Hästkonst

Jag tycker Peder kör för mycket kommers för att han skall vara intressant. Som den här som trycks i en upplaga på 250 till ett pris av 1900 kr, totalt nästan en halv miljon(!) rärknar de med att dra in på en enkel tuschskiss och då får man den levererad oramad i en papprulle.
Getthegallop_PederFredricson_III.jpg
Joo, visst är det saftigt, fast ... Han är ju ett varumärke och säljer han för "billigt" blir det värt mindre, och då menar jag inte enbart i pengavärde. Nu vet jag heller inte vad han trycker sina bilder på, men jag utgår ifrån att det är riktigt bra kvalitet och då får han nog betala kanske 250:- per tryck när han tar fram dem. Och så moms, egenavgifter och skatt på det.

Men visst är det en bra slant, hade det varit en annan random konstnär hade priset varit lägre. Jag utgår ifrån att han signerat bilderna för hand?
 
Joo, visst är det saftigt, fast ... Han är ju ett varumärke och säljer han för "billigt" blir det värt mindre, och då menar jag inte enbart i pengavärde. Nu vet jag heller inte vad han trycker sina bilder på, men jag utgår ifrån att det är riktigt bra kvalitet och då får han nog betala kanske 250:- per tryck när han tar fram dem. Och så moms, egenavgifter och skatt på det.

Men visst är det en bra slant, hade det varit en annan random konstnär hade priset varit lägre. Jag utgår ifrån att han signerat bilderna för hand?
Det är medelkvalitet på pappret, inget märkvärdigt, jag skulle tro att kostnaden med tryck ligger på under 150 kr styck inkl. moms.

Det är som du skriver, han säljer på sitt namn, men konstmässigt tycker jag man får ganska lite för pengarna.
 
Jag har den här på min köksvägg. Jag såg utställningen på fotografiska och blev väldigt förtjust i färgerna och hästens fria uttryck. Egentligen borde jag nog undersöka om den går att köpa utan att det står Fotografiska så att jag kan ha bara själva hästbilden.
Visa bifogad fil 65969
Du kan ju vara så fräck att du köper trycket och helt enkelt viker under texten när du ramar in :)
 
Tack! Det var Get the gallop jag syftade på när jag skrev att det hänvisade till en annan sida, så den har jag redan koll på :) Ska skriva upp mig på maillistan nu!
Ah ok! Gör det och säg till om du köper en sen. :)
Jag är väldigt förtjust i ett par av hans tryck, tycker det ger ett rent intryck med mycket känsla.

kl
Jag har två fotoböcker med bilder på hästar från hela världen, framförallt den ena är det hästar med ägare från olika kulturer. Är väldigt glad i den.
Sen har jag ett gäng tryckta bilder, från portugisiska ridskolan, köpt på ett vagnmuseum i Lissabon, som så småningom ska upp på väggarna här hemma.
Jag vill ha mer häst här hemma, men vill ha kvalité och det håller inte plånboken för just nu.

Edit: Med kvalité ser jag mängder med hästföremål/ konst säljes på diverse FB grupper, men är inte tillräckligt välgjort och kostar där efter. :)
 
Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det. Jag vill ha det någorlunda anatomiskt korrekt också, eller fel på "rätt sätt", vad det nu är exakt kan jag inte svara på ...

Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!

4f12bc1f1650dbcb5516305dd8bdacca.jpg


3c0f2e4d828cc9664d8f720c99d4170c.jpg


Gillar många av Christian Hooks hästmålningar också, har speciellt fastnat för den här:

_DSC5367.jpg


Denna magiska häst av John Bauer har präntat sig hårt in i min hjärna också. Den är av ngn anledning alltid annorlunda i mitt minne, mer av allt - häftigare och vackrare, mörkare och mer ödesmättad. Jag blir alltid lite överraskad när jag letar upp den. Oavsett så har den verkligen gjort intryck på mig!
jb_into_the_wide_world2.jpg
John Bauer :love:
 
Jag tycker Peder kör för mycket kommers för att han skall vara intressant. Som den här som trycks i en upplaga på 250 till ett pris av 1900 kr, totalt nästan en halv miljon(!) rärknar de med att dra in på en enkel tuschskiss och då får man den levererad oramad i en

Det är medelkvalitet på pappret, inget märkvärdigt, jag skulle tro att kostnaden med tryck ligger på under 150 kr styck inkl. moms.

Det är som du skriver, han säljer på sitt namn, men konstmässigt tycker jag man får ganska lite för pengarna.
Att rama in med kvalitet kostar skjortan, fick en offert häromveckan som t.om fick en luttrad bildredaktör som jag själv att chippa efter luft.

Men..om man säljer print i begränsad upplaga ska de banne mig vara av toppkvalitet gällande tryck och papper.

Om det inte är museum och arkivstandard är det rätt oförskämt med 1900SEK för bilden kommer inte att klara av att hänga på väggen och eller bibehålla färgerna särskilt länge.

Jag betalar min tryckare mellan €30-35 för att trycka 40x60cm beroende på pappersval. Vilket i sin tur diffar beroende på om det är ett konstverk eller fine art fotoprint.
 
Jag gillar verkligen hennes bakgrunder, de som är som hämtade från klassiska hästporträtt och de som på bilden ovan, typ konst draperier. Det blir en häftig blandning med de mera moderna realistiska hästarna :love:
Hästversionen av Kehinde Wiley! Så fina:love:
 
Att rama in med kvalitet kostar skjortan, fick en offert häromveckan som t.om fick en luttrad bildredaktör som jag själv att chippa efter luft.

Men..om man säljer print i begränsad upplaga ska de banne mig vara av toppkvalitet gällande tryck och papper.

Om det inte är museum och arkivstandard är det rätt oförskämt med 1900SEK för bilden kommer inte att klara av att hänga på väggen och eller bibehålla färgerna särskilt länge.

Jag betalar min tryckare mellan €30-35 för att trycka 40x60cm beroende på pappersval. Vilket i sin tur diffar beroende på om det är ett konstverk eller fine art fotoprint.
Jag ramlade in en oljemålning på typ 1m x 50-60cm för 1000 kr. Då valde jag en fläskig ram. Tycker inte att det var speciellt dyrt för en oljemålning jag kommer ha i många år?
 
Att rama in med kvalitet kostar skjortan, fick en offert häromveckan som t.om fick en luttrad bildredaktör som jag själv att chippa efter luft.

Men..om man säljer print i begränsad upplaga ska de banne mig vara av toppkvalitet gällande tryck och papper.

Om det inte är museum och arkivstandard är det rätt oförskämt med 1900SEK för bilden kommer inte att klara av att hänga på väggen och eller bibehålla färgerna särskilt länge.

Jag betalar min tryckare mellan €30-35 för att trycka 40x60cm beroende på pappersval. Vilket i sin tur diffar beroende på om det är ett konstverk eller fine art fotoprint.
Det skall vara ett arkivbeständigt papper och är rimligt kraftigt men gjort av cellulosa (trä) och inte bomull, det är inget dåligt papper men det finns bättre.
 
Att rama in med kvalitet kostar skjortan, fick en offert häromveckan som t.om fick en luttrad bildredaktör som jag själv att chippa efter luft.
Det är ganska länge sedan jag beställde ramar, men då var det väldigt stor prisskillnad mellan olika ramaffärer trots det var exakt samma list. Jag letade såklart upp den billigaste som sålde för ungefär halva priset jämfört med en del andra :)
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 715
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp