blekare) och utan en passepartout kan ramen komma ta över och dominera intrycket och det vill man inte. Akvareller är svagare än oljemålningar och behöver lite fritt utrymme för att komma till sin rätt :)
Då håller jag helt enkelt inte med om det :laugh: Om ramen tar över så är det imo fel ram helt enkelt. Tycker nog snarare att själva passepartouten distraherar och tar över.
 
Lite off topic, men jag har aldrig förstått grejen med passepartout? Avsäger mig alltid det när jag ramar in akvareller, det är bara fult och massa extra space runt målningen ju. Har bara en med 'passepartout', och då har jag själv skrynklat silkespapper runt för att ge det lite struktur. Förstår verkligen inte fenomenet!
Dessutom lyfter passepartouten glaset så det inte ligger an direkt mot bilden :-)

Men jag håller med dig - ibland. Vissa bilder vill jag inte ha passepartout på, hur mycket inramaren äön tjatar.
 
Lite off topic, men jag har aldrig förstått grejen med passepartout? Avsäger mig alltid det när jag ramar in akvareller, det är bara fult och massa extra space runt målningen ju. Har bara en med 'passepartout', och då har jag själv skrynklat silkespapper runt för att ge det lite struktur. Förstår verkligen inte fenomenet!
Det är inget fenomen ;)

En syrafri passe partout hjälper till att bevara ditt konstverk och hindrar bland annat pappret som ditt konstverk är gjort på från att gulna. Utöver det, när korrekt utfört, skapar det en luftficka mellan glas och konstverk som gör att pappret kan röra på sig och andas :)
 
For mig som ocksa gillar lite "unassuming" ramar, alltsa ramar som inte ar sa stora och "praliga" sa fyller en passepartout ut och ger en klar, lite maffig, inramning utan att addera nagra detaljer. Utom mojligen att ha tva eller tre olika passepartouts i olika farger som "stoder" konstverket.
 
Det är inget fenomen ;)

En syrafri passe partout hjälper till att bevara ditt konstverk och hindrar bland annat pappret som ditt konstverk är gjort på från att gulna. Utöver det, när korrekt utfört, skapar det en luftficka mellan glas och konstverk som gör att pappret kan röra på sig och andas :)
Men det är ju fult. Jag vill inte ha något fult på mina väggar. Måste finnas bättre sätt att göra det på.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp