Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Jag simmar samt styrketränar utöver ridningen,ngn gång ibland trampar jag på motionscykeln hemma.
HAr tur så gymmet/simhallen ligger 500m från jobbet , så det kan inte bli nämre.Försöker pallra mig iväg och simma 2ggr/v och styrketräna 1g/v ibland mer.
Men tycker styrketräningen är riktigt pest... Har dock ett utfärdat program som sjukgymnasten fixat speciellt gjort för min ryggskada.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

JUst nu gor jag alldeles for lite, har alltid jobbat med hastar och da har det varit slit morgon till kvall och inte riktigt nagon tid / ork for tranning.

Men nar jag har haft lungnare jobb har jag tranat kickboxing = akt snowboard,, men nu har jag flyttat till kina och hara ar det sa segt att borja trana,, bor pa landet i kina och om det ens finns nagra gym hara sa ar de ett skamt smutiga och ackliga,, Har ifs stora runda vackra kullar runt stallet fast jag ar radd for ormar sa jag vill inte ga upp sjalv,, men man ska nog ta sig i kragen enda,, men det ar svart att hitta tiden pa den ljusa delen av dygnet for da jobbar man lixom..

Ahh det dara med tiden.
Fast man kan losa manga problem med ridning oxa,, tex tresiga ryggar, Jga hra i alla fall byggt en massa magmuskler sen jag borjade rida (mera) korrekt, naveln ska peta ut och rak i ryggen,, ingen kalle anka stjart hara, (fast kale anka stjarten har jag problem med,, men men,,

Hur gor ni som tranar for att fa tummen ur roven?? Min siter fast,, stenhart
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Tränade på Nautilus förut (och har fortfarande kort där) men som många säger så är det svårt att få tiden att räcka till.

Skadade knäet för en månad sedan och har inte ridit sedan dess. Står mycket på jobbet och märkte ganska snart att jag började få ont i ryggen av att inte rida.
Egentligen måste jag träna för jag har så dåliga knän. Har träningscykel hemma och försöker använda den så gått jag kan. Men det går i perioder...
Har ett gummiband som jag tänkt börja använda igen. Och nu till helgen kommer hästen hem igen och det är dags att börja rida igan så jag behöver verkligen komma igång med träningen av rygg och knän.
Har du inte något bra försöag på övningar man kan göra hemma som är bra för ryttare just? Ryttare med knä och ryggproblem, det verkar ju vara vanligt...
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

jag spelar squash på jobb en gång i veckan, annars blir det inte så mycket just nu pga tidsbrist (åker hemifrån 06.00 och kommer hem från stallet 23.00) vilket är lite tråkigt då jag egentligen är träningsnarko, dock ej på gymmaskiner. (men har hållt på mycket med friidrott mm)

jag går även till en kiropraktor 1½ gång i veckan för att bli utskälld :rofl:
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Har du inte något bra försöag på övningar man kan göra hemma som är bra för ryttare just? Ryttare med knä och ryggproblem, det verkar ju vara vanligt...

ja.. och gärna för oss som har överrörliga leder oxå och tydligen måste lära oss att sänka axlarna (hur farao nu det ska gå till, de sitter ju där de sitter)
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Kan bara hålla med! Även om det där med överrörlig börjat avta med åren...:smirk:
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Jag tränar styrketräning, vattengympa, dans och löptränar förutom ridningen. Jag skar av halva hälsenan på jobbet och pga det fick jag även en inflammation i ett senfäste i knäet. Så jag har rehab-tränat en hel massa. Ett tag rehabtränade jag i gymmet 4 dagar/vecka, 2 timmars pass varje gång.. Jag var hyfsat less på styrketräning efter det! Men det gav resultat, sjukgymnasten sa att hon aldrig sett en hälsena läka så fort! Nu för tiden tränar jag ca 1 gång/vecka och har dragit ner programmet till 1 timme ungefär.

Vattengympan började jag med iom skadan och det är så kul att jag fortsatt.

Dansen tränar jag för att det är så himla kul och konditionskrävande! Löpningen är för att få upp flåset. Sen är det kul att kunna ha ett mål och sikta in sig på några små motionslopp.

Jag har fått hjälp av läkare och sjukgymnast att lägga upp min träning. Sen är min pappa gyminstruktör och han följer med mig till gymmet ibland och ser så jag gör rätt. Jag kommer aldrig att bli bra i min hälsena och mitt knä värker lätt, så jag måste fortsätta rehab/underhålls träna i förmodligen hela mitt liv. Dessutom har jag ett hårt fysiskt krävande jobb, så jag tränar också för att inte skada mig.

Jag tycker att träning och friskvård är viktigt och är hälsoinspiratör på mitt jobb. Jag försöker peppa och ge råd till mina arbetskamrater och ser till att vi har friskvård på arbetet, tex 15 minuters pausgymnastik varje dag.

Mvh Jordgubba :)
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Försöker måna om min kropp, speciellt nu när jag jobbar i stallet varje lördag och mockar* 20 boxar efter varandra. Sliter en del på ryggen. Har även börjat se över hur jag rider och kommit på (nu efter 8 år :smirk:) vilken skillnad det gör på hela ridningen när man orkar aktivera magmuskulaturen ordentligt...

Det jag gör för att "orka" är:
- F&S 1g/v
- Cyklar till stallet, 20-30min enkel väg, när underlaget tilllåter

Vet att jag verkligen borde göra sååå mycket mer och ska verkligen försöka nu i vår men det är ju så svååårt att få in det som rutin.

* Plocka högar är väl eg. ett bättre sätt att uttrycka det då hästarna står på bädd.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Cyklar ca 1,5 h om dagen när det inte ligger snö på marken. 30 min om dagen på vintern. Jag tycker det är bra träning.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Hej alla
Ursäkta att jag varit lite seg i min egen tråd!

..Men nu var ju faktiskt tråden även om förebyggande träning. Jag har samlat all info jag har om just detta och kommit fram till att många tror att eftersom ridning ofta är bra för ryggen.. så får man den träningen ryggen behöver där. Om man då istället vänder på det så kan man säga att ryggen används flitigt när man rider. Varför inte då arbeta upp ryggen så den är ännu mer stabil?..


Detta håller jag verkligen med om, många tror verkligen att ryggen verkligen "tränas" när man rider, och visst det gör den om man sitter rätt. Annars har ridningen en generellt dålig inverkan på ryggen. Och det är inte bra, för en felbelastad rygg innebär en sämre fungerande kropp; nerver som kommer i kläm kan leda till huvudvärk, domnade kroppsdelar och tom hjärtproblem. Det är dessutom vanligt med ryttare som har ont i ryggen. Inte bara pga ridningen, utan oxå pga allt tungt vi lyfter, Lyft Rätt! (dvs med benen);)

För att undvika dessa problem behöver man alltså ha en bra och stabil grundsits. Hur då? För att få en stabil sits krävs starka bålmuskler, alltså magen. Sedan bör man träna motsatta muskler, vilket i detta fallet blir rygg. Därför anser jag att den är prio 1.

Har själv ryggproblem, min rygg är sned (medfött):mad: och lägger därför stor vikt vid att ryggen/magen ska vara stark. Förutom enkla övningar hemma som situps/ "gummibands-övningar-för ryggen":crazy: så gymmar jag 3 ggr/vecka och springer 3 ggr/ vecka.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Ahh, vad gör du för gummibandsövningar? Försökte hitta på några igår men det blev typ "rodd" och sedan kom jag inte på mer...
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Förutom att rida 5dagar i veckan så simmar jag 3ggr(1timme rask takt). Har en labrador som KRÄVER minst 1.5h rask promenad om dagen (blir en pain in the ass annars:devil:..)
Har även "gummibands" program som jag kör 2ggr i veckan.
Håller jag mej inte i någorlunda trimm så protesterar mina discbrock högljutt och jag blir sängliggande:mad:..

Sen är det faktiskt jäkligt gött att hålla igång:d!!
(kanske ska tillägga att jag jobbar 1/2tid pga ryggen)
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Börjar med våtvästträning nu nästa vecka igen efter en lååångt uppehåll.
Utöver det så långa promenader med vovven om det nu räknas...:angel:
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

gör det? lyckost, mitt verkar bara bli värre :( är nu överrörlig i alla leder, svinskoj när käken hoppar ur led vid frukosten eller man svimmar i skidbacken i Österrike för att höfterna hoppat ur led :cry:
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Inte mer än att jag är ute och går med hundarna eller hästen samt joggar på våren och simmar på sommaren.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Raska promenader. Har köpt stavar nyligen, så nu går jag med dem och jag känner att det tar på mina överarnar/axelparti. Också rumpa och lår påverkas, då jag troligen tar längre steg och kanske går lite snabbare. Hoppas att jag också ska finna tiden till att gå på F&S och även träna lite styrketräning. Stretching försöker jag komma ihåg. Dock aldrig efter ridning, ska försöka komma ihåg det och börja redan i morgon!!!:idea:
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

jag gymmade förr. nu går jag mycket ... stretchar ordentligt efter att jag ridit med.

men visst, jag skulle behöva komplettera med ev. styrketräning/kondition men har inte råd att gå på gym just nu.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Kul att tråden lever, de visste jag inte själv ;)

Jobbar som ett litet skållat troll för att övertyga folk om att förebyggande träning är så otroligt viktigt. Men de flesta kommer ju tyvärr in när skadan redan är skedd. Sen hoppas de att vi ska utföra mirakel, helst utan att de svettas eller får ont :crazy:

Tyvärr är ursäkterna att inte träna fler än anledningarna att träna. Nu menar jag ju givetvis inte er här, er varken ser eller träffar jag (vad jag vet). Kul i alla fall se att många verkligen försöker få ihop det, jag vet hur det är med tid och ork ibland.

Personligen tränar jag som aldrig förr och ska tävla, så då får ni hålla tummarna för mig! Första gången jag tävlar utan häst :o
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Ahh, vad gör du för gummibandsövningar? Försökte hitta på några igår men det blev typ "rodd" och sedan kom jag inte på mer...

Säg till om du vill ha tips på gummibandsövningar. Kan dels ge tips alt hänvisa till mkt bra hemsida där du får se videosnuttar med förklaringar på vettiga rörelser.
 
Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Intervallträning utomhus, gratis och effektivt för konditionen :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 964
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 642
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 385
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp